پزشکی و سلامت

فشارخون بالا و ازکار افتادن کلیه‌ها

بیماری کلیه و عفونت ادراری ازجمله موارد شایع در تمام سنین است.

در این بخش دکتر فرزان حیدری، نفرولوژیست، دراین‌باره به سؤالات ما پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

 علت افزایش فشارخون در بیماران کلیوی چیست؟

فشارخون بالا و کنترل نشده خود می‌تواند باعث آسیب کلیه‌ها شده یا اینکه آسیب و کم‌کاری کلیه‌ها باعث ایجاد فشارخون می‌شود که در بیماران کلیوی به دلیل اختلال در دفع آب و نمک  اضافی بدن ورم ایجاد می‌شود و تجمع آب و نمک اضافی باعث فشارخون بالا در این بیماران می‌شود، لذا یکی از درمان‌های فشارخون در این بیماران تجویز داروهای دفع‌کننده مایعات اضافی بدن با افزایش ادرار است.

از علل دیگر فشارخون در این بیماران کاهش خون‌رسانی به کلیه‌ها به دلیل مشکلات عروق درشت و ریز کلیه‌ها می‌باشد و به دنبال آن ترشح برخی هورمون‌ها رخ می‌دهد که باعث بالا رفتن فشارخون می‌شود، لذا در این بیماران داروی ضد فشارخونی تجویز می‌شود که خون‌رسانی کلیه‌ها را بیشتر کند یا با اصطلاح آنژوپلاستی تنگی را برطرف می‌کنند.

فشارخون بالا باعث ایجاد بیماری کلیه می‌شود؟

 فشارخون بالا  به‌تدریج باعث آسیب عروق ریز کلیه‌ها و کم‌کاری آن شده و سپس باعث از کارافتادن کلیه‌ها می‌شود که این مشکل همراه با درد نبوده و فقط از طریق آزمایش عملکرد کلیه‌ها مشخص می‌شود. در آزمایش‌ها دفع پروتئین در ادرار و افزایش اوره و کراتنین داریم.

آیا داروهای کنترل فشارخون می‌توانند به کلیه آسیب برسانند؟

با توجه به مکانیسم فشارخون در بیماران کلیوی، داروهایی برای کنترل فشارخون در این بیماران انتخاب می‌شود که اضافه مایعات بدن را کم کنند، خونرسانی به کلیه‌ها  را بهتر کنند و مانع  از جمع شدن و افزایش نمک بدن شوند. لذا اگر داروها به‌درستی انتخاب شوند عارضه‌ای برای کلیه‌ها ندارند و عملکرد آن را نیز بهتر می‌کنند. در سایر مواردی که فشارخون بالا با بیماری کلیوی همراه نیست تجویز داروهای ضد فشارخون تحت نظر پزشک باعث آسیب به کلیه‌ها نمی‌شود  و حتی در صورت کنترل مناسب فشارخون بالا  نقش محافظتی از آسیب کلیه را دارد.

به‌جز دارو چه راهکارهای درمانی وجود دارد؟

در بیماران با کم‌کاری کلیه‌ها جهت کنترل بهتر فشارخون توصیه می‌شود مصرف کم مایعات و نمک داشته باشند و از مصرف آب‌میوه، میوه‌ها و مواد غذاهای حاوی پتاسیم بالا خودداری کنند. همچنین مسکن‌ها نیز باعث تشدید فشارخون می‌شود که از مصرف آنها حتی‌المقدور خودداری شود، کنترل دوره‌ای فشارخون داشته باشند و به پزشک خود برای آزمایش‌های دوره‌ای مراجعه نمایند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا