پزشکی و سلامت

وقتی فشار خون بالا پاک‌کن خاطرات می‌شود

 

فشار خون هم می‌تواند در کنار سایر عوامل سبب ایجاد یکی از مرگبارترین بیماری‌های مغزی و مرگ زودهنگام در اثر آن شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان بر اساس جدیدترین تحقیقات، داشتن فشار خون بالا در دوران میانسالی افراد را در معرض خطر شدید ابتلا به بیماری آلزایمر در دوران سالمندی قرار می‌دهد.

 

گفتنی است، کارشناسان این نتایج را با تحقیق بر روی فشار خون بیش از 389 نفر در رده سنی 50 سال از سراسر دنیا و مقایسه ابتلای آنها به بیماری آلزایمر بدست آورده‌اند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند، این نتایج که در مجله بیماری آلزایمر به چاپ رسیده است، نشان می‌دهند، افراد میانسال با فشار خون بالا بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر در سالهای آتی به نسبت افراد با فشار خون عادی قرار دارند.

 

این تحقیقات توسط محققان دانشگاه بوستون با اندازه‌گیری فشار خون داوطلبان زمانی که آنها 50 سال سن داشته‌اند و آنگاه بررسی ابتلای آنها به آلزایمر 30 سال بعد هنگامی که آنها 80 سال سن داشته  اند بدست آمده.

 

محققان بر همین اساس به افرادی که فشار خون در آستانه بالا دارند توصیه می‌کنند از دوران جوانی نسبت به کنترل آن جدی باشند و تحت نظارت پزشک در صورت نیاز از دارو استفاده کنند و نیز کنترل کافی بر تغذیه سالم، اجتناب از استعمال دخانیات و نیز ورزش کافی داشته باشند.

 

از جمله عوامل بالا رفتن فشار خون، چربی‌های اشباع شده در مواد غذایی است که سبب بالا رفتن کلسترول خون می‌شود و با مصرف غذاهای کم چرب می‌توان این عارضه را کاهش داد.

 

کاهش مصرف نمک یکی دیگر از راه‌های کنترل فشار خون و کلسترول خون است.

 

بیماری آلزایمر یکی از بیماری های ناتوان کننده در سنین سالمندی است.

 

این بیماری عصبی مزمن است و معمولا به آرامی آغاز می‌شود و به تدریج در طول زمان علائم آن تشدید پیدا می‌کند.

 

افراد مبتلا به این بیماری با مشکلاتی چون عدم تکلم به درستی و نامفهوم صحبت کردن، از دست دادن حافظه کوتاه مدت، نوسانات خلقی، از دست دادن انگیزه، عدم توانایی مراقبت از خود و عدم توانایی یادگیری مهارت ها‌ی جدید مواجه می‌شوند.

 

علت ابتلا به بیماری آلزایمر ناشناخته است اما عوامل ژنتیکی در بروز آن موثر است، از جمله عوامل تشدید کننده آلزایمر می‌توان آسیب و ضربه به سر، افسردگی و نیز فشار خون بالا را نام برد.

هنوز هیچ روش درمانی موثری برای مقابله با این بیماری پیدانشده و داروها تنها سبب کاهش رشد علائم می‌شوند.

 

این بیماری معمولا افراد بالای 65 سال را تهدید می‌کند.

 

کارشناسان همچنین انجام فعالیت‌های فکری مانند حل جدول، یادیگری کار با وسایل الکترونیک ، انجام فعالیت‌های هنری، و نیز تعاملات اجتماعی را از جمله راه‌های کند شدن و جلوگیری از پیشرفت این بیماری می‌دانند.

 

در حال حاضر روش‌های تشخیصی متنوعی برای شناسایی بیماری آلزایمر در دنیا به وجود آمده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا