پزشکی و سلامت

نوشابه را ننوش!

به این نوشیدنی خطرناک «نه» بگویید؛

یک نوشیدنی گازدار در مقایسه با نمونه بدون گاز (FLAT)، همان نوشیدنی است و هیچ تفاوتی از نظر ارزش غذایی ندارد؛ اما اینکه چرا مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از نوشیدنی‌های گازدار استفاده کنند، تنها یک پاسخ دارد: تغییر ذائقه. درحقیقت عاملی که باعث پرطرفدار بودن نوشابه‌های گازدار نزد مصرف‌کنندگان می‌شود، احساس خوشایندی است که ذائقه بیشتر افراد آن‌را می‌پسندد.

گاز موجود در این نوشیدنی‌ها، هنگام مصرف پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و باعث می‌شود فرد احساس بهتری از مصرف آن داشته باشد؛ البته گاز موجود در این نوشیدنی‌ها، بر سیستم گوارش و عمل هضم غذا نیز تأثیرهایی دارد. گاز محلول در نوشیدنی‌های گازدار با ایجاد حالت اسیدی، باعث هضم بهتر مواد غذایی در معده می‌شود.

این ویژگی نکته‌ای است که از سال‌های بسیار دور، مردم به‌طور تجربی به آن پی برده بودند و برای کمک به هضم غذا از آن استفاده می‌کردند؛ البته باید یک نکته را نیز درباره مصرف نوشیدنی‌های گازدار مورد توجه قرار دهیم و آن، این است که مصرف بیش‌ازحد این نوشیدنی‌ها در طولانی‌مدت باعث می‌شود سیستم گوارش به میزان اسیدی که به‌طور مصنوعی همراه با نوشیدنی وارد بدن می‌شود، عادت کند. اگر این کار برای بدن به‌صورت عادت درآید، دستگاه گوارش همواره نیازمند ورود این مقدار اسید به معده خواهد بود و اگر این اتفاق نیفتد، عمل هضم غذا به‌شکل مطلوب انجام نمی‌شود و به‌اصطلاح قدیمی‌ترها، معده تنبل می‌شود.

عوارض مصرف نوشابه در کودکان

این روزها همه ما از مضرات مصرف نوشابه، کم‌وبیش مطلع هستیم و می‌دانیم که خطرات این نوشیدنی دلچسب و گوارا برای کودکان چندبرابر بیشتر است. متأسفانه نوشابه ترکیباتی دارد که می‌تواند سلامت کودک را به‌خطر بیندازد. اغلب نوشابه‌های کارخانه‌های معروف دنیا در هر بار استفاده، چیزی حدود ۴۰ گرم قند دارند.

نوشابه اعتیادآور است

برخی از کودکان اعتیاد به نوشیدن نوشابه دارند. محتویات کافئین نوشابه‌ها، باعث به‌وجودآمدن این اعتیاد می‌شود. کافئین به تنهایی باعث کاهش تمرکز کودک، افسردگی، گیجی و حتی حالت تهوع می‌شود. کافئین یک محرک است که به‌طورطبیعی در برخی از دانه‌ها و برگ‌ها وجود دارد؛ اما به شکل مصنوعی هم ساخته می‌شود.

به‌طورمعمول مصرف دارویی دارد و می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را تحت‌الشعاع قرار دهد. مصرف کافئین‌ در مقدار بسیار اندک باعث افزایش هوشیاری و بالارفتن سطح انرژی می‌شود.

اثرات کافئین بر کودکان و بزرگ‌سالان

کافئین می‌تواند ضربان قلب را افزایش دهد و مشکل تپش قلب ایجاد کند و حتی اختلالات عصبی به‌وجود آورد.
کودکی که عادت به نوشیدن نوشابه‌های کافئین‌دار دارد، با قطع مصرف دچار سردرد و درد عضلانی و حتی افسردگی‌های گاه‌به‌گاه می‌شود.

نوشابه‌ و تخریب دندان‌ها

مصرف نوشابه‌ها تأثیر منفی بر سلامت دندان‌ها دارد. مقدار قند موجود در آن‌ها به‌خصوص در نوشیدنی‌های شیرین، باعث ازبین‌رفتن مینای دندان می‌شود. باکتری‌ها از قند نوشابه‌ها تغذیه می‌کنند و پلاک‌های دندان را ازبین می‌برند و تمام این عوامل در نهایت موجب تخریب و فساد دندان‌ها می‌شود.

اگر کودک بعد از هر بار مصرف نوشابه بلافاصله دندان‌هایش را مسواک‌ نزند، بیماری‌های دهان و دندان خیلی‌ سریع‌تر گریبانگیرش می‌شود.

بیش‌فعالی

بیشتر والدین متوجه تغییر رفتار و حالات کودک خود پس از مصرف نوشابه‌ها می‌شوند. در این میان تعدادی از کودکان حساس‌ترند و بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

ارتباط مستقیمی بین مصرف شکر موجود در نوشابه‌ها و بیش‌فعالی کودکان وجود دارد. دلیل بیش‌فعالی آنان، افزایش سطح گلوکز به‌وجودآمده در بدن است. قند فراوری‌شده موجود در نوشابه‌ها، وارد جریان خون می‌شود و بدن کودک را در حالی قرار می‌دهد که احساس می‌کند سطح انرژی بالاتری دارد و فعالیتش بیشتر ‌می‌شود.

نوشابه‌ها سرطان‌زا هستند

در سال ۲۰۱۱، FDA (سازمان غذا و دارو) اعلام کرد، مواد رنگی مصرف‌شده در نوشابه‌ها (رنگ مصنوعی کاراملی) که باعث قهوه‌ای‌شدن نوشابه می‌شوند، سرطان‌زا هستند.

علاوه بر مشکلاتی نظیر چاقی، اعتیاد‌آوربودن، سرطان‌زابودن، تخریب دندان‌ها، بیش‌فعالی، پیری زودرس و…، مصرف نوشابه‌ها باعث بروز مشکلات دیگری نیز می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، بطری‌های حاوی نوشابه‌ها یک لایه به‌نام «بیس‌فنول» (BPA) دارند که باعث می‌شود اسید موجود در نوشابه با دیواره فلزی بطری نوشابه وارد واکنش نشود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند BPA باعث افزایش درصد ناباروری می‌شود و خود به‌تنهایی عامل چاقی و دیابت است.

برخی موارد و عوارض دیگر مصرف نوشابه‌ها، همچنان ناشناخته و مجهول هستند. درواقع مصرف نوشابه یکی از بزرگ‌ترین حماقت‌های بشر برای آسیب‌رساندن به خودش است.

راه‌حل

نوشابه‌ها همه جای دنیا هستند: از پارک‌ها گرفته تا رستوران‌ها؛ حتی مدارس. به فرزند خود بیاموزید که روش سالم‌ زیستن را چگونه درک و آن را برای زندگی خودش انتخاب کند. نوشیدن شیر کم‌چرب به جای نوشابه، باعث افزایش ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن می‌شود؛ حتی نوشیدن آب معمولی برای بدن بسیار مفید و سودمند است.

چرا به‌جای مصرف مواد خوب و مفید، بدن‌مان را با نوشیدنی‌های ناسالم ازبین ببریم؟

برای اینکه کودک‌تان مصرف نوشابه را ترک کند، به او جایزه بدهید و از هر طریقی که می‌توانید او را تشویق به ترک مصرف آن کنید. برای اینکه فرزند شما از نوشابه پرهیز کند، ابتدا خود شما باید مصرف نوشابه را کنار بگذارید.

دقیقه‌به‌دقیقه با نوشابه گازدار

نوشابه گازدار یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌هایی است که امروز مردم مصرف می‌کنند. این نوشیدنی که در قوطی‌های زیبا به بازار عرضه می‌شود، جای خود را در بین نوشیدنی‌ها پیدا کرده است. در این مطلب به بیان خطرات مصرف این نوشیدنی می‌پردازیم.

تأثیر مصرف آنی کوکاکولا:

ده دقیقه بعد از مصرف، ده قاشق مرباخوری شکر وارد سیستم بدن می‌شود؛ اما به‌علت اسید فسفریک موجود در آن، طعم شیرینی آن کاهش پیدا می‌کند.
بیست دقیقه بعد: میزان قند بالا می‌رود و باعث افزایش انسولین می‌شود و کبد واکنش نشان می‌دهد.
۴۰ دقیقه بعد: جذب‌شدن کافئین توسط بدن به پایان می‌رسد. مردمک چشم گشاد می‌شود، فشارخون بالا می‌رود و در نتیجه کبد، قند بیشتری وارد جریان خون می‌کند. در این زمان، گیرنده‌های آدنوزین موجود در مغز مسدود و مانع خواب‌آلودگی فرد می‌شود.
۴۵ دقیقه بعد: بدن با تولید بیشتر دوپامین، مرکز مغز را تحریک می‌کند.
۶۰ دقیقه بعد: اسید فسفریک، کلسیم، منیزیم و روی را در روده به هم می‌چسباند تا سوخت‌وساز را افزایش دهد. در این حالت دفع کلسیم از طریق ادرار افزایش می‌یابد.
۶۰ دقیقه بعد: فرد با افت قند مواجه و این افت، باعث بی‌قراری و بی‌حالی می‌شود. در این زمان، علاوه بر دفع تمامی آب موجود در نوشابه، مواد مغذی باارزش بدن نیز از بدن خارج می‌شود.

تأثیر درازمدت مصرف روزی یک قوطی کوکاکولا:

با افزایش وزن مواجه می‌شوید. بررسی هشت‌ساله روی ۹۰ هزار زن که روزی یک قوطی نوشابه مصرف می‌کردند، نشان داد طی چهارسال با پنج کیلوگرم افزایش وزن روبه‌رو شدند.
به احتمال زیاد، دچار دیابت خواهید شد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که روزی یک یا بیش از یک وعده نوشیدنی گازدار یا آب‌میوه مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که به‌ندرت این نوع نوشیدنی را مصرف می‌کنند، دچار دیابت نوع دو می‌شوند.

احتمالاً دچار بیماری قلبی می‌شوید: طبق بررسی که در مجله موسسه قلب آمریکا چاپ شد، افرادی که به مدت چهار سال هر روز یک قوطی نوشابه مصرف می‌کردند، با ۲۵ درصد خطر افزایش میزان قندخون مفید روبه‌رو بودند؛ همچنین افرادی که روزی دو نوشیدنی با شیرینی مصنوعی مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که به‌ندرت نوشیدنی شیرین مصرف می‌کردند،۴۰درصد بیشتر درمعرض حمله قلبی و مرگ بر اثر بیماری قلبی قرار داشتند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا