فرهنگ و هنر

محمدرضا شجریان از یک استعفا تاسف میخورد.

در جواب نقدهای بیان شده درباره مدیریت خانه موسیقی ، رئیس شورای‌ عالی خانه موسیقی با بیان اینکه فعالیت شورای‌ عالی خانه موسیقی و هیأت‌مدیره قانونی است گفت گاهی بعضی از غرض‌ورزی‌های شخصی در طرح مسائل وجود دارد که باعث تأسف میباشد.
بعد از موضع‌گیری شفافِ حسین علیزاده درباره اقدامات غیرصنفی خانه موسیقی و استعفای رسمی او از شورای عالی خانه موسیقی، محمدرضا شجریان خواننده محبوب کشورمان در مصاحبه با روابط‌ عمومی خانه موسیقی از شورای عالی و هیأت‌مدیره خانه موسیقی حمایت همه‌جانبه کرد.
شورای عالی از این اتفاق متأسف و متأثر است
رئیس شورای عالی خانه موسیقی راجع به حسین علیزاده که آهنگ‌ساز و نوازنده تار و سه‌تار میباشد و به‌تازگی به شکل مکتوب از سمت دبیر و سخنگویی شورای عالی خانه موسیقی استعفا داده، اظهار داشت این تاسف بر انگیز است که نخستین مدیرعامل خانه موسیقی که در این سال‌ها به عنوان سخنگو و دبیر شورای عالی کار می‌کردند به جایی رسیده اند که از خانه‌ موسیقی استعفا بدهند،

رئیس شورای عالی خانه موسیقی همچنین گفت جلسات شورای عالی را خود دبیر ‌باید برگزار می‌کرد، در هر صورت ایشان این تصمیم را گرفته‌اند و ما هم به آن احترام می‌گذاریم. ولی سوالی که میماند این است که چرا تا این زمان این مسئله مسکوت گذاشته شده است، اگر خانه موسیقی کار غلطی انجام می‌داد،  قبل از هرکس من اینجا را ترک می‌کردم. من همیشه از مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره درباره مسائل مختلف خانه سؤال می‌کنم.

شجریان راجع به مسئله غیرقانونی‌بودن فعالیت شورای عالی و هیأت‌مدیره گفت: «در این مدت ایراداتی به خانه‌ موسیقی وارد شده است و می‌گویند شورای عالی و هیأت‌مدیره غیرقانونی است که این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد. همه‌چیز قانونی است و حقوق‌دانان نیز به این مسئله صحه می‌گذارند که فعالیت هیأت‌مدیره و شورای عالی تا اسفند سال ٩٤ قانونی است و در این تاریخ باید دوباره انتخابات برگزار شود و شورای عالی و هیأت‌مدیره‌ جدید انتخاب شوند. من بیش از هرکس دیگری در این زمینه تحقیق کرده‌ام. به نظر می‌رسد گاهی در طرح این مسائل برخی غرض‌ورزی‌های شخصی وجود دارد که باعث تأسف است».
کسی که انتقاداتش را بدون آنکه ابتدا در خود خانه مطرح کند، رسانه‌ای می‌کند، مصلح نیست
استاد آواز ایران همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا اعضای هیأت‌مدیره و شورای عالی ماه‌ها پس از مطرح‌شدن این انتقادات، هم‌اکنون پاسخ منتقدان را می‌دهند، گفت: «از همان ابتدا به این انتقادات پاسخ داده شده است، منتها بسیاری از آنها شنیده نشده است، ضمن آنکه شما وقتی می‌خواهید مسئله‌ای را نقد کنید، باید آداب نقد را به جا بیاورید. اگر عضو خانه‌ موسیقی هستید و خودتان را جزء خانواده‌ موسیقی می‌دانید، چرا نقدهایتان را رسانه‌ای می‌کنید؟ کسی که انتقاداتش را بدون آنکه ابتدا در خود خانه مطرح کند، رسانه‌ای می‌کند، مصلح نیست».
اگر مشکلی دارید بیایید و همین‌جا پاسخ خود را بگیرید
او درباره انتقادهای مطرح‌شده به خانه موسیقی عنوان کرد: «در میان این انتقادها به نظر می‌رسد برخی می‌خواهند با مطرح‌کردن نامشان در رسانه‌ها خودشان را بزرگ کنند که اتفاقا این مسئله کاملا به ضررشان است. برخی‌ها یک‌جانبه قضاوت می‌کنند و بعد هم آن را رسانه‌ای می‌کنند؛ درحالی‌که حتی حاضر نیستند به دعوت خانه‌ موسیقی برای حضور در جلسه‌ نقد پاسخ دهند. اگر مشکلی دارید بیایید و همین‌جا پاسخ خود را بگیرید».
خانه موسیقی چه پولی را از کجا دریافت کرده است؟
محمدرضا شجریان همچنین درباره‌ برخی سوءتفاهم‌ها درباره مسائل مالی خانه موسیقی گفت: «هیچ‌کدام از اعضایی که هم‌اکنون در این نهاد مشغول فعالیت هستند، به خاطر بودجه نیامده‌اند و بیان این مطالب می‌تواند از طرف خانه مورد پیگرد قانونی قرار گیرد، تمام این موارد جواب دارد و اگر خانه‌ موسیقی از طریق قانونی پیگیر باشد، به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. ما حرمت هنرمندان را نگاه می‌داریم، اما به شرط آنکه آبروی خودمان در خطر قرار نگیرد. تمام بودجه و کمک‌های مالی‌ای که به این خانه شده است، کاملا شفاف است. خانه موسیقی چه پولی را از کجا دریافت کرده است؟ اصلا چرا باید این حرف‌ها زده شود؟».
این خانه هیچ منفعت مالی برای ما نداشته است
او ادامه داد: «عملکرد ما کاملا شفاف است. برخی سخنانی بی‌پایه و اساس مطرح می‌کنند، بدون آنکه مدرکی برای آن داشته باشند و بدتر آنکه آنها را رسانه‌ای می‌کنند که این مسئله به هیچ عنوان کار صحیحی نیست. خانه موسیقی برای این درست شده است که مشکلات را مرتفع و از موسیقی حمایت کند. اعضای این خانه و خود من بشخصه چندین سال است که عضو خانه‌‌ موسیقی بوده‌ایم و هیچ پولی از کسی نگرفته‌ایم. این خانه هیچ منفعت مالی برای ما نداشته است. من خودم تنها براساس علائق شخصی‌ام در جلسات شرکت کرده‌ام و در تمامی موارد نظراتم را مطرح کرده‌ام که تمامی صورت جلسات آن هم موجود است. ما هیچ‌کدام در اینجا نفع شخصی نداریم».

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا