اجتماعی

مقایسه درآمد ورزشکاران ایرانی

جستجو در میان رشته های مختلف ورزشی

 

 

هر بار موفقیتی بین المللی در یکی از ورزش ها به دست می آید، علاوه بر شادی ها و تبریک های همیشگی یک اتفاق تکراری را هم شاهد هستیم.

حمله به فوتبالیست ها و مقایسه دستمزد کلان آنها با ستاره های دیگر ورزش ها که پول های کمتری می گیرند اما افتخارات بیشتری کسب می کنند.

این اتفاق دیگر به یک رسم همیشگی تبدیل شده است. والیبالیست ها به موفقیت های بزرگ جهانی می رسند اما درآمدشان کمتر از فوتبالیست ها است. مدال های المپیک را کشتی و وزنه برداری و تکواندو و … می گیرند اما سهم مدال آوران این رشته ها از پول جاری در ورزش کمتر از فوتبالیست های متوسط لیگی است.

اینها حرف و نقل هایی است که طی ماه های اخیر زیاد شنیده ایم اما این قضاوت ها و مقایسه ها تا چه حد واقعیت دارند؟ درآمد ورزشکاران درجه یک کشور در رشته های مختلف چقدر قابل مقایسه با درآمد فوتبالیست هاست. آیا در میان رشته های مختلف بیشترین پول را فوتبالیست ها می گیرند؟ جستجو در میان رشته های مختلف ورزشی و بررسی شرایط مالی آنها نشان می دهد این قاعده ایجاد شده است. حالا در برخی از رشته ها ورزشکاران درجه اول تقریبا در حد و حدود فوتبالیست ها و حتی بیشتر از آنها درآمد دارند.

از همه جالب تر این که پردرآمدترین ورزشکار ایرانی طی چند سال اخیر از رشته فوتبال نیست بلکه یک بسکتبالیست موفق و لژیونر است که تقریبا سه برابر متمول ترین فوتبالیست های ما دستمزد می گیرد.

با یک گشت و گذار کوتاه در میان مهمترین رشته های ورزشی ایران و مروری بر دستمزدها و درآمدهای ورزشکاران در این رشته ها نتایج جالبی به دست می آید اگرچه خیلی از این عددها دقیق نیستند و فقط در حد و حدود درآمد واقعی ورزشکاران را تخمین می زنند. به هر حال اینجا ایران است؛ جایی که ورزشکارانش هم مثل بقیه صنوف به انتشار رقم دقیق درآمدهایشان علاقه ای ندارند.

والیبال

درآمد ملی پوشان400 تا 900 میلیون تومان

پردرآمدترینسعید معروف – یک میلیارد تومان

پرافتخارترین و موفق ترین ورزش تیمی ایران در چند سال اخیر والیبال بوده که پیروزی های زیادی را به دست آورده و محبوبیت فراوانی هم کسب کرده است. به موازات این پیروزی ها، میزان دستمزد بازیکنان والیبال هم رشد نسبتا مناسبی داشته است.

در حال حاضر بازیکنان درجه اول تیم ملی والیبال مثل سید محمد موسوی و شهرام محمودی که در لیگ برتر ایران بازی می کنند، قراردادهایی به مبلغ 700 تا 900 میلیون تومان دارند و از گرانقیمت ترین والیبالیست های لیگ برتر ایران محسوب می شوند. باقی ملی پوشان والیبال و بازیکنان درجه اول لیگ نیز حدود 300 تا 600 میلیون تومان درآمد سالیانه دارند که معادل بازیکنان متوسط رو به بالای لیگ فوتبال است.

اما گران قیمت ترین والیبالیست حال حاضر ایران سعید معروف است که سال گذشته به تیمی در لیگ روسیه ملحق شد و گفته شده رقم قرارداد او با این باشگاه روسی بیش از یک میلیارد تومان بوده است. کاپیتان محبوب تیم ملی والیبال با این قرارداد به تنها بازیکن میلیاردی و پردرآمدترین ستاره این رشته ورزشی بدل شده است.

بسکتبال

درآمد ملی پوشان: 300 میلیون تا یک میلیارد تومان

پردرآمدترینحامد حدادی – 8 میلیارد تومان

پردرآمدترین ورزشکار ایرانی را باید در این رشته ورزشی پیدا کرد. حامد حدادی از زمانی که شهرت جهانی پیدا کرد و پایش به لیگ NBA باز شد، عنوان گران قیمت ترین ورزشکار ایرانی را از آن خود کرد.

قرارداد حدادی در NBAبه 2 تا 3 میلیارد تومان می رسید اما چون در آمریکا مالیات زیادی از قرارداد او کسر می شد، تقریبا نصف این پول را می گرفت اما در یکی دو سال اخیر و بعد از انتقال به لیگ چین، درآمد حدادی چند برابر شد و او بدون رقیب در صدر رده بندی گران ترین ورزشکاران ایرانی قرار گرفت.

گفته می شود این بسکتبالیست خوزستانی سالانه 7 تا 8 میلیارد تومان از بازی در لیگ چین درآمد دارد و تازه هر فصل وقتی از لیگ چین به ایران برمی گردد در مرحله پلی آف لیگ ایران هم بازی می کند و حدود یک میلیارد تومان هم اینجا به درآمدش اضافه می کند!

سال گذشته وقتی اشکان دژاگه با باشگاه قطری اش قراردادی 3 ساله به مبلغ 20 میلیارد تومان منعقد کرد احتمال اینکه از حدادی سبقت بگیرد مطرح شد اما باز هم حامد با بازی در دو لیگ ایران و چین، گران تر از اشکان شد و عنوانش را حفظ کرد.

کشتی

درآمد ملی پوشان: 60 تا 90 میلیون تومان

پردرآمدترین: 100 میلیون تومان

در رشته کشتی که بیشترین مدال و افتخار را برای ورزش ایران به ارمغان آورده، از قدیم الایام چیزی به نام رقابت های باشگاهی در کار نبود. یعنی کشتی گیرها حقوق بگیر هیچ باشگاهی نبودند. آنها فقط در قالب تیم ملی یا تیم های منتخب در تورنمنت ها شرکت می کردند و در صورت کسب مدال از جوایز نقدی هم بهره مند می شدند؛ بنابراین نمی شد درباره میزان درآمد آنها صحبت کرد.

اما چند سالی هست که لیگ کشتی در کشورمان به راه افتاده و اهالی تشک و دوبنده می توانند روی قرارداد با تیم های لیگ برتری به عنوان درآمد حساب کنند.

سرپرست یکی از تیم های موفق لیگ کشتی در سال های اخیر که کشتی گیران سرشناس و ملی پوش زیادی را تحت قرارداد داشته است پیرامون رقم قراردادها در این رشته می گوید: «قرارداد کشتی گیران درجه یک از 40 میلیون تا 90 میلیون در نوسان است. برای بهترین کشتی گیران تیم ملی و مدال آوران جهانی این رقم ممکن است تا 100 میلیون تومان هم برسد.»

البته شیوه برگزاری لیگ کشتی به تازگی تغییر کرده و به صورت فصلی برگزار می شود اما درآمد سالانه ستاره های کشتی چندان تغییر نکرده است.

تکواندو

درامد ملی پوشان: 25 میلیون تومان دستمزد در سال

پردرآمدترین50 میلیون تومان

تکواندو از جمله رشته های بسیار موفق و مدال آور ایران در آوردگاه جهانی و المپیک بوده اما از نظر میزان درآمد ورزشکاران یک یاز محروم ترین و فقیرترین رشته های ورزشی محسوب می شود. شاید باور نکنید اما میزان دریافتی تکواندوکاران در لیگ تکواندوی ایران آنقدر پایین است که برخی از ملی پوشان در اعتراض به این ارقام انصراف خودشان را اعلام کرده و از حضور در لیگ کنار کشیده اند!

بالاترین رقم دریافتی ملی پوشان تکواندو برای حضور در لیگ ایران 50 میلیون تومان برای یک فصل بود اما همین مقدار هم در سال بعد نصف شد تا تکواندوکاران با اعتراض به این دستمزدهای ناچیز از حضور در لیگ کنار بکشند. خودتان قضاوت کنید 25 میلیون تومان دستمزد سالیانه برای قهرمان جهان و آسیا کم نیست؟

ستاره نیوز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا