اقتصادی

مهمترین اخبار دنیای خودرو در سال 2015

 

اگرچه افشای رسوایی باورنکردنی غول خودروسازی آلمانی دنیای خودرو را مبهوت کرد اما اخبار مهم دیگری هم در سال جاری نظرها را جلب کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی “جام نیـوز”، پایگاه اینترنتی اتوموتیو نیوز در گزارشی به بررسی مهمترین اخبار دنیای خودرو در سال 2015 از رسوایی آلایندگی فولکس واگن گرفته تا پیشنهاد جنجالی مدیرعامل فیات کرایسلر برای خرید جنرال موتورز پرداخت که بر اساس رای کارمندان این پایگاه به این ترتیب هستند:

رسوایی آلایندگی دیزلی فولکس واگن

خودروهای دیزلی پاک فولکس واگن و آئودی بازاری را برای این دو برند آلمانی در آمریکا فراهم کرده بودند تا اینکه چند ماه قبل فاش شد فولکس واگن با استفاده از یک نرم افزار که کنترلهای آلایندگی را در زمان انجام تست فعال و پس از آن غیرفعال می‌کند، در تستهای آلایندگی آمریکا تقلب کرده است. این گروه خودروسازی در حالی که تلاش می‌کند این رسوایی را حل و فصل کند، مغضوب دولتمردان آمریکایی واقع شده است. رسوایی مذکور به قیمت شغل مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس واگن و همچنین اولریش هاکنبرگ، مدیر تحقیقات و توسعه آئودی و مدیران دیگر این گروه خودروسازی تمام شد. هانس دیتر پوچ، رییس هیات مدیره فولکس واگن اقرار کرده است مهندسان این شرکت نرم افزار غیرقانونی را طراحی کردند زیرا نمی‌توانستند خودروهایی طراحی کنند که مطابق با مقررات آلایندگی سخت گیرانه آمریکا باشد. این رسوایی با مخدوش کردن وجهه فولکس واگن در نزد مشتریان، احتمالا یک مشکل بلندمدت برای این خودروساز خواهد بود.

اعترافات سرجیو مارچیونه به تلاش برای ادغام

سرجیو مارچیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر با انتشار مطلبی با عنوان “اعترافات یک محتاج سرمایه” در آوریل، از بازده پایین سرمایه گذاریهای انجام شده در صنعت خودرو انتقاد کرد. راه کار مارچیونه تولید مشترک بعضی از قطعات مانند موتورهای چهار سیلندر و جنجالی‌تر از آن ادغام کامل شرکتهای خودروسازی بود. مارچیونه پس از آن کمپینی را برای ادغام فیات کرایسلر با جنرال موتورز آغاز کرد اما جنرال موتورز به این پیشنهاد پاسخ منفی داد. اگرچه به نظر می‌رسد مارچیونه برای بدست آوردن این شرکت دست به تلاش دوباره ای بزند اما در اوایل دسامبر اظهار کرد در حال حاضر نیت انجام چنین کاری را ندارد.

افزایش فروش و حداکثر سقف ممکن

سال 2015 سال خوبی برای صنعت خودرو بوده است و بنظر می‌رسد مجموع فروش خودروهای سواری در آمریکا امسال از 17 میلیون دستگاه عبور می‌کند و رکورد 17.4 میلیونی سال 2000 را می‌شکند. بازار خودروی آمریکا امسال برای ششمین سال متوالی رشد می‌کند که به گفته تحلیلگران و مدیران صنعت خودرو، متاثر از عواملی مانند فرسوده شدن ناوگان خودروها و بهبود اوضاع اقتصادی است.

مامور قانون سرسخت

مارک رزکایند، رییس جدید سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه آمریکا در واکنش به انتقاد قانونگذاران این کشور در برخورد با تخلفات خودروسازان، موضع سخت گیرانه ای را در پیش گرفته و نظارت ایمنی بر جنرال موتورز را تمدید کرد؛ تاکاتا را وادار کرد معیوب بودن قطعات ایربگهای ساخت خود را به گردن بگیرد و بر فیات کرایسلر به دلیل کوتاهی در فراخوان خودروهای معیوب تاخت و در اوایل دسامبر این شرکت را به دلیل کوتاهی در انتشار گزارشهای ایمنی، 70 میلیون دلار جریمه کرد.

مذاکرات فشرده با اتحادیه کارگری قدرتمند

کارگران عضو اتحادیه “یونایتد اتوموبیل ورکرز” در طول مذاکرات امسال با سه خودروساز بزرگ اهل دیترویت اعتصاب نکردند اما این مذاکرات کاملا دشوار و فشرده بود اما سرانجام با توافق این اتحادیه با جنرال موتورز و فورد موتور به پایان رسید. توافقات مذکور پس از توافق اکتبر میان این اتحادیه و فیات کرایسلر اتوموبیل که سومین خودروساز بزرگ آمریکا به شمار می‌رود، حاصل شد و تحت توافقهای مذکور، تا سال 2019 هزینه‌های نیروی کار ساعتی به طور متوسط به 60 دلار برای هر کارگر خودرو افزایش خواهد یافت.

تلاش تاکاتا برای تعمیر ایربگهای معیوب

با گذشت یک سال دیگر از بحران ایربگ تاکاتا، این بحران پیچیده‌تر شده است. بادکننده ایربگ تاکاتا که حاوی ماده نیترات آمونیوم است، در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا به مدت طولانی، ممکن است با سرعت زیادی منفجر شده و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است را تکه تکه کند. در نتیجه باد کننده‌های حاوی این ماده در صورت تصادف و باز شدن ایربگ، در خطر انفجار و پرتاب ترکش وار قطعات فلزی به سمت راننده و سرنشینان خودرو قرار دارند. این مشکل ایمنی در آمریکا تاکنون هشت کشته برجای گذاشته است. از نظر فنی اصلاح آن نسبتا ارزان است اما قطعات جایگزین برای خودروهای مختلف باید سفارشی شوند که این مسئله علاوه بر گستردگی ابعاد فراخوان، به معنای این است که بعضی از خودروها ممکن است تا چند سال تعمیر نشده باقی بمانند. خودروسازان متعددی اعلام کرده اند استفاده از ایربگ تاکاتا را متوقف خواهند که چنین اقدامی ممکن است تاکاتا را به ورشکستگی بیاندازد.

گوشیهای هوشمند روی چهار چرخ

سالها خودروسازان دوست داشتند بگویند خودروهایشان به تلفنهای هوشمندی روی چهار چرخ تبدیل می‌شوند. بنظر می‌رسد سازندگان تلفن هوشمند با این حرف موافق هستند اما گویا خود آنها هم به این باور رسیده اند که تلفنهای هوشمند سیار بسازند. امسال اخباری از اپل درز کرد که این شرکت سرگرم کار روی پروژه خودروی برقی به نام پروژه تایتان است. در این بین گوگل مدیرعامل سابق هیوندای آمریکا را برای هدایت برنامه خودروی خودران خود استخدام کرد.

تسریع روند طراحی خودروهای خودران

دو عاملی که سه خودروساز بزرگ ژاپن را برای معرفی خودروهای خودران تا سال 2020 برانگیخته است یکی نگرانی نسبت به جلو افتادن شرکتهای فناوری در این ابتکار و دیگری صحنه جهانی است که المپیک تابستانی توکیو در آن سال فراهم خواهد کرد. هوندا، نیسان و تویوتا از نمایشگاه امسال توکیو استفاده و اعلام کردند تا سال 2020 خودروهای خودران خود را به بازار عرضه خواهند کرد. کارلوس گون، مدیرعامل نیسان اظهار کرده است اگر نیسان در این زمینه پیشرفت نکند، صنعت خودرو شاهد هجوم شرکتهایی مانند اپل، گوگل و اوبر خواهد اما المپیک 2020 این فرصت را فراهم خواهد کرد تا فناوری ژاپنی در معرض مشاهده مخاطبان جهانی قرار بگیرد./110

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا