آرایش و زیبایی

عمل زیبایی پلک به‌ روش پلاسما جت یا پلکسر

عمل زیبایی پلک

پلاسما در اصل گازیست یونیزه، شامل یون‌ها و الکترون‌های بسیار فرار و خنثی که آزادانه حرکت می‌کنند. به‌علت تفاوت الکترومغناطیسی موجود بین نوک وسیله و بدن انسان، این تخلیه یونی موجب تخریب بافتی و تصعید اجزای پوست سطحی می‌شود.
تصعید یا SUBLIMATION یک واژه فیزیکی است که برای تبدیل مستقیم جامد به گاز کاربرد دارد. هم‌زمان به‌علت گرمای شدید ایجادشده درسطح پوست و کانونی‌شدن گرما، تحریک بافتی (سلول‌سازی و کلاژن‌سازی) در لایه پوست عمقی نیز رخ می‌دهد که درباره چین‌وچروک، پلکسر فقط درباره چین‌وچروک‌هایی که ناشی از پوست اضافه است، مؤثر بوده و درسایر موارد تأثیری ندارد. درخیلی از موارد استفاده از بوتاکس، لیزر، میکرونیدلینگ یا… درمان اصلی هستند.

روش و مکانیزم اثر
روشی مثل لیزر سطحی پوست است که با تصعید سلول‌های سطحی پوست باعث سوختگی پلک می‌شود. هنگام درمان، به‌علت سوختگی سطحی روی نقاط درمان‌شده لخته تشکیل می‌شود که بعد از یک هفته جدا شده و اثری از کبودی یا اسکار برجای نمی‌ماند. این در نتیجه عملکرد بسیار سطحی پلکسر است. پس از بهبودى، پوست ناحیه براق و سفت‌تر می‌شود. به‌دلیل سوختگی ایجادشده ممکن است (هنوز مطالعه‌ای روی این تکنیک انجام نشده است) تغییرات پیگمان (رنگ) یا واکنش غیرقابل‌کنترل به سوختگی به وجود بیاید. پس در پوست‌های با ریسک بالا (تیره) باید احتیاط کرد. به‌طورمعمول بین یک تا سه جلسه درمانی لازم است که بیشتر به فواصل یک یا دو ماه انجام می‌شود.

مواردی که روش پلاسما قابل استفاده است:
این روش برای مواردی که کمی پوست اضافه پلک روی پلک فوقانی است، استفاده می‌شود. گاهی برای پوست کمی که پس از جراحی بلفاروپلاستی (پف پلک بالا) باقی مانده است نیز استفاده می‌شود.

در موارد زیر این روش نباید استفاده شود:
هنوز مطالعه علمی درباره این نوع دستگاه و جراحی وجود ندارد؛ بنابراین هیچ شواهدی دال بر عوارض، میزان اثر، طول ماندگاری، میزان صدمه به چشم (زیر ناحیه سوختگی پلک)، غده اشکی (در محل سوختگی) و دیگر ساختمان‌ها وجود ندارد؛ به‌همین دلیل یا کاربرد ندارد (بر اساس مکانیزم اثر) یا ریسک بالا دارد:

۱ -میزان زیاد پوست اضافی روی پلک بالا؛
۲ -پف یا بیرون‌زدگی چربی پلک (پف پلک بالا) چه در بخش داخلی پلک و چه در بخش وسط پلک بالا؛
۳ -افتادگی هم‌زمان پلک بالا (کوچک‌تربودن شکاف پلکی)؛
۴ -افتادگی هم‌زمان ابروها؛
۵ -افراد با پوست تیره‌رنگ.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دکتـر مریـم ملکـی-متخصص پوست،پیوند مو و زیبایی و لیزر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا