پزشکی و سلامت

محصولات معطری که یائسگی زودرس می‌آورد

 

 

جام جم سرا- چند نفر از شما باقیمانده غذای ‌ شب را در ظروف پلاستیکی داخل ماکروویو گرم می‌کنید؟ یا چند نفرتان می‌دانید که عطر، صابون و شمع‌های محبوبتان ترکیب شیمیایی آسیب رسانی به نام فتالات دارد.

به گفته محققان دانشگاه واشینگتن سنت لوئیس در ایالت میسوری آمریکا، بیشتر ترکیبات شیمیایی که در زندگی روزمره با آن سر و کار داریم باعث بروز یائسگی زودهنگام می‌شوند و این یعنی‌ چند سال زودتر باید با مشکلات جسمی و روحی ناشی از یائسگی مواجه شویم. به عقیده متخصصان، این ترکیبات شیمیایی سن یائسگی را تا 4 سال جلو می‌اندازند.

عطرها

فتالات‌‌ در عطرها و ادکلن‌های محبوبمان هم وجود دارد. به‌عقیده محققان انستیتو ملی سلامت فرانسه، فتالات، ترکیبی شیمیایی است که در ساخت صدها محصول مختلف به کار می‌رود و معمولا برای نرمی پلاستیک‌ها از آن استفاده می‌شود. همچنین فتالات‌‌ در افزایش ماندگاری رایحه عطرها و ادکلن‌ها کاربرد دارد. به‌عقیده محققان زنان و زایمان مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس، قرار گرفتن زیاد در معرض برخی ترکیبات شیمیایی بویژه فتالات‌ باعث افزایش احتمال بروز یائسگی زودهنگام می‌شود. متخصصان به مردم توصیه می‌کنند از محصولات آرایشی ـ بهداشتی ارگانیک استفاده و در انتخاب عطر و ادکلن دقت کرده‌ از محصولات بدون فتالات استفاده کنند.

دئودورانت‌ها و شمع‌های معطر

روشن‌کردن شمع مورد علاقه خیلی‌هاست. بجز شمع‌های بدون سرب و فتالات، روشن‌کردن سایر شمع‌ها ما را در معرض ترکیبات شیمیایی و یائسگی زودهنگام قرار می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده در National Resources Defense Council نشان می‌دهد، حتی دئودورانت‌ها (خوشبوکننده‌ها) و شمع‌های وانیلی که روی آنها غیرمعطر یا طبیعی نوشته شده‌ هم حاوی فتالات هستند. برای مقابله با این مشکل و کاهش تماس با این ترکیب شیمیایی خطرناک بهتر است از شمع‌های موم سویا یا شمع‌های تهیه شده از عصاره‌های روغنی و گیاهی که فتیله بدون سرب دارند، استفاده کنید.

مواد غذایی بسته‌بندی در پلاستیک

احتمالا درباره ارتباط امواج ماکروویو و خطر ابتلا به سرطان شنیده‌اید. اگر عادت دارید غذاهایتان را داخل ظروف پلاستیکی در ماکروویو گرم کنید، بهتر است به یائسگی زودهنگام هم فکر کنید. فتالات برای نرم شدن و انعطاف‌پذیری ظروف پلاستیکی به‌کار رفته است. در واقع این ترکیب شیمیایی در نایلون، کیسه‌ها، بطری‌ها، بسته‌بندی‌های پلاستیکی مواد غذایی و خلاصه هر چیزی که از پلاستیک ساخته می‌شود وجود دارد. مشکل اینجاست که مواد افزودنی موجود در پلاستیک‌ها به مواد غذایی داخل آنها نفوذ می‌کند و زمانی که گرما به این ظروف پلاستیکی تحمیل می‌شود روند آزادسازی ترکیبات شیمیایی هم با سرعت بیشتری انجام می‌شود. متخصصان انستیتوی Green Science Policy دانشگاه برکلی آمریکا توصیه می‌کنند برای گرم کردن مواد غذایی در داخل ماکروویو حتما از ظروف پیرکس یا سرامیکی استفاده و به طور کلی از نگهداری مایعات و مواد غذایی در ظروف پلاستیکی خودداری شود.

محصولات آرایشی ـ بهداشتی

یکی از منابع اصلی سرشار از فتالات‌ محصولات آرایشی ـ بهداشتی مثل انواع صابون‌ها، شامپوها و کرم‌ها هستند.‌‌کافی است نیم نگاهی به برچسب و بسته‌بندی پلاستیکی نرم این محصولات بیندازید. محصولات آرایشی ـ بهداشتی که با رایحه‌های صنعتی و مصنوعی ساخته شده‌اند، منبعی برای فتالات هستند که معمولا در ترکیبات به کار رفته آنها قید نمی‌شود. برای این‌که کمتر در معرض این ترکیبات شیمیایی باشید ‌از محصولات بدون عطر، طبیعی، ارگانیک استفاده کنید.

میوه و سبزیجات غیرارگانیک

سیب‌های قرمزی که در بازار میوه و تره بار برق می‌زنند و تازه و سالم به نظر می‌رسند، هر مشتری‌ای را تشویق به خرید می‌کند، اما بدون شک در محل کشت این سیب‌ها ردپایی از آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی‌ می‌توان پیدا کرد. اگر چه در بازار میوه و تره‌بار ایران تعداد میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک بسیار محدود است و قیمت آنها گران، اما موقع خرید این میوه‌ها و سبزیجات باید دقت بیشتری داشته باشید و محصولاتی را بخرید که میزان آلودگی باقیمانده روی آنها کمتر باشد. در صورت دسترسی، از میوه و سبزیجات ارگانیک استفاده کنید.

گوشت قرمز و محصولات لبنی

ترکیبات PCB نه تنها در ماهی‌ها بلکه در محصولات غذایی دیگری مثل محصولات لبنی و گوشت‌های قرمز هم وجود دارد. بهترین راه ‌ جلوگیری از جذب سموم PCB انتخاب و خرید محصولات لبنی و گوشت‌های طبیعی و ارگانیک است، چراکه استفاده از هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها باعث آلوده‌شدن گوشت‌ها می‌شود. بهتر است تا حد امکان از مصرف زیاد گوشت و محصولات لبنی بپرهیزید و پروتئین و کلسیم را با مصرف محصولات غذایی گیاهی تامین کنید.

ترکیبات شیمیایی منابع مختلف

نتایج پژوهشی که در PLOS ONE به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد زن‌های آمریکایی که به واسطه تجمع ترکیبات شیمیایی در بدنشان به یائسگی زودهنگام مبتلا شده‌اند در معرض یک منبع واحد و آلوده به سموم نبوده‌اند، بلکه از هر منبع میزان کمی دریافت کرده‌اند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد، زنانی که بیشتر در معرض ترکیبات شیمیایی منابع مختل‌کننده غدد آندورسین قرار می‌گیرند، 2 تا 4 سال زودتر دچار یائسگی می‌شوند. به گفته دکتر کوپر، استاد دانشگاه واشینگتن، یک محصول یا ماده غذایی به تنهایی باعث آلوده‌شدن به ترکیبات شیمیایی نمی‌شود و تاثیری در جلو انداختن سن یائسگی ندارد، اما قرار گرفتن روزانه در معرض محصولاتی که حاوی حتی میزان اندکی‌سموم PCB، فتالات‌، سموم و آفت‌کش‌ها هستند در طولانی‌مدت باعث تجمع این ترکیبات شیمیایی در بدن زنان می‌شود و زمان شروع یائسگی را پیش می‌اندازد.

منبع: activebeat

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا