دسته بندی نشده

علت شیوع انحراف ستون فقرات در دختران

 اسکولیوز (انحنای‌ ستون‌ فقرات‌) خمیدگی‌ بدون‌ درد ستون فقرات که‌ گاهی‌ حالت‌ پیشرونده‌ داشته‌ و باعث‌ تغییر شکل‌ قفسه‌ سینه‌ و پشت‌ می‌شود.

این‌ عارضه‌ می‌تواند مهره‌های‌ قفسه‌ سینه‌ای‌ (میانی‌) یا مهره‌های‌ کمری‌ (پایینی‌) ستون‌ فقرات‌ را درگیر سازد. برای آگاهی  بیشتر از علایم این بیماری و نحوه درمان آن ، علیرضا غزنوی، فوق تخصص ارتوپدی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران  به سوالاتی در این زمینه پاسخ داد:

انحراف ستون فقرات  در دختران شایعتر است یا پسران؟ علت بروز این اختلال را توضیح دهید.

این عارضه بیشترین شیوع را در نوجوانان داشته و در دختران شایع تر از پسران است. علت ایجاد بیماری اسکولیوز شناخته شده نیست. از دید علت‌شناختی، اسکولیوز را به دو گروه عمده تقسیم می‌کنند. درصد عمده‌ای از این بیماری بدون علت یا ایدئوپاتیک است و درصدی هم می‌تواند مادرزادی باشد. درصد کمی نیز به‌دلیل اختلالات سیستم عصبی یا برخی اختلالات عضلانی ایجاد  می‌شود. تومورهای نخاعی، اشکال پیشرفته بیماری دوشن و بیماری فلج اطفال  هم می‌توانند منجر به اسکولیوز شوند.

این بیماری می‌تواند به‌طور وراثتی از والدین به کودکان انتقال یابد، ولی محققان هنوز ژن یا ژن‌های مرتبط با این بیماری را کشف نکرده‌اند.

معمولا زمان ابتلا به این بیماری از چه سنی است و آیا پایان هم دارد؟

نوع شایع ایدیوپاتیک یا بدون علت معمولا در نوجوانی شروع می‌شود وبه‌تدریج تشدید می‌یابد. انواع مادرزادی که معمولا به‌دلیل عدم تشکیل یا تشکیل ناقص یک یا چند مهره یا به‌دلیل چسبندگی مهره‌ها است از همان سن کودکی علایم تظاهر  و معمولا پیشرفت می‌کند.

اگر این بیماری مادرزادی باشد چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟

در انواع مادرزادی به دلیل احتمال همراهی با دیگر ناهنجاریها باید از نظر قلبی، کلیه و مجاری ادرار و سیستم اعصاب نخاعی بررسی شود.

انحراف ستون فقرات روی چه نواحی  دیگر بدن تاثیر گذار است؟

در صورت شروع از سنین پایین مانند انواع مادرزادی ممکن است روی ظرفیت قلبی و تنفسی کودک تاثیر بگذارد و از رشد ریه جلوگیری کند.

راهکارهای درمانی و روش پیشگیری از بیماری را  توضیح دهید.

در نوع ایدیوپاتیک بسته به شدت انحراف درمان متفاوت است. در اسکولیوز باشدت خفیف از روشهایی مانند بریس(قالب مخصوص) برای جلوگیری از تشدید انحراف استفاده می‌شود  و در انواع شدیدتر  عمل جراحی انجام می‌گیرد. در انواع مادرزادی معمولا نیاز به عمل جراحی  است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا