پزشکی و سلامت

هر قرص کلسیم برابر با چند لیوان شیر است؟

 

مصرف قرص های مکمل کلسیم هرچند به بدن کلسیم می رسانند اما مانند شیر نمی توانند کمبودهای کلسیمی بدن را جبران کنند.

دکتر کمالزاده متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : کلسيم يکي از اجزاي سازنده استخوان است وغذاي روزانه هر فرد بالغ ، بايد حداقل حاوي 1000 تا1200 ميلي گرم کلسيم باشد. البته اين مقدار در زنان باردار ، شيرده ، افراد مسن و بچه ها بيشتر بوده و بين 1500تا2000 ميلي گرم است و افراد مختلف مقدار مورد نیاز کلسیم بدن خود را می توانند با مصرف قرص های کلسیم و لبنیات و .. تامین کنند.

 

این متخصص تغذیه افزود : مقدار کلسیمی که از مصرف قرص های کلسیم و یا از خوردن لبنیات به خصوص شیر جذب بدن می شود با یکدیگر متفاوت است و درواقع ضریب قابلیت جذب قرص مکمل کلسیم حدود 25 درصد و این ضریب در مورد شیر بیش از 40 درصد است چرا که محلول بودن کلسیم شیر، وجود ویتامین D ، لاکتوز و .. ضریب قابلیت جذب کلسیم را افزایش می دهد.

 

وی بیان کرد :خاصیت بیولوژیکی کلسیم شیر از کلسیم موجود در مکمل های کلسیمی، آبهای معدنی کلسیمی و دیگر منابع غذایی، بیشتر است.همچنین کلسیم موجود در منابع گیاهی و سبزیجات مانند اسفناج نمیتواند مانند کلسیم شیر برای انسان خصوصا کودکان و نوجوانان مفید و قابل جذب باشد چرا که در منابع گیاهی برخی مواد به عنوان بازدارنده های کلسیمی وجود دارند که مانع جذب کلسیم بدن می شوند که این مواد در شیر و محصولات لبنی وجود ندارد.

 

دکتر کمالزاده در خصوص تفاوت مصرف قرص کلسیم ومصرف شیر تصریح کرد : یک واحد لبنیات حدود 300 میلی‌ گرم کلسیم را تأمین می ‌کند. یک واحد لبنیات برابر با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 45 گرم پنیر است. افرادی که به مقدار کافی کلسیم را از راه غذا دریافت نمی‌ کنند، برای رفع نیازشان باید مکمل کلسیم مصرف کنند. البته در مصرف مکمل کلسیم باید به این نکته توجه داشت که مقدار عنصر کلسیم موجود در مکمل را در نظر بگیریم نه مقدار کل مکمل را؛ مثلا یک قرص کربنات کلسیم 500 میلی ‌گرمی، فقط 200‌ میلی ‌گرم کلسیم خالص دارد. بنابراین فرد با مصرف این قرص فقط 200‌ میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌ کند نه 500 میلی‌ گرم. کلسیم در روده کوچک جذب می ‌شود، ولی تمام کلسیم مصرف شده، جذب نمی‌ شود. مقدار جذب کلسیم بستگی به عوامل مختلفی از جمله محیط اسیدی روده، مقدار ویتامین D بدن، مقدار استروژن بدن و نوع مکمل کلسیم دارد.

 

وی خاطر نشان کرد : مصرف روزانه 3 لیوان شیر می تواند، عمده احتیاجات بدن را تامین کند. شیر نه تنها از نظر کلسیم بسیار غنی است بلکه به عنوان یک غذای کامل محسوب می شود که تقریباً کلیه نیازهای مواد مغذی انسان را تامین می کند. وجود ترکیباتی مثل ویتامین D ، لاکتوز نه تنها باعث جذب بیشتر کلسیم می شود بلکه شرائط لازم برای جذب فسفر شیر که برای تراکم استخوانها ضروری است را نیز فراهم می نماید. این مزایا را نمی توان در منابع دیگر کلسیمی مثل قرص های مکمل کلسیم، منابع گیاهی و آب های معدنی، مشاهده نمود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا