خانواده

عوامل ایجاد ناباروری و سقط (Infertility and Abortion)در خانم ها چیست؟

Infertility and Abortion

دکتراسدا…کلانتری در گفتگویی تازه با مجله زندگی سالم درباره ناباروری و سقط  در خانم ها ، به بررسی موضوع عوامل ایجاد باردار نشدن یا همان نازایی و سقط جنین که باید کورتاژ شود ، پرداخته است.

دردنیای امروزی سخت ترین امراض هم علاج شدنی است اما می توان با شناخت صحیح و کامل از عوامل موثر در بیماری ها مانع تحمیل هزینه های اقتصادی و ناراحتی های روحی و جسمی شد. این دانش چیزی نیست جز آگاهی از آنچه که به عنوان غذا وپوشاک و اکسیژن به بدنمان می رسانیم،از افزودنی ها و فست فودها ونگه دارنده های مصنوعی گرفته تا تشعشعات و امواج رادیویی پراکنده درفضای پیرامونمان که همه و همه در ایجاد انواع امراض جسمی و روحی موثر است.هرچندبرخی   از پزشکان هم حاضر به صحبت پیرامون آن نمی شوند اما گزارشات مردمی وگفته های گروهی دیگر از پزشکان نیزحاکی ازآن است که سقط درساکنین نزدیک دکل های مخابراتی وبرق بیشتردیده می شود.
دکترسیداسدا… کلانتری متخص زنان ونازایی که سالهاست درحیطه درمان نازایی فعالیت داردعوامل متعددی رادرایجاد نازایی و سقط خانم های جوان دخیل می داند.عللی که شایدکمترموردتوجه قرارمی گیرد.وی قبل ازهرچیزبه موضوع ناباوری اشاره می کند،این که عدم باورهاباعث نازایی می شود.آنچه درادامه می خوانید درحقیقت هشدارهایی است که اگر آنگونه که باید به کار گرفته شود آمار نازایی در کشورمان کاهش خواهد یافت.

ریشه ناباروری در ناباوری هاست

دکتر کلانترمی گوید: درحقیقت ناباوری باعث ناباروری می شود.به این معنی که خیلی از مسائل را باورنداریم،بایدبپذیریم که جهان جهان دادوستد است. یعنی درمقابل به دست آوردن تحصیلات عالیه –منزل وماشین وجایگاه خوب اجتماعی باید یکسری چیزها را از دست بدهیم. یعنی تا بخواهد این خواسته هایمان عملی شود زمان طلایی برای فرزندآوری، سن ،جوانی ، شادابی ،حوصله و بردباری والدین شدن را از دست داده ایم. درحقیقت امیدهای فرزند آوری از کف رفته است. لذا وقتی همه عوامل موثر در ناباروری را عمیقا بررسی می کنیم متوجه می شویم که دراکثر علل خودمان به طور مستقیم نقش داشته ایم.وقتی همه چیزآماده شدشادابی فردهم تمام می شود.ذخیره تخمدانش تمام می شود.انواع بیماری های پیش بینی نشده ازقبیل آندیمتریوزوضایعات دیگربه سراغش می آید و دیگرحوصله فرزندآوری ندارد. بنابراین وقتی می گوییم علت ناباروری ناباوری است به خاطراین است که دخترخانم باورش نمی شودممکن است اوهم نابارورشود.

سن یائسگی کاهش یافته است

روزگاری به طور فراوان مشاهده می شد که مادر و دختر و برادرزاده و عمو با هم در آوردن بچه رقابت می کردند زیرا مادر تا 40 و اندی سالگی قدرت باروری داشت اما الان تخمک گذاری ها تا 30 و 35 سالگی است و بعد هم خانم های جوان دچار یائسگی زود رس و در نتیجه ناباروری می شوند.این درحالی است که زنان درقدیم تا 45 سالگی هم دوران قاعدگی داشتند.باید توجه داشته باشیم که در سن یائسگی، ذخیره تخمک گذاری بنا به دلایل مختلف ازجمله تغذیه های نامناسب روبه کاهش است و این یعنی زنگ خطر افزایش ناباروری .ازجمله علل کم شدن ذخیره تخمدان زنان استعمال دخانیات است که هم باعث سقط و هم کم شدن ذخیره تخمدان ویائسگی زودرس می شود.هرچند که آمار استعمال دخانیات درکشورما در بین زنان اندک است.

چسبندگی رحم معضل زنان امروزی

از معضلات مهم فعلی دیگر که زمان های قدیم وجود نداشت همین چسبندگی ها و بیماری آندیمتریوز است که علل مختلفی دارد.دراین بیماری بافت آندومتر (لایه داخلی رحم) دربیرون ازمحل اصلی خود (رحم) تشکیل می‌شود. این بافت میتواند درتمام بافت‌های بدن به جزطحال به‌وجودآید،ولی رایج‌ترین محل پدیدآمدن آن،لگن است که دراین قسمت هم،تخمدان‌هابیشترگرفتاراندومتریوزمی‌شوند.درآندومتریوز،بافت آندومترتغییرجاداده،اماهمچنان به فعالیت خود ادامه می دهدو درهردوره قاعدگی،این بافت ضخیم شده وخونریزی می کند.درآندومتریوز،بافت های اطراف ممکن است تحریک شوندودرنهایت موجب زخمی شدن بافت وچسبندگی بشود.آندومتریوزمی تواندباعث درد شدید،مخصوصادردوران عادت ماهانه بشود. مشکلات بارداری نیزممکن است به وجودآورد.

آسیب مواد یکبارمصرف به خانم ها

بررسی ریشه علل این بیماری نشان می دهد که ورودشبه استروژن ها ناشی از مواد نگهدارنده موجود درظروف پلاستیکی و یک بار مصرف، فست فودها همچنین زندگی مدرن امروز، امواج الکترو مگنتیو و عدم وجود غذای ارگانیک  درایجاد این بیماری بسیار موثر است .چه کسی می تواند فکر کند کودهایی که سالیانه میزان مصرفشان درکشور بالاست چه عوارضی را برای مصرف کنندگان برجا می گذارد ،درحالی که درقدیم برای تغذیه گیاهان مثمر از کودهای حیوانی استفاده می شد و مجددا وارد چرخه محیط طبیعت می شد. اکثر کودهای فعلی دوباره وارد چرخه طبیعت نمی شوند.هنوز دربرخی مناطق سبزی و میوه جات به صورت قاچاقی با فاضلاب آبیاری می شوند و باز دوباره آنها را به خوردمان می دهند.درواقع بدون این که خودمان متوجه شویم  داریم فلزات سنگین و کودهای شیمیایی غیر استاندارد وارد بدن خودمان می کنیم .هنوز ددت که حدود پنجاه سال پیش تا حالا ممنوع شده است را مصرف می کنیم .هنوز این ماده ممنوعه درمواد گیاهی سبزیجات دانه های گیاهی و خشکبار ظروف پلاستیکی یا مواد دیگرکشف می شوند و این موضوعات نشان می دهد که این ها داخل چرخه طبیعت وجود دارندو از بین نمی روند.مثال دیگرمرغ و گوسفندی است که قدیم ها به طور طبیعی رشد می کرد یعنی بعد از یکی دوسال 1 کیلو وزن پیدا می کرد اما حالا ظرف دوماه به وزن 4 کیلو می رسد این را چکار می کنند که چنین اتفاقی می افتد؟یا خیار و هر ماده غذایی دیگر که سریع رشد می کند این ها دارای انواع مختلف موادی هستند که ما آگاه نیستیم  و مجبوریم مصرف کنیم چون تمدن که پیشرفت می کند یک سری آثاری هم باخودش می آورد.البته  پیشرفت تمدن بهانه خوبی برای عدم توجه به تولید غذاهای ارگانیک نیست.هرچند غذای ارگانیک به این راحتی گیرکسی نمی آید.

آمار سقط رو به افزایش است

هریک از موارد ذکر شده می تواند برروی سقط هم نقش داشته باشد.متاسفانه موارد سقط زیاد شده و عمده ترین علت آن از یک طرف افزایش سن ازدواج و انواع بیماری های ایمنی و موضوعاتی است که عنوان شد. به طور کلی علت سقط در تخمک زن یا دراسپرماتوزوئید مرد یا درمحیط رحمی که این جنین قرار دارد یا  بیماری مادرزادی منجر به از بین رفتن جنین می باشد.
با این حال کسی که مجبور است در نزدیک دکل های مخابراتی و برق فشار قوی زندگی کند می تواند از گن های حاملگی موجود دربازاراستفاده نمایدکه متاسفانه گران هم هستند اما بستن این نوع گن ها می تواند از صدمه تشعشعات به جنین جلوگیری کند.البته این امواج همیشه هم باعث سقط نمی شوند. اگرچه امواج در افزایش آمار سقط موثر است اما صد درصد درهمه موارد سقط رخ نمی دهد زیرا چندین فاکتور باید درکنار هم قرار گیرند تا سقط رخ دهد.

عوامل ایجاد ناباروری و سقط در خانم ها چیست؟
عوامل ایجاد ناباروری و سقط در خانم ها چیست؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا