پزشکی و سلامت

چند نکته مهم درباره پرکاری تیروئید و مرگ زودرس

 

بی‌توجهی به پرکاری تیروئید نارسایی‌هایی قلبی و عروقی و مغزی مرگ زودرس را به همراه دارد.

محمد پژوهی متخصص غدد در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که بی‌توجهی به پرکاری تیروئید نارسایی‌های قلبی و عروقی، مغزی و غیره مرگ زودرس را به همراه دارد، اظهار کرد: پرکاری تیروئید عارضه‌ای است که هورمون تیروئید در آن زیاد ترشح می‌شود و در سه حالت افزایش هورمون‌های تیروئید، غدد تیروئیدی و در بافت‌های غیرطبیعی دیگر مغزی به وجود می‌آید.

 

بی توجهی به این عارضه نارسایی‌های قلبی و عروقی، مغزی، ضعف اعصاب، ایست قلبی، سنگکوب، سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ زودرس را به همراه دارد.

 

وی افزود: علائم پرکاری تیروئید شامل عرق کردن زیاد، ریزش مو، شکنندگی ناخن، بیرون زدگی چشم، افزایش اشتها، تپش قلب، اسهال، افزایش تحریک پذیری و غیره است.

 

پژوهی تصریح کرد: می‌توان پرکاری تیروئید را با استفاده از روش‌های اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئید در خون شامل سونوگرافی و اسکن تشخیص داد و با داروهای ضدتیروئید، برخی مواقع عمل جراحی و مصرف یک دوره رادیواکتیو درمان کرد.

 

این متخصص غدد در پایان گفت: پرکاری تیروئید در تمام سلول‌های بدن و اعضای بدن شیوع پیدا می‌کند و بیشتر در ناحیه گردن به صورت بیماری گواتر ظاهر می‌شود. این عارضه در بانوان و آقایان به طور یکسان بروز می‌کند و تفاوتی در این خصوص پیدا می‌کند و بیشتر در ناحیه گردن به صورت بیماری گواتر ظاهر می‌شود. این عارضه در بانوان و آقایان به طور یکسان بروز می‌کند و تفاوتی در این خصوص وجود ندارد. بانوان به دلیل داشتن موهای بلند بیشتر دچار ریزش مو می‌شوند.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا