پزشکی و سلامت

مراقب بزرگ شدن قلبتان باشید/علائم هشدار دهنده در نوزادان

 

کاردیومگالی یا بزرگ شدن قلب زمانی اتفاق می‌افتد که حفره‌ها و ابعاد قلب به صورت غیر عادی بزرگ شده و از حالت طبیعی خود خارج شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، در واقع کاردیومگالی خود پیش زمینه‌ی برخی بیماری‌های قلبی نظیر تنگی هر کدام از دریچه‌ها و نارسایی بطن‌ها است، در صورتی که به این علامت هشدار دهنده توجه نشود، درمان بیماری‌هایی که در پی آن در فرد بروز پیدا می‌کند، سخت می‌شود.

 

علائم هشدار دهنده کاردیومگالی

عواملی که باعث بزرگ شدن قلب یا وقوع پدیده کاردیومگالی می‌شود در هر سنی متفاوت است.

به طوریکه با افزایش سن اندازه قلب و همینطور سایز دریچه‌ها هم بزرگتر می‌شود.

 

حمید بیگدلیان فوق تخصص جراحی قلب در رابطه با علائم بزرگ شدن قلب در نوزادان تازه متولد شده می‌گوید: برای نوزادان تازه  متولد شده می‌گوید: برای نوزادان معمولا بیماری‌هایی به نام بیماری‌های مادرزادی قلب وجود دارد که باعث بزرگ شدن حفره‌های قلب می‌شود که دارای علائمی چون باز بودن کانال شریانی یا نارسایی دریچه میترال یا حتی تشکیل نشدن یکی از بطن‌ها است.

 

وی افزود: نوزادان در این مرحله از سن، حالت‌هایی از ابتلا به این مشکلات قلبی را از خود نشان می‌دهند، که با نفس تنگی و عدم تمایل به خوردن شیر و همچنین سیاه شدن لب ظاهر می‌شود که در همین مرحله‌ی نوزادی باید درمان صورت گیرد و در صورتیکه به این علائم توجه نشود فرد به دوران بلوغ نرسیده و حتی اگر برسد نارسایی قلبی منجر به فوت وی خواهد شد.

 

این فوق تخصص قلب ادامه داد: ممکن است فرد در طی گذشت زمان و یا حتی با داشتن بیماری‌های زمینه ای مثل فشار خون که حفره بطن چپ را تحت تاثیر قرار می‌دهد هم به بزرگ شدن قلب دچار می‌شود.

 

در هر صورت یک تغییر فشار غیر عادی باعث میشود قلب مقاومت بیشتری را از خود نشان دهد و در صورت ادامه، بازدهی مناسب خود را از دست دهد که در این صورت به هیچ عنوان وضعیت سالم قابل برگشت نیست.

 

کاردیومیوپاتی نوعی دیگر از پیش زمینه‌های بیماری قلبی است که باعث بزرگ شدن قلب هم خواهد شد.

 

چه زمانی احتیاج به پیوند قلب احساس می‌شود

 

بیگدلیان تصریح کرد: درصورتی که به دلایل متفاوت عضلات قلب قوی و بزرگ شوند در نتیجه آن فضای قلب کاهش یابد، بازده قلب کاهش یافته و این عضلات باعث آسیب جبران ناپذیر به قلب شده و درنهایت باعث پیوند قلب به عنوان یک راه حل درمانی می‌شود.

 

سایر بیماری‌ها در کاردیومگالی موثر است

 

وی همچنین به سایر بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: کم خونی شدید، چاقی یا داشتن مایع دور قلب که در نتیجه نارسایی کلیه هستند، هم باعث بزرگ شدن قلب خواهند شد.

 

بیگدلیان با تاکید بر اینکه بزرگ شدن قلب دارای علامتی خاص نمی‌باشد، عنوان کرد: بیشترین شکایت افراد که در نتیجه بزرگ شدن قلب عنوان می‌گردد تپش قلب، تنگی نفس و احساس درد قفسه سینه است که با تشخیص به موقع و انجام اکوکاردیوگرافی که قطر و اندازه حفره‌ها را نشان می‌دهد، می‌توان از پیشروی و در نهایت بروز ناهنجاری‌های جبران ناپذیر قلبی جلوگیری کرد.

 

درمان کاردیومگالی

 

وی در ارتباط با نحوه درمان و پیشگیری از بزرگ شدن قلب خاطر نشان کرد: بزرگ شدن قلب اگر در مراحل اولیه رفع نشود معمولا درمانی نداشته و منجر به پیوند قلب می‌شود، همچنین درصورتی که از سلول‌های عضلانی قلب به خوبی محافظت شود، می‌توان از بروز آسیب‌های جدیدی جلوگیری به عمل آورد.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا