پزشکی و سلامت

علائم عصبی در بسیاری از مسمومیت‌های غذایی غالب است

 

علائم عصبی در بسیاری از مسمومیت‌های غذایی غالب است و در این نوع مسمومیت‌ها علائم گوارشی چندان بارز نیست.

نریمان سعادتی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: مسمومیت‌های ناشی از غذا بیماری‌هایی هستند که بر اثر آلودگی‌های مختلف غذاها و آب پدید می‌آیند و علائم شایع آن به طور عمده شامل استفراغ و اسهال می‌باشد که این علامت ممکن است شدید و مکرر باشد.

 

سعادتی تصریح کرد: فرد مبتلا به مسمومیت‌های غذایی ممکن است دچار تب، لرز، سردرد، بدن درد، ضعف، بی‌حالی، بی‌حوصلگی و برخی دیگر از علائم گوارشی به ویژه روده‌ای و معده‌ای شود.

 

وی تاکید کرد: براساس پژوهش‌های اخیر علائم عصبی در بسیاری از مسمومیت‌های غذایی غالب است و در این نوع مسمومیت‌ها علائم گوارشی به ویژه علائم معده‌ای و روده‌ای چندان بارز نیست.

 

سعادتی با بیان اینکه علائم عصبی به طور عمده شامل بوتولیسم با علائم دوبینی، تاری دید؛ اختلال بلع؛ خشکی دهان، ضعف یا فلج عضلانی پایین‌رونده تا فلج کامل و حتی نبود تب است، یادآور شد: به محض مشاهده این علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد چرا که معمولاً وجود این علائم نشان دهنده شدت بالای مسمومیت بوده و لزوم درمان زودرس بیماری و مراقبت‌های لازم بیشتر خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: بهترین اقدام برای مقابله با مسمومیت‌های غذایی پیشگیری از بروز آن است و رعایت بهداشت آب و مواد غذایی به ویژه شست‌و‌شوی دقیق میوه‌ها و سبزی‌ها، پرهیز از مصرف غذاها و کنسروهای مانده و تاریخ مصرف گذشته و پرهیز از مصرف غذاهایی که خوب پخته نشده‌اند، از جمله بهترین اقدامات است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا