مشاوره زناشویی

قوانین یک رابطه سالم چیست؟

قوانین یک رابطه سالم چیست؟

 

دلیل کوتاه بودن عمر یک رابطه چیست؟

چرا بعضی ها هنوز به هم نرسیده جدا میشوند؟ رابطه با کیفیت و رابطه بی کیفیت چه فرقی دارند؟

کسانی که رابطه کوتاه مدت دارند قطعا نمیدانند برای طولانی شدن رابطه شان چگونه برخورد کنند در نیجه رابطه شان با شکست مواجه میشود. در مقابل کسانی که رابطه بلند مدتی دارند حتما برای دوام رابطه شان از روش های خاصی استفاده میکنند.

دسته دوم چه روش هایی را در رابطه شان به کار میبرند؟ برای رسیدن به رابطه با کیبفیت قوانین زیر را مطالعه نمایید تا روابط کوتاه مدت را به روابط بلند مدت تبدیل کنید.

اینکه رابطه دوام داشته باشد به این معنی نیست که حتما رابطه سالم است. کیفیت در رابطه خیلی مهم است. یک رابطه با کیفیت بلند مدت از قوانین زیر پیروی میکند:

اول: برای تغییر طرف مقابل تلاش نکنید.

یکی از مواردی که خیلی ها را وادار به جدایی میکند این است که سعی کنیم طرف مقابل را تغییر دهیم و او را به کسی تبدیل کنیم که خوش آیند خودمان باشد. باید در نظر داشته باشید بسیاری از ویژگی ها در فرد تغییر نمیکنند . پس طرف مقابل خود را به همان شکل و رفتاری که هست قبول کنید.

برخی از رفتارهایی که از طرف مقابلتان میبینید جزو ویژگی های شخصیتی او میباشد. اگر طرف مقابلتان فردی درونگرا باشد جذابیت برای او یعنی زندگی ذهنی و او این زندگی را به زندگی اجتماعی ترجیح میدهد. او تنها بودن را دوست دارد و هنگام برقراری ارتباط با دیگران انرژیش تلف میشود. فرد درونگرا دوست دارد تعداد محدودی دوست داشته باشد و به آنها اعتماد زیادی داشته باشد. اگر همسرتان درونگراست نمیتوانید او را به فردی برونگرا تبدیل کنید و مثلا انتظار داشته باشید در یک مهمانی همه را به سمت خود بکشد. باید بدانید همسر درون گرا دوست ندارد تغییر پیدا کند و اگر سعی در تغییر او داشته باشید زندگی شما به نابودی میکشد و به اختلاف دچار میشوید. تمام ویژگی های شخصیتی واضح نیستند. مثلا ایراد  گیری جزو ویژگی های شخصیتی فرد است .باید بدانید ویژگی های شخصیتی خیلی سخت تغییر پیدا میکنند . برخی از رفتارها مهارتی میباشند به این معنا که شما با یاد گرفتن مهارت میتوانید آنها را یاد بگیرید. مدیریت هیجان ها ،گوش دادن فعال و برقراری ارتباط موثر  از این دست مهارتها هستند. در واقع فرصت گذاشتن برای تغییر یک فرد وقت تلف کردن است. پس همسرتان را بدون هیچ تغییری بپذیرید.

دوم: بگذارید همسرتان رشد کند.

در زندگی مشترک دو طرف بیشتر وقتشان را با هم میگذرانند. گاهی برخی از زوج ها میخواهند  طرف مقابل کمتر برای زندگی شخصیش وقت بگذارد. باید بدانید هر دو طرف باید اجازه رشد فردی را به همسرشان بدهند اگر این فرصت را از طرف مقابل بگیرند و نگذارند همسرشان شخصیت مستقلی داشته باشد و توانمدی هایش را شکوفا کند رابطه به سمت طلاق میرود. هر انسانی علایقی دارد و در زندگی شخصیش آرزوهایی دارد که اگر برای آنها وقت نگذارد از زندگی خسته میشود. احساس کمبود در زندگی میکند و حس گناه وجودی به او دست میدهد این حس گناه به دلیل این است که  چرا با وجود داشتن پتانسیل کافی و توانایی هایی که دارند نمیتوانند کار مورد علاقه شان را انجام دهند. پس فضای کافی برای رشد همسرتان در نظر بگیرید. اگر راابطه سالم باشد شخصیت آدم ها هم در طی رابطه رشد میکند.

سوم: اتفاقات ناخوشایند را به دوش نکشید

اتفاقاتی که در زندگی شما رخ میدهد و آزرده خاطرتان میکند مثل بروز یک اتفاق در دوران نامزدی یا حتی حرف اشتباه یکی از بستگان همسر از مواردی هستند که ممکن است باعث رنجش دائمی شما بشود و همسرتان را بخاطرش تحقیر و سرزنش کنید. قطعا اتفاقاهایی که برایتان افتاده قابل فراموشی نیستند. باید اتفاقات گذشته را قبول کنید و بدانید دیگر قابلیت تغییر ندارند.

چهارم: با روش مناسب نقد کنید

نقد مثبت سازنده است. بهترین زمان برای یاد گرفتن مهارتهای ارتباطی و ویژگی های فردی وقتی است که با همید. اگر زمان رابطه کیفیت بیشتری داشته باشد ارتباط هم با کیفیت تر میشود. ارتباطتان کیفیت بیشتری داشته باشد . ارتباطات دارای پیچیدگی هم هستند. گاهی نمیدانید باید در رابطه چگونه رفتار کنید پس نقدها باعث میشوند به ویژگی هایی از خودمان که تا به حال به آنها توجه نکرده ایم پی ببریم.  نقدها باید به شکل مناسب بیان شوند به طوریکه شخصیت فرد تخریب نشود.

پنجم: تازه نگه داشتن رابطه:

یکی از ویژگی های رابطه های سالم و موفق رسیدگی به رابطه است. به شکلی که انگار دو نفر با هم به تازگی آشنا شده اند. همیشه به گونه ای رفتار کنید که انگار بار اول است همسرتان را میبینید. روان آدم ها با تخریب و تحقیر زخمی میشود.

قوانین داشتن یک رابطه سالم چیست؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا