پزشکی و سلامت

مکیدن شست در نوزادان را جدی بگیریم

 

اگر در دوران نوزادی فکری به حال مکیدن انگشت در نوزادمان را نکنیم این به یک عادت تبدیل می‌شود.

مومن‌زاده متخصص اطفال در کفتگو با خبرنگار كلينيك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خصوص مکیدن شست در نوزادان است اما اگر این عمل تا بعد از سن 3 سالگی ادامه یابد، باید جدی گرفته شود زیرا موجب مشکلات متعددی از جمله بیماری‌های عفونی، تغییر در شکل فک، دهان و آرواره‌ها و هم‌چنین تنگی سوراخ بینی می‌شود.

 

وی افزود: عموماً نوزاد زمانی مبادرت به مکیدن انگشت خود می‌کند که با استرس، اضطراب، ناآرامی، خستگی و گرسنگی مواجه باشد. لذا مکیدن انگشت طبیعی‌ترین پاسخ کودک در هنگام رویارویی با اضطراب و مشکلات و فشارهای روانی و هیجانی است.

این متخصص اطفال درباره‌ی مشکلاتی که برای نوزاد در اثر جدی نگرفتن مکیدن انگشت ایجاد می‌گردد، عنوان کرد: مکیدن انگشت در نوزادان علاوه بر مشکلات ذکر شده موجب نارسایی‌های کلامی مثل اختلال در جویدن، تلفظ برخی حروف الفبا، نوک زبانی حرف زدن و اختلالات گفتاری مثل لکنت زبان و خُرخُر کردن و باز ماندن دهان در کودک می‌گردد که علت آن به هم ریختگی شکل صورت و آواره‌ها در اثر مکیدن انگشت است.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی مکیدن انگشت توسط کودک و استفاده از پستانک‌ها و گول‌زنگ‌ها را ممنوع کرده است ولی از آنجایی که این کار موجب ناآرامی و بی‌قراری نوزاد می‌شود توصیه می‌کنیم که یا از پستانک‌های ارتودنسی استفاده شود و یا مکیدن انگشت ولی باید نظارت کافی برای رعایت بهداشت به وسیله والدین صورت گیرد تا آسیب کمتری به نوزاد وارد شود.

مومن‌زاده در پایان گفت: همان‌طور که بزرگ‌سالان برای شناسایی اشیاء آن را لمس می‌کنند، نوزادان هم برای شناسایی اشیاء آن را داخل دهان خود قرار می‌دهند بنابراین باید مراقب ورود آلودگی‌ها و عفونت‌ها به بدن نوزاد باشیم.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا