اجتماعی

مدیر کل دامپزشکی اصفهان: جوجه هورمونی نداریم

مدیر کل دامپزشکی اصفهان: جوجه هورمونی نداریم

در هیچ کجای دنیا و ایران از هورمون رشد که فقط به صورت تزریقی است استفاده نمی شود؛ چرا که ساختار هورمون رشد یک ساختار پروتئینی است که در اثر مصرف غذا از بین می رود.

اجرای طرح ملی مراقبت فعال از آنفولانزای پرندگان از 27 شهریور تا 8 آبان ماه همزمان در سراسرکشور در استان اصفهان همچنین تکذیب تزریق هورمون رشد به جوجه ها در مرغداری های صنعتی، دو خبری است که مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با نسل فردا اعلام کرد.
شهرام موحدی از آغاز به کار طرح ملی مراقبت از آنفولانزای پرندگان خبرداد و گفت: آنفولانزای پرندگان یکی از بیماری های ویروسی با تلفات بالاست که برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری، سازمان دامپزشکی کشور طرح ملی مراقبت طیور از آنفولانزای پرندگان را دو هفته گذشته به تمام ادارات کل در استان ها ابلاغ  کرد که امسال از 27 شهریورالی 8 آبان ماه به مدت 42 روز همزمان در سراسر کشور در استان اصفهان هم در حال اجراست.
موحدی هدف از اجرای این طرح را پایش وضعیت آنفولانزای پرندگان در کشور و استان بیان کرد و گفت: این طرح در سه مرحله نمونه برداری سرمی و مولکولی ازطیور در باغ پرندگان، پارک ها، باغ وحش و بازارچه عرضه پرندگان ، نمونه برداری از طیور در روستاها و واحدهای  صنعتی(پرورش طیور) در حال انجام است.
وی همچنین گفت:مشارکت و همکاری روستاییان، مرغداران صنعتی و مساعدت دهیاری ها، شورای اسلامی روستاها و پایگاه‌های بسیج در این طرح بسیار مهم است؛ چرا که می توان با همکاری  این گروه‌ها، طرح مراقبت از آنفولانزای پرندگان را به خوبی اجرا کرد تا نتیجه بهتر و قابلیت تجزیه و تحلیل داشته باشد.
موحدی یادآور شد: سال گذشته بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان موضوع خیلی مهمی برای پیگیری بود که خوشبختانه هیچ مورد آنفولانزای پرندگان در روستاها، مرغداری های صنعتی، باغ پرندگان و بازارچه‌های عرضه طیور در سطح استان مشاهده نشد وخبر مسرت بخش تر اینکه تاکنون  گزارشی در این خصوص نیز دریافت نشده است.
مدیر کل دامپزشکی استان درادامه ضمن تکذیب انتشار اخبار تزریق هورمون به جوجه‌ها تصریح کرد:طیوری که امروزه به عنوان جوجه های گوشتی پرورش داده می شوند، در طول سال ها، بهبود ژنتیکی پیدا کردند و نژادشان با نژاد بومی سال های قبل کاملا متفاوت است؛ یعنی اینها برای افزایش تولید گوشت سالم، در یک شرایط بسیار نرمال که میزان اکسیژن، آمونیاک، سرعت هوا، مواد خوراکی ، پروتئین ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آب مورد مصرف آنها تحت کنترل است، اصلاح نژاد شدند که این بسیار ایده آل بوده است؛ چرا که با پرورش صحیح این نژاد، درمدت 45 روز از یک جوجه به مرغ دو کیلویی تبدیل می شوند. پس این  روند رشد قابل توجیه است و چنین شایعاتی را رد می کنم.
موحدی با استناد بر علم تخصصی  به دام، خاطرنشان ساخت: در هیچ کجای دنیا و ایران از هورمون رشد که فقط به صورت تزریقی است استفاده نمی شود؛ چرا که ساختار هورمون رشد یک ساختار پروتئینی است که در اثر مصرف غذا از بین می رود. درصورت تزریق باید این عمل به مدت 48 ساعت  ادامه یابد تا جوجه به یک مرغ کیلویی هزاران تومان تبدیل شود، با این حساب باید بسیار هزینه کرد که این روش برای فرد و بازار مقرون به صرفه نیست و در هیچ مرغداری صنعتی استفاده نمی شود.
وی افزود:برای مثال در گذشته گاوها به صورت سنتی روزانه 5 کیلو شیر تولید می‌کردند، ولی امروزه در واحدهای صنعتی، گاوها با اصلاح نژاد نه با تزریق هورمون رشد، بیش از 60 کیلو شیر تولید می کنند. در دنیا نژادهای بسیار عالی  در شرایط نرمال با میزان  مصرف مواد غذایی کربوهیدرات ها و پروتئین‌های  به این مرحله از رشد رسیدند.
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با ابراز تاسف خطاب به افرادی که بدون علم و تخصص شایع پراکنی می کنند، گفت: افرادی که بدون علم و تخصص در تغذیه طیور،  بیماری ها و کیفیت گوشت طیور اظهار نظر می کنند، در پاسخ به این شایعات، مسئول هستند و با تشویش اذهان عمومی ضمن اینکه به آسایش روانی مردم و کاهش مصرف پروتئین که واقعا نیاز نوجوانان، جوانان و افراد مسن است ضربه وارد می کنند، به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی هم زیان می‌رسانند.
شهرام موحدی با اعلام اینکه روزانه فعالیت مرغداری های صنعتی استان کنترل می‌شود ادامه داد: این مرغداری ها از کیفیت بالا و پرورش استاندارد مرغ برخوردارند، تولید گوشت مرغ در اصفهان بهترین کیفیت را دارد و با بالاترین استاندارد پرورش  می یابد، لذا به مردم این اطمینان را می دهم که پرورش جوجه در مدت 45 روز در شرایط نرمال با اصلاح نژاد بوده وتولید این گوشت هیچ گونه خطری برای سلامت مصرف کنندگان ندارد.

جوجه هورمونی نداریم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا