پزشکی و سلامت

سن ارتودنسی برای کودکان چه سنی است؟

در رده های سنی مختلف در کودکان اردتودنسی انجام میشود. برای اینکه بفهمید کودکتان به ارتودنسی نیاز دارد یا خیر باید به پزشک رجوع کنید. ارتودنسی میتواند به صورت سیم‌‌پیچی ثابت یا ارتودنسی متحرک باشد.

چرا بچه ها با سن کم ارتودنسی نیاز دارند؟

آیا بهتر نیست بچه ها بزرگتر شوند تا شرایط را راحتتر بپذیرند؟

برای پاسخ به این پرسش ها با یک متخصص ارتوپدی فک و ارتودنسی گفتگو کرده ایم.

دکتر عشاق درباره نیاز به ارتودنسی در کودکان گفت برای اینکه بفهمیم کودکی به ارتودنسی نیاز دارد یا نه در شش سالگی باید کودک را به دندانپزشک نشان دهیم . برای تشخیص اینکه کودک به ارتودنسی نیاز دارد یا خیر باید حتما به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه شود.

به گفته این متخصص ارتودنسی سن درمان کودک با توجه به رشد فک بچه متغیر است و بستگی به این دارد که رشد فک بچه نرمال است یا زیاد یا کم.

بهترین سن معاینه برای ارتودنسی بین 6 تا 7 سال است و باید تا قبل از بلوغ معاینه را انجام داد. ترجیحا درمان میبایست تا قبل از رسیدن به 9 سالگی انجام شود.

در صورت داشتن مشکلات فکی در موقع شروع باید برای بجه از ارتودنسی متحرک استفاده کرد ( ارتوپدی فک ). در این روش در دهان کودک پلاک متحرک گذاشته میشود اگر کودک به مشکلات فکی دچار نباشد و فقط دندانهای بهم ریخته ای داشته باشد با ارتودنسی سیم‌‌پیچی ثابت درمان میشود.

ارتودنسی کودکان
سن ارتودنسی برای کودکان

اگر کودک در سن رشد باشد گذاشتن پلاک متحرک برای او باعث میشود فرم فک تغییر شکل دهد. بعد از بلوغ تنها کار پلاک نگه داشتن و حرکات کوچک دندانی میباشد.

دقت شود از همان کودکی اگر دندان بچه ها پوسیده است حتما رسیدگی شود چ.ن با پوسیده شدن دندانهای شیری و از دست دادن ساختمانشان دندانهای دیگر جای خالی آنها را میگیرند. پس پدر ومادر ها نباید نسبت به پوسیدگی دندان کودکشان بی توجه باشند و باید دندان پوسیده کودکشان را پر کنند.

همچنین بخوانید: درباره ارتودنسی بیشتر بدانید

تمیز کردن دندان شیرخواران

برای تمیز کردن دندان کودکان شیرخواره باید یا از مسواک انگشتی یا از گاز استریل یا پنبه خیس استفاده کرد. بار اول نوزاد جلوی کار شما را میگیرد اما به هرشکلی هست باید دندانهایش تمیز شود. برای جلوگیری از پوسیده شدن دندانهای نوزاد والدین نباید آب قند یا شیشه شیر را دم دستش بگذارند تا بخورد. توصیه میشود دهان بچه را بعد از هر شیر دادن بشویید.

در رابطه با ناهنجاری‌های فک و دندان  هم ژنتیک و هم ضربه های وارده به این قسمت خیلی مهمند. اگر ضربه منجر به خونریزی و شکستگی فک شود باید فورا کودک را به دندانپزشکی برد تا از به بار آمدن مشکلات فکی جلوگیری شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا