آشپزی و آشپزخانه

طرزتهیه باقلوای خانگی،دسر خوشمزه ترکی!

باقلوا یکی از دسرهای خوشمزه ترکی است که طرفداران بسیاری هم دارد.یکی از رازهای خوشمزگی باقلوا این است که در شیره خود به مدت یک شب تا صبح بخوابد.

مواد لازم

سه پیمانه آجیل خرد شده (بادام، پسته، گردو و …)
دو قاشق چایخوری دارچین
یک بسته خمیر فیلو (از شب قبل در یخچال بگذارید تا یخش باز شود.)
6 قاشق غذاخوری کره آب شده
یک پیمانه عسل
یک عدد چوب دارچین
یک قشاق چایخوری عصاره وانیل
¼ پیمانه شکر
¼ پیمانه آب

طرز تهیه

  1. پیش از هر چیز این را به یاد داشته باشید که باقلوا را بهتر است یک روز پیش از سرو آماده کنید تا همه شربت و مزه به خورد خمیر فیلو برود و کاملا مزه‌دار شود. همچنین خمیر فلیو را وقتی استفاده نمی کنید، در هوای آزاد قرار ندهید. آن را زیر دستمال نم‌دار بگذارید تا خشک نشود.
  2. در نخستین مرحله باید آجیل و ظرف پخت را آماده کنید. در یک کاسه کوچک، آجیل و دارچین را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید. تابه 23×23 سانتی‌متری مخصوص فر را با کره چرب کنید و کنار بگذارید.
  3. خمیرهای فیلو را روی حوله های نم‌دار آشپزخانه پهن کنید. البته فقط یک ورقی که می خواهید استفاده کنید را بیرون بیاورید.
  4. دو لایه دیگر خمیر بیرون بیاورید. روی آنها با قلم‌مو کره آب شده بمالید. خمیرهای کره دار را کف قالب بچینید. لبه های اضافه خمیر را جمع کنید. 4 لایه دیگر از خمیر را نیز با کره چرب کنید و روی مواد داخل قالب بچینید.
  5. 1/3 از مخلوط آجیل را روی خمیرهای داخل قالب بریزید. دوباره 6 لایه دیگر را به ترتیب کره بمالید و روی هم در قالب بچینید. در ردیف ششم، 1/3 مخلوط آجیل بریزید و دوباره همین مراحل را تکرار کنید. یعنی در انتها باید 24 لایه خمیر فیلو داشته باشید.
  6. باقلوا را به صورت لوزی برش بزنید و سپس به مدت 35 تا 40 دقیقه در فر بگذارید تا کاملا پخته و سطح آن طلایی شود.
  7. سه قاشق غذاخوری کره را با عسل با هم مخلوط کنید. یک تکه چوب دارچین هم داخل آن بیندازید و شکر، وانیل و آب را به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. سپس حرارت را کم کنید تا نیم‌جوش شود. در قابلمه را بگذارید و 5 دقیقه روی حرارت کم بگذارید بماند. سپس چوب دارچین را خارج کنید و مواد را روی باقلوای پخته شده بریزید.

هنرآشپزی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا