پزشکی و سلامت

مسکن‌هایی رایج با عوارضی باور نکردنی

 

استفاده از آسپرین‌های بافر نیز عوارضی را در بیمار ایجاد می‌کنند که شامل عوارض موضعی و سیستمیک می‌باشد، همچنین شیاف نیز باعث زخم رکتوم در افراد می‌گردد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: مسکن‌های رایج در بازار که به آنها NSAID گفته می‌شود، شامل آسپرین، بروفن و دیکلوفنات می‌باشد که می‌تواند اثرات خطرناکی بر روی کلیه‌ها و تا حد کمتری در کبدها داشته باشد و هرچه سن فرد بیشتر باشد عوارض ناشی از مصرف این داروها هم بیشتر خواهد شد و باعث خون‌ریزی در بخش گوارشی می‌شود.

 

وی مطرح کرد: افرادی که به دلیل زانو درد و مشکلات مفاصلی مسکن‌ استفاده می‌کنند ممکن است دچار زخم معده شوند که معمولا با درد همراه نیست و می‌تواند استفراغ های خونی را به بار بیاورد، همچنین زخم‌های ناشی از مسکن‌ها بر خلاف زخم‌های پپتیک که در ابتدای اثنی عشر بوجود می‌آیند در معده ایجاد می‌شود و عواملی مانند سن و سابقه‌ی زخم‌های قبلی در تشدید بروز عوارض ناشی از مصرف این داروها موثر است.

 

دریانی خاطر نشان کرد: اگر بیماری بدلیل بیماری خاص مانند آسم از کورتون استفاده می‌کنند و همزمان برای تسکین دردهای خود از مسکن‌ها نیز استفاده می‌کنند، باید بدانند که باعث خون‌ریزی معده می‌گردد.

 

وی در پایان گفت: استفاده از این مسکن‌ها چه به صورت خوراکی و چه به صورت تزریقی عواض جانبی را بر روی فرد می‌گذارد که می‌تواند شامل عوارض موضعی و سیستمیک باشد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا