پزشکی و سلامت

قوز پشت را با ورزش درمان کنید

 

تغذیه مناسب ورزش و درست نشستن راه‌های جلوگیری از قوز شدن کمر است.

حمید پدرام متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: انسان‌ها دارای بدنی به شکل حرف s انگلیسی هستند که خمیدگی‌های جلو بدن را لوردوس و خمیدگی‌های عقب تویفوس است که در حالت طبیعی بدن انسان می‌تواند تا 540 درجه خمیدگی را تحمل کند و تا 40 درجه خمیدگی مشکلی برای بدن ما ایجاد نمی‌کند اگر از 40 درجه تا 65 درجه باشد به وسیله انواع ورزش و پرهیز در انجام برخی کارها می‌توان آن را کنترل کرد اما اگر بیش از 70 درجه باشد حتماً باید عمل جراحی را روی آن قسمت بدن انجام شود.

 

معمولاً این مشکلات از سنین رشد و نوجوانی آغاز می‌شود که معمولاً با یک بیماری خوش‌خیم و پنهان همراه است که این بیماری شورمن نام دارد که قوزهای نرمال را به قوزهای حاد تبدیل می‌کند قوزهای حاد باعث فشار بر قفسه سینه و مشکلات تنفسی شدید در بدن ما می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: برخی ممکن است این قوزها را به صورت ارثی دریافت کنند که کار برای این افراد سخت است است این بیماری که قوز مادرزاد نامیده می‌شود. اما راه‌های درمان گوژپشتی نیز از سنین رشد آغاز می‌‌شود.

 

معمولاً افرادی که در سنین رشد کلسیم کمی دریافت می‌کنند و یا به ضعف در استخوان‌بندی خود دارند بیشتر به این مشکل دچار می‌شوند شلی عضلات نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد پس می‌توان در قدم اول به وسیله تغذیه خوب و مناسب و بعد از ورزش مناسب را بهترین راه پیشگیری از انواع قوز کرد اما درست نشستن و درست خوابیدن نیز این می‌تواند در عدم پیشرفت قوزها به ما کمک کند.

 

نکته خیلی مهم این است که در هنگام استفاده از کامپیوتر و لپ‌تاپ و حتی گوشی‌های هوشمند فاصله استاندارد 40 سانتی‌متر رعایت شود و حتماً این دستگاه‌ها را در مقابل چشم قرار دهیم تا مجبور به خم شدن در مقابل آن‌ها نباشیم.

 

اگر کسانی هم از این موارد رنج می‌برند می توانند با قوی کردن عضلات شکم و پشت(فیله) از پیشرفت قوزهای کمر جلوگیری کنند و با ورزش که دکتر متخصص تجویز می‌کند تا حد ممکن به حالت عادی خود بازگرداند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا