پزشکی و سلامت

مصرف طولانی مدت از این مواد عامل ناباروری در مردان است

 

یک متخصص بهداشت گفت: بررسی ها نشان داده مردانی که بیشتر در معرض استفاده از انواع شوینده‌ها قرار می‌گیرند، احتمال ناباروری در آنها افزایش خواهد یافت.

دکتر اعظم رحمانی متخصص بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون تاثیرات مواد شوینده بر عقیم شدن مردان اذعان کرد: ترکیباتی که در ساخت مواد شوینده استفاده می‌شوند، در واقع سمیت زیادی ندارند اما احتمال دارد در اثر مصرف طولانی مدت و زیاد از آن باعث بروز و ابتلا به بیماری‌هایی همچون انواع مختلف سرطان‌ها و ایجاد اختلال در عملکرد هورمون‌ها شود. این درحالی است که هنوز عوارض شوینده‌ها بر زبان مشخص نشده است.

 

وی افزود: تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است که تائید شده این مواد باعث ایجاد ناباروری در مردان خواهد شد اما هنوز تاثیر آن بر روی وضعیت باروری در زنان به اثبات نرسیده است.

 

رحمانی تصریح کرد: مواد شوینده به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر روی باروری زنان تلقی نمی‌شوند.

 

این متخصص بهداشت در خصوص تاثیر استفاده بر شوینده‌ها بر مردان ادامه داد: مقایسه مردانی که بیشتر در معرض استفاده از شوینده‌ها و آن‌هایی که استفاده کمتری از این مواد داشتند،  نشان دهنده این است که این مواد از طریق پوست جذب شده و به بدن وارد می‌شود، وجود طولانی مدت این مواد باعث ناباروری مردان خواهد شد.

 

وی در پاسخ به تاثیرات شوینده های گیاهی خاطر نشان کرد: به دلیل نفوذ راحت این مواد شیمیایی به داخل بدن توصیه می‌شود بیشتر از شوینده‌های گیاهی استفاده شود.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا