پزشکی و سلامت

ماموگرافی یا سونوگرافی سینه، کدام‌ بهتر است؟

 

برخی پزشکان بر این باورند که ماموگرافی منجر به سرطان سینه می‌شود و بهتر است خانم‌ها انجام ماموگرافی‌های متعدد را متوقف کنند و به جای آن از سونوگرافی سینه استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به عقیده دکتر بن جانسون، نویسنده کتاب «اسرار سلامتی سینه»، سرطان سینه ممکن است سلامت زنان را به خطر بیندازد و زنان نباید ماموگرافی‌های منظم و متعدد داشته باشند. ماموگرافی که روشی برای بررسی و تشخیص بیماری است خود به عامل بیماری سرطان تبدیل می‌شود.

 

ماموگرافی 4 درصد خطر ابتلا به بیماری سرطان را افزایش می‌دهد. دکتر جانسون در این باره می‌گوید که سرطان سینه تست بدی برای سنجش سرطان است که در آن سینه‌های زنان تحت فشار بسیاری است و بعد از آن در معرض تابش اشعه‌های سرطان‌زا قرار می‌گیرد. برای زنانی که زیر 50 سال سن دارند، این روش تنها 52 درصد تاثیرگذار است. این بدان معنا است که نیمی از زنانی که سرطان سینه دارند با این روش سرطان آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود.

 

به جای این تست خطرناک که تنها 50 درصد از مبتلایان زیر 50 سال را شناسایی می‌کند، تست‌های بهتری وجود دارد. اگر احساس کردید که توده‌ای در سینه دارید سونوگرافی روش بسیار مناسبی است. در واقع ماموگرافی، سونوگرافی و ام‌آرآی هر سه، تست‌هایی برای بررسی و چک اندام‌های بدن هستند و شما برای تشخیص اینکه توده‌ای در سینه دارید یا نه به چنین تست‌هایی نیاز دارید.

 

در سونوگرافی، قوام و انسجام توده و همچنین وجود کلسیم در آن مشخص می‌شود. علاوه بر این، به این دلیل تومورها باعث افزایش جریان خون می‌شوند، جریان خون نیز در سونوگرافی بررسی می‌شود. حساسیت تست سونوگرافی تا حدود 80 درصد است و این بدان معنی است که سونوگرافی سینه از ماموگرافی دقیق‌تر است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا