پزشکی و سلامت

عطسه تان را بخورید، کر می شوید!

باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

 

قدیمی‌ها از واژه‌ی صبر امد در هنگام عطسه استفاده می‌کردند، خیلی هم بی‌دلیل نیست، چرا که بعد از عطسه‌کردن ریتم قلب تغییر می‌کند، و جریان خون به طور کلی موقتی منقیض می‌شود.

به گزارش خبرنگار كلينيك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبر آمد، واژه‌ای کاملاً حساب شده و به جایی است، که در گذشته بسیار استفاده می‌شده است، زیرا محققان معتقدند در هنگام عطسه قفسه‌ی سینه منقبض می‌شود، و به طور موقتی رستم قلب تغییر می‌کند، البته از این قبیل عبارات بسیار است، که بیشتر آنان صرفاً جنبه‌ی خرافات دارند، جدا از این حاشیه‌ها عطسه مکانیسم دفاعب بدن است، و به هیچ کدام از این عوامل ربط چندانی ندارند.

 

این واکنش بدنی به علت حضور ذراتی که عصب داخل غشای مخاط بینی را تحریک می‌کنند، رخ می‌دهد، عطسه یک پدیده‌ی  غیرقابل کنترل است، سلول‌های عصبی در مواجه با عناصر بیگانه در سطح مخاط بینی، قصد بیرون راندن آنها را از طریق عطسه می‌کنند.
یکی از علل بروز عطسه، کم کاری تیروئید است
طوبی مؤمن استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،  فوق تخصص آسم و آلرژی معتقد است، عوامل بروز عطسه می‌تواند آلرژیک و یا غیر آلرژیک باشند، عطسه که به علت ؟؟؟ یا التهاب مخاط بینی رخ می‌دهد، اگر زمینه‌ی آلرژیک داشته باشد، به طور قطع با خارش بینی، آبریزش و گرفتگی آن همراه خواهد بود.
اما به گفته‌ی وی ، عطسه‌ای که علت آلرژیک نداشته باشد، ممکن است، در اثر مصرف برخی داروها، مانند داروهایی که برای پایین آوردن فشار خون استفاده می‌شوند، داروهای مسکن و داروهای حاوی استروژن و پروژسترون، بروز دهد، هم چنین علت‌های عطسه می‌تواند هورمونی باشد، و حتی کم کاری تیروئید هم ممکن است، موجب بروز این واکنش دفاعی شود، البته علت‌های مکانیکال در خود بینی، مانند پلیپ یا تومور بینی نیز بهتر است، در نظر گرفته شوند.

 

عطسه‌ی که فرد را را آزار می‌دهد باید درمان شود
همانطور که گفته شد، عطسه واکنش طبیعی بدن است، و در اصل بروز آن به سلامتی فرد کمک می‌کند، اما اگر ادامه‌دار باشد، باعث اختلال در کارهای روزمره فرد می‌شود پس باید عامل تحریک کننده، را شناسایی و ان را از بین ببریم.
مؤمن با اشاره به اهمیت درمان عطسه‌‌ای که بیمار را اذیت می‌کند، گفت: درمان‌ها به عوامل زمینه‌ای وابسته است، برخی درمان‌ها دارویی است، و برخی ممکن است، به صورت جراحی تاثیر‌گذار باشند، در مواردی که علت‌هایی از جمله دود سیگار و عطر و ادکلن و یا نورهای درخشان  باعث بروز عطسه شوند، نیاز به درمان احساس نمی‌شود.
این مکانیسم دفاعی عوارض چندانی ندارد
زمانی که عطسه رخ می‌دهد قفسه‌ی سینه به شدت منقبض می‌شود و اپی گلوت بسته می‌شود و تا قبل از بازشدن اپی گلوت هوا با فشار  زیادی در پشت آن جمع می‌شود.
این حالت انفجاری و پرفشار هوا مقدار زیادی از ترشحات و مواد خارجی را پاک می‌کند و ان را خارج می‌سازد، اگر چه این مکانیسم دفاعی باعث گسترش بیماری می‌شود، البته با رعایت بهداشت اولیه می‌توان مانع از این امر شد.
به طور کلی عطسه جز انتشار آلودگی عوارض دیگری ندارند، اما مؤمن با نگاهی جزئی‌تر بیان کرد عطسه در ریمنیت‌ها موجب خشک شدن مخاط بینی و خونریزی بینی می‌شود، همچنین ممکن است، مایعی در گوش میانی جمع شود.

 

بینی‌تان را به حال خود بگذارید
اما برخی افراد به علت موقعیت یا عادت اقدام به خوردن عطسه‌ی خود می‌ککند، طی پژوهشها و تحقیقاتی که دانشمندان روی عطسه داشته‌اند، نشان دادند، که قورت دادن عطسه می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد، ان‌ها بر این باورند، که جلوگیری از عطسه‌ای کهحدوداً دویست کیلومتر بر ساعت سرعت دارد، و صد‌هزار میکروب را وارد هوا می‌کند ، می‌تواند به پرده‌ی گوش صدمه بزند، و حتی موجب ناشنوایی فرد شود.
همچنین متخصصان گوش و حلق و بینی در آلمان معتقدند هنگام عطسه نباید بینی را بسته نگه داشت، با بینی بازعطسه کردن سالم‌تر است.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا