پزشکی و سلامت

عوارض قابل توجه کشیدن پلک‌ها

 

امروزه با افزایش میل به زیباتر شدن انجام اعمال جراحی زیبایی بسیار افزایش یافته که یکی از این عمل‌ها جراحی زیبایی پلک‌ است.

دکتر کی‌پور متخصص اپتومتریست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: عمل جراحی زیبایی پلک‌ یا بلفارو پلاستی با برداشتن پوست، عضله یا چربی اضافه پلک صورت می‌پذیرد که عموما به جوان‌تر شدن ظاهر افراد منجر می‌شود با افزایش سن عضلات نگهدارنده چشم تضعیف می‌شود به طوری که چربی اضافه در بالا و پایین پلک‌ها تجمع می‌یابد که منجر به افتادگی پلک‌ها و ابروها می‌شوند این وضعیت ممکن است دید محیطی افراد را نیز محدود کند.

 

وی بیان داشت: کاهش حدت بینایی پس از عمل امری غیر عادی به شمار نمی‌آید و در اثر تورم اشک ریزش یا استعمال داروها پس از عمل جراحی ایجاد می‌شود احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک پس از عمل نیز وجود دارد. علاوه بر این ترک استعمال دخانیات چند هفته پیش از انجام عمل ضرورت دارد چرا که روند بهبود را تسریع می‌کند.

 

وی افزود: ایجاد تورم در سطح کره چشم در حدود 10 درصد بیماران مشاهده می‌شود که عموما تا یک ماه پس از جراحی برطرف می‌شود. هم چنین احتمال دارد تا چند روز پس از عمل بیمار قادر به بستن کامل پلک‌های خود نباشد که در چنین مواردی برای پیشگیری از خشکی چشم باید از قطره اشک مصنوعی استفاده شود اما در صورت استمرار این وضعیت باید با چشم پزشک مشورت شود.

 

کی‌پور اظهار کرد: پس از عمل از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نظیر آسپرین نباید استفاده شود چرا که امکان خونریزی را افزایش می‌دهد دوره مصرف آنتی‌بیوتیک برای کاهش ریسک هر گونه عفونت باید تکمیل شود. استفاده از مواد آرایشی چشم و عدسی‌های تماسی تا دو هفته پس از عمل جراحی مجاز نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: برش بیش از اندازه پوست یا برداشتن بیش از اندازه چربی از فاحش‌ترین خطاهای عمل به شمار می‌رود که در حین عمل ممکن است رخ دهد و به بروز خشکی چشم و اختلالات قرنیه‌ای می‌انجامد. علاوه بر موارد یاد شده در صورتی که عضلات حرکتی چشم یا چربی اطراف عضلات چشمی حین عمل دچار آسیب شود به بروز دوبینی موقت یا دائمی منجر می‌شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا