پزشکی و سلامت

مضرات شیرخشک برای نوزاد چیست؟

مضرات شیرخشک برای نوزاد چیست؟

آیا نوزادی که شیرخشک میخورد با نوزادی که از شیر مادر تغذیه میکند تفاوت دارد؟ نوزادی که شیر طبیعی مادرش را میخورد با نوزادی که شیر خشک مصرف میکند چه تفاوتی دارد؟

اکثر نوزادانی که شیرخشک نوشیده اند نسبت به افرادی که شیر مادر خورده اند ضریب هوشی آنها کمتر است و به عفونت های شدیدتری دچار میشوند. فوق تخصص عفونی اطفال، دکتر عباس مومن‌زاده گفت: کیفیت شیرخشک با شیر مادر اصلا قابل مقایسه نیست. در شیر مادر حدود 60 درصد مواد معدنی وجود دارد اما میزان مواد معدنی موجود در شیر خشک 40 درصد میباشد و هضم آن دیرتر انجام میشود.

تفاوت کودکی که از شیرخشک تغذیه میکند با نوزادی که شیرمادر میخورد چیست؟

در شیر مادر به میزان 45 گرم در لیتر چربی وجود دارد که از نظر ارزش حفاظتی و ارزش غذایی بالاتر است اما در شیر خشک تنها 35 گرم چربی در هر لیتر است.

به گفته مومن‌زاده در رابطه با اضافه وزن و چاقی ، کودکانی که شیرخشک مینوشند ، به علت اینکه نمک موجود در شیرخشک سه برابر نمک موجود در شیرگاو است که همین امر باعث میشود کودک چاق شود.

وی افزود: آلفالاکتوز  قند موجود در شیر مادر میباشد که کلسیم را به اندازه کافی جذب میکند اما به دلیل اینکه در شیرخشک بتالاکتوز وجود ندارد کلسیم به خوبی جذب نمیشود.

نوزادانی که شیرخشک میخورند به چه مشکلاتی دچار میشوند؟

احتمال دارد این نوزادان به عفونتهای شدید دچار شوند و به صورت ناگهانی فوت کنند همچنین نوزادانی که شیرخشک میخورند ضریب هوشی پایین تری دارند.

مادر نوزادانی که شیرخشک استفاده میکنند باید به مدت 3 تا 5 دقیقه شیشه شیر را بجوشانند تا نوزاد به تب دچار نشود همچنین باید نسبت آب و شیر را در تهیه شیرخشک رعایت کنند.

شیرخشک برای نوزاد چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا