دسته بندی نشده

فکم را باید جراحی کنم؟

به گفته  دکتر داریوش هاشمى نیا  جراح دهان، فک و صورت، جراحى اورتوگناتیک به منظور تغییر موقعیت فک بالا و پایین نسبت به همدیگر مورد استفاده قرار مى‌گیرد.

وی افزود: با این روش، روابط بین فک بالا و پایین اصلاح شده و دندان ها در موقعیت مناسبى نسبت به هم قرار خواهند گرفت. همچنین زیبایى صورت فرد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

دکتر هاشمی‌نیا با بیان اینکه  اصلاح استقرار نامناسب دندان‌ها روى همدیگر همواره با ارتودنسى امکان پذیر نیست تصریح کرد: دلیل این امر روابط نامناسب بین فک بالا و پایین که دندان ها را در خود جاى مى‌دهند، به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: با عمل جراحى امکان اصلاح روابط فکى و ارتقای زیبایى صورت فرد فراهم مى شود این عمل جراحى توسط جراح دهان، فک و صورت انجام مى پذیرد.

 وی درباره علت انجام ارتوندسی و مدت زمان آن گفت:  به منظور اطمینان از استقرار مناسب دندان‌هاى فک بالا و پایین روى همدیگر بعد از جراحى، ارتودنسى انجام مى‌‌شود. این امر به صورت معمول ١٨ماه به طول مى انجامد. همچنین بعد از عمل ۶ ماه دیگر نیز به طور معمول ارتودنسى ادامه مى یابد.

لازم به یادآوری است: در مجموع، درمان معمولا دو سال و نیم به طول انجامیده و جراحى حدود یک سال و نیم بعد از شروع ارتودنسى انجام مى‌شود. فک بالا و پایین در موقعیت جدید خود با استفاده از پلاک هاى باریک و پیچ ثابت خواهند شد که زیر لثه بوده و دیده نمى شوند.

عضو هیات علمى گروه جراحى دهان،فک و صورت با بیان اینکه حتى روز بعد از عمل، بیمار قادر به باز کردن دهان (به میزان کمتر از حد طبیعى) خواهد بود افزود: از روز اول بعد از عمل امکان خوردن و آشامیدن وجود دارد و به تدریج در عرض چند هفته آینده رژیم غذایى فرد از غذاى نرم به غذاى معمول تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: معمولا بیمار یک یا دو شب را در بیمارستان سپرى کرده و حدود ٢تا۴ هفته بعد فعالیت هاى معمول خود را از سر خواهد گرفت.

دکتر هاشمی‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا  این جراحی عوارض دارد گفت: این عمل به صورت معمول در ایران انجام شده و عوارض آن بسیار نادر است. مشکل اصلى بعد از عمل بى حسى لب ها و تورم بوده که به تدریج از بین خواهد رفت.  همچنین چندین ماه بعد از عمل، ظاهر نهایى فرد مشخص مى شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامى برش هاى جراحى در داخل دهان بوده و هیچ جاى زخمى روى صورت دیده نخواهد شد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا