اقتصادی

سعودی ها با یک شرط کاهش تولید نفت اوپک را پذیرفتند

 

تمامی کشورهای عضو اوپک که به دلیل کاهش بهای نفت دچار مشکل شده‌اند از ونزوئلا گرفته تا ایران، برای کاهش تولید نفت به عربستان فشار آورده‌اند اما سعودی‌ها هنوز مخالف کاهش تولید هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی “جام نیـوز”،  یک سال از تصمیم تاریخی سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) مبنی بر حفظ سقف تولید 30میلیون بشکه نفت در روز می‌گذرد و این سازمان هنوز با کمترین بهای نفت در شش سال گذشته دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ وضعیتی که به دلیل مازاد عرضه و کاهش تقاضا ایجاد شده‌است. ونزوئلا و اکوادور درخواست کرده‌اند که اعضای اوپک در نشست روز جمعه در وین میزان تولید را کاهش دهند. در عین حال ایران نیز اعلام کرده‌است که گروه باید میزان تولید خود را کاهش بدهد تا ایران بتواند با میزان تولید پیش از تحریم‌ها به بازار باز گردد.

 

دعوای امسال با سال گذشته اندکی تفاوت دارد. امسال با کاهش شدید بهای نفت تعدادی از کشورها پیش از برگزاری نشست اوپک دور هم جمع شده‌اند و احتمال کاهش تولید نفت از سوی اوپک را بالا برده‌اند.

 

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اظهار کرده‌است: «کشورهای عضو اوپک پول زیادی را از دست داده‌اند. به نظر نمی‌رسد که بتوان در کوتاه‌مدت شرایط را تغییر داد. ما به استراتژی درازمدت نیاز داریم.»

 

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، درآمد سالانه اوپک 1تریلیون دلار در پنج سال گذشته بوده‌است که با سقوط قیمت نفت به 550میلیارد دلار رسیده‌است. این بار عربستان قول داده که پیش از هر تصمیمی، به صحبت‌های همه گوش بدهد.

 

بر اساس آمارهای به دست آمده از تحلیل‌گران بلومبرگ، اوپک در ماه نوامبر روزانه 32.1میلیون بشکه نفت تولید و روانه بازار کرده‌است. این یعنی سازمان برای هجدهمین ماه متوالی از سقف تولید روزانه 30میلیون بشکه خود تجاوز کرده‌است. ایران نیز قصد دارد بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها، 500هزار بشکه به تولیدات خود اضافه کند.

 

زنگنه اظهار کرده‌است که باید به سطح تولید 4میلیون بشکه در روز پیش از تحریم‌ها باز گردند. این حق ایرانی‌هاست که تولید خود را افزایش بدهند.

 

یک سال کاهش نفت باعث شده اعضای اوپک به دو دسته تقسیم بشوند: عربستان سعودی و متحدانش یعنی کویت، امارات متحده عربی و قطر که قبلاً میلیاردها دلار پس‌انداز کرده‌اند و هنوز پول کافی برای ادامه دارند. دسته دیگر ونزوئلا، ایران و عراق هستند که با کسری بودجه مواجه شده‌اند و نسبت به کاهش قیمت نفت حساس و آسیب‌پذیر هستند./ صدای اقتصاد/

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا