روانشناسی

وسواس کندن مو

سلامت نیوز:وسواس کندن مو گاهی شدید بوده و مثل تیک مدام تکرار می‌شود. برخی از بیماری‌ها مثلاً بیماری افسردگی، سایکوز یا حتی روان پریشی ممکن است با علائمی مانند کندن مو همراه باشد.

دخترم 14 سال سن دارد دور از چشم ما مژه‌هایش را می‌کند آیا این نشانه‌ای از یک بیماری نگران‌کننده روانی است؟
به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید مظفر روحانی روانپزشک در پاسخ به این سئوال در روزنامه ایران نوشت: می گویند افرادی که موی سر، مژه، ابرو یا حتی ریش و سبیل و موهای سایر نقاط بدن شان را می‌کنند به اختلال «تریکوتیلمانیا» یا وسواس کندن مو دچار هستند. وسواس کندن مو گاهی شدید بوده و مثل تیک مدام تکرار می‌شود. برخی از بیماری‌ها مثلاً بیماری افسردگی، سایکوز یا حتی روان پریشی ممکن است با علائمی مانند کندن مو همراه باشد.

چنانچه این علامت به تنهایی بروز کند، نشان دهنده وسواس کندن مو است که باید زیر نظر روانپزشک، وسواس درمان شود. معمولاً این بیماران به درمان دارویی خوب پاسخ می‌دهند، بنابراین مراجعه به روانپزشک ضروری است و درمان باید تداوم داشته باشد. علت وسواس هنوز مشخص نیست ولی در خیلی از خانواده ها ممکن است وسواس پایه ارثی داشته باشد، گاهی هم وسواس ناشی از یادگیری است. ممکن است کودکی رفتارهای وسواس گونه مادر یا پدرش را ببیند و این رفتار را تکرار کند که این نوع وسواس اغلب در وسواس شست‌و‌شو و جابه جا کردن وسایل خانه دیده می‌شود.

مثلاً مادری که روزی چند ساعت مشغول نظم و ترتیب خانه است و رفتارهای اینچنینی انجام می‌دهد کودک این رفتارهای مادر را یاد می‌گیرد، البته برخی مواقع ممکن است کودکان به‌خاطر تمارض و استرس‌های محیطی مژه‌ها و موهای شان را از جا در بیاورند. هرگونه استرسی در محیط خانه باعث تشدید این رفتار‌ها می‌شود و کودک با کندن مژه یا ابرو احساس آرامش می‌کند و نوعی لذت بخشی کوچک در او ایجاد می‌شود. توصیه می‌شود در صورت تداوم این رفتار حتماً فرزندتان را نزد روانپزشک ببرید تا درمان وسواس انجام شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا