خانه داری

همه چیز درباره مایکروفر

همه چیز درباره مایکروفر

با این که مراکز بهداشت جهانی استفاده از ماکروفر را بدون ضرر معرفی کرده اند اما برخی اشخاص باز هم در رابطه با این موضوع شک و تردید دارند و از آن استفاده نمیکنند. اگر روش پخت ماکروفر را با روش های پخت دیگر مقایسه کنیم نتیجه میگیریم ماکروفر ارزش غذایی بعضی از غذاها را افزایش میدهد دلیل این مسئله این است که به زمان کمتری برای پختن نیاز دارد. ماکروفری که به درستی مهر و موم نشده باشد امنیش تامین نمیشود. به هیچ عنوان برای گرم کردن غذا در ماکروفر از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید. به وسیله موج های انرژی غذا در ماکروفر پخته میشود. این موجها با چشم دیده نمیشوند.

استفاده روزانه از ماکروفر ضرر ندارد؟

با رعایت نکات ایمنی خطری ما را تهدید نمیکند. از جمله نگرانی هایی که درباره ماکروفر وجود دارد این است که موجهایش به سمت افراد متساعد نشود. اگر ماکروفر دچار آسیب شده باشد یا به درستی مهر و موم نشده باشد احتمال دارد موجها به بیرون نروند. پس حتما باید پیش از استفاده از ماکروفر از ایمن بودن آن مطمئن بود.اگر به مدت طولانی در مقابل ماکروفر قرار بگیرید چون موج های آن حرارتی است بافتهایی از بدن که حساسند مانند اطراف چشمتان دچار آسیب میشوند. البته بافتها وقتی آسیب میبینند که مدت زیادی مقابل ماکروفری با حرارت بالا باشید. رادیواکتیو در غذاهای ماکروفر وجود ندارد. زمانی که غذا از ماکروفر بیرون آورده میشود از خودش انرژی منعکس نمیکند. همچنین  ماکروفری که خاموش باشد از خودش موجی منتشر نمیکند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی در میان روشهای پخت ، ماکروفر ارزش غذایی غذاها را حفظ میکند،  یعنی ویتامین C ، ویتامین های گروه  B ، که نسبت به پخت و پز حساسند و از بین میروند در روش مایکروفری ضمن داشتن زمان پخت کوتاه ارزش غذایی خودشان را هم دارند.

مایکروفر برای قطعات بزرگ غذا مناسب نیست به علت اینکه احتمال دارد به تمام غذا حرارت نفوذ نکند و غذا به شکل نامناسبی پخته بشود.اگر میخواهید غذایی را با کیفیت خاصی درست کنید روش های پخت دیگر اختیار بیشتری به شما میدهد. قطعات بزرگ گوشت را با ماکروفر نپزید زیرا قسمتهایی از گوشت ممکن است نپخته باقی بمانند.

اگر ماکروفرتان کهنه باشد یا درست بسته نشده باشد امنیش را تحت تاثیر قرار میدهد . ماکروفری باید استفاده کرد که استاندارد جهانی داشته باشد.  دقت کنید غذاها را در ظروف پلاستیکی مایکروفر نکنید . زیرا پلاستیک دارای مواد BPA است که در دمای بالا به غذا میچسبد.

برای پختن یا گرم کردن غذا در مایکروویو باید از ظروف خاصی استفاده شود . به هیچ وجه از ظروف فلزی استفاده نکنید زیرا این ظروف در مایکروویو جرقه تولید میکنند مانند رعد و برق که برای مایکروفر ضرر دارند البته استفاده از ورقهای آلومینیومی که ظروف غذا را با اآنها میپوشانند مانعی ندارد. قبل از استفاده از ماکروفر حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. اگر از ورقه های آلومینیومی استفاده میکنید مواظب باشید این آلومینیوم به دیواره و کف ماکروفر برخورد نکند
برای اینکه بدانید ظرف مناسب برای مایکروفرتان چیست یک فنجان آب بردارید و در ظرف مورد نظر بریزید و ظرف را با درجه بالا در فر قرار دهید یک دقیقه صبر کنید . اگر آب گرم شد و ظرف سرد باقی ماند ظرفتان را درست انتخاب کرده اید.

ظروفی که در در مایکروفر قرار میگیرد علاوه بر ظروف فلزی از طلا و نقره هم نباید باشند. در مایکروفر دماسنج مخصوص پخت گوشت و سیخ کباب نباید باشد. بهترین ظروف برای استفاده در ماکروفر ظروف سرامیکی یا شیشه ای هستند. البته این ظروف نباید پریدگی داشته باشند.

ظروف ترموپلاستیکی هم برای مایکروویو ساخته شده است . این ظروف تاریخ مصرف دارند و باید به آن توجه کرد. خیلی ها البته به این ظروف اعتماد ندارند و ظروف شیشه ای را ترجیح میدهند.

نباید از مایکروفر انتظار داشت همه غذاهایتان را گرم کند. مثلا غذایی که پر از روغن زیتون باشد امواج مایکروفر نمیتوانند آن را گرم کنند زیرا این روغن حاوی مولکول های دوقطبی نیست.

مواد غذایی زیر را به هیچ وجه در مایکروفر گرم نکنید:

اگر ماده غذایی که قبلا با حرارت بالا پخته شده یا سرخ شده است دوباره در مایکروویو گرم شود و با دمای بالا و تحت اشعه ماورابنفش قرار بگیرد مواد مضر در آن ماده غذایی ایجاد میشود که سلامت را تهدید میکند و حتی باعث بروز سرطان میشود.

مرغ سوخاری:برای گرم کردن مرغ سوخاری از مایکروفر استفاده نکنید. اگر میخواهید مرغ سوخاری را گرم کنید ، آن را در یک ظرف در فر قرار دهید و رویش را با فویل بپوشانید و  به مدت ده دقیقه و با دمای حداکثر 375 درجه فارنهایت  آن را گرم کنید.

پیتزا: گرم کردن پیتزا در مایکروویو به بدن آسیب میزند. برای گرم کردن پیتزا از اجاق گاز یا فر استفاده کنید . حداکثر دمای فر 375 درجه فارنهایت انتخاب شود.

پاستا:پاستایی که رویش سس ریخته باشد را نباید گرم کرد. اگر پاستا سس نداشت آن را در یک ماهیتابه با کمی روغن و آبجوش گرم  کنید.

استیک :برای گرم کردن استیک آن را در یک ماهیتابه انداخته و با روغن خیلی کم آن را گرم میکنیم.

اسفناج : به هیچ عنوان اسفناج را گرم نکنید زیرا در اثر گرم کردنش یک ماده سرطانی تولید میکند.

مایکروویو

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا