روانشناسی

علت کابوس دیدن چیست؟

علت کابوس دیدن چیست؟

ریشه کابوس دیدن چیست؟ افرادی که کابوس میبینند دارای چه مشکلات درونی هستند؟ چگونه از شر کابوس خلاص شویم؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زیاد کابوس میبینید به اختلال خواب مبتلا هستید. کودکان نسبت به افراد بالغ بیشتر کابوس میبینند. هنگامی که کابوس میبینیم نصف شب در حالی که ضربان قلبمان زیاد شده است با استرس از خواب بیدار میشویم و به مرور چیزی که در خواب دیدیم میپردازیم. به راستی دلیل اینکه هر چند وقت یکبار کابوس میبینیم چیست؟

در بعضی افراد استفاده از غذاهای تند یا کامل و یا دیدن فیلم وحشتناک قبل از خواب میتواند باعث دیدن کابوس شود

تحقیقات زیادی درباره کابوس صورت گرفته است اما دقیق نمیتوان گفت کابوس چیست؟ کابوس مبحث علمی سختی است دلیلش این است که گذرا، شخصی و غیر عینی است.

ویژگی های کابوس را  در زیر شرح میدهیم:

کابوسها واقعی نیستند

محققان میگویند علت اکثر کابوس ها استرس و اضطراب است. خیلی کم اتفاق می افند کابوس ها تعبیری واقعی از چیزهایی که آزارمان میدهد باشند. در دانشگاه تافتس تحقیقی درباره کابوسها و خوابهای افراد بعد از حادثه 11 سپتامبر  روی افراد انجام شد.
محققان معتقد بودند این حادثه درگیری دهنی برای همه آمریکایی ها به وجود آورده بود.در همه شرکت کنندگان بسامد خواب‌های ترسناک به شکل کاملا محسوسی افزایش یافته بود. هیچ یک از این اشخاص در رابطه با حادثه برج های دوقلو، سقوط ساختمانهای بلند و سقوط هواپیماها کابوس ندیده بودند در حالی که تصاویر مربوط به برج های دوقلو به کرات در تلویزیون نمایش داده میشد.

هیچکس صدای جیغ‌ تان را نمیشنود

وقتی دارید کابوس میبینید اوضاع بدی دارید چون نه میتوانید حرکتی کنید نه جیغی بزنید. در مورد کابوس سکانس‌های هالیوودی را فراموش کنید. بجز ماهیچه‌های تنفسی و ماهیچه‌های چشم همه  ماهیچه‌هایمان بدون حرکت میشوند

استاد دانشگاه اوهایو می گوید: وقتی شما در حالی که نشسته اید جیغ میکشید یعنی بیدارید. از جمله دلایلی که کابوسها را از خوابهای دیگر بهتر به یاد می آوریم این است که بعد از دیدن کابوس بلافاصله از خواب بیدار میشویم و همه چیز در یادمان میماند.

مردان کمتر از زنان کابوس میبینند.

طبق گفته استاد خدمات انسانی و روانشناسی کالج بیکن، دکتر آ.جی. ماردسن بر اساس نتایج چند تحقیق مردان از زنان کمتر کابوس میبینند. طیق گفته خانم ماردسن شاید دلیل این قضیه این باشد که زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب میشوند. دیدن کابوس شبانه انعکاس همان اضطراب و نگرانی ماست. زنان نسبت به مردان از کابوسشان بیشتر صحبت میکنند ممکن است مردان هم کابوس به اندازه زنان ببینند اما در موردش حرف نزنند.

کابوس تمرین است.

حدسهای زیادی درباره خواب وجود دارد. شاید ذهن ناخودآگاه ما در خواب بازتاب پیدا کند یا اینکه راهی برای مشغول شدن مغز هنگام به خواب رفتن بدن باشد.

طبق گفته خانم ماردسن یکی از نظریه هایی که جدیدا طرفداران زیادی پیدا کرده است این است که مغز سعی میکند به وسیله خواب دیدن به احساسات شدید ما جواب بدهد. مغز به وسیله کابوسها ما را برای روبه رو شدن با شرایط وحشتناک آماده میکند. در سال 2007 تحقیقی درباره زنان فارغ شده و زنان باردار انجام شد که نشان میداد بیشتر کابوسشان در رابطه با نوزادشان است.

آیا میتوان کابوس را کنترل کرد؟

با تمرین خیلی زیاد میشود کابوس را کنترل کرد. به این روش رویای آگاهانه یا رویای شفاف میگویند که با این که شما خواب میبینید اما میتوانید به رویایتان جهت بدهید. برخی قادر به کنترل رویایشان هستند اما وقتی میفهمند دارند خواب میبینند سریع بیدار میشوند. تمرین کردن کابوس هیجان انگیز است . از این تمرین برای افرادی که به اختلال استرسی پس از ضایعه روانی (PTSD) مبتلا میشوند میتوان بهره برد.

هراس شبانه پدیده ای بدتر از کابوس:

در اکثر کودکان هراس شبانه دیده میشود.  کودک حتی شاید در حالی که چشمانش باز است جیغ بکشد. پدر و مادر هنگامی که هراس شبانه رخ میدهد معمولا  نمیتوانند کودک را بیدار کنند در صورتی که به هنگام دیدن کابوس قادر به بیدار کردن کودک هستند. کودک در مورد هراس شبانه نمیتواند صحبت کند در حالی که اگر کابوس ببیند جزئیات آن را هم میتواند بگوید.

مهمترین فرقی که بین کابوس و هراس شبانه وجود دارد این است که هراس شبانه در طی چند سیکل میتواند اتفاق بیفتد و حتی فرد قادر است در خواب فریاد بزند. بیشتر کابوسهای شبانه در مرحله REM  اتفاق می افتد ولی هراس شبانه در خواب عمیق اتفاق می افتد. خانم ماردسن معتقد است کودک وقتی از خواب عمیق به مرحله REM  منتقل میشود به هراس شبانه دچار میشود.

چگونه از شر کابوس خلاص شویم؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا