آشپزی و آشپزخانهگزارش

سبزی‌خوردن کنار غذا فراموش نشود

نسل فردا:  سبزی‌خوردن بارنگ زیبایی که دارد وقتی سر سفره غذا قرار می‌گیرد اشتهای افراد به غذا میل کردن را بیشتر می‌کند. علاوه بر این هر یک از سبزی‌ها خواصی دارند که به تأمین سلامت کمک شایانی می‌کند. در این  بخش به برخی از این خواص اشاره می‌کنیم:

*تره 

تره، کاهنده فشار و کلسترول خون است و به دلیل پتاسیم بالایی که دارد ادرارآور خوبی بوده و سموم را دفع و از فشار و کلسترول بد خون می‌کاهد. منیزیم آن از بروز سرطان روده و پروستات جلوگیری کرده و اگر به همراه غذا میل شود سوءهاضمه را درمان کرده، از سوزش معده کاسته و یبوست دائمی و بواسیر را بهبود می‌بخشد.

* تربچه

تربچه با سلول‌های سرطانی می‌جنگد، به دلیل دارا بودن ید برای بیماران مبتلا به گواتر مفید است و با تنظیم سوخت و ساز بدن، گردش خون را بهبود می بخشد و برای دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا مفید است.

* ریحان

ریحان، آرامبخش و خواب‌آور است. این سبزی بسیار معطر و خوشبوست. ضد یبوست، ضد تشنج، رفع کننده سردردهای عصبی (میگرن) و سرگیجه است و به دلیل ترکیبات آرام‌بخش برای رفع بی‌خوابی‌های اضطرابی مؤثر بوده و مسکن خوبی به شمار می‌رود. البته خانم‌های باردار و شیرده باید با احتیاط ریحان بخورند. در دوران بارداری و شیردهی خانم‌ها نباید بیش‌ازحد معمول ریحان بخورند؛ در حد همان سبزی‌خوردن ایرادی ندارد ولی مقادیر زیاد و طولانی‌مدت ممکن است خطرناک باشد.

*شاهی

شاهی، محرک فعالیت کلیه‌ها است و به دلیل دارا بودن ویتامین‌های A و C جزء آنتی‌اکسیدان‌های قوی بوده و برای دفع رادیکال‌های مضر بدن مفید است.

* جعفری

جعفری، خون‌ساز است. این سبزی سرشار از ویتامین و املاح معدنی آهن، کلسیم و فسفر است. جعفری، عادت ماهانه را تنظیم و خون را تصفیه می‌کند، همچنین روده‌ها را ضدعفونی می‌کند. توجه داشته باشید که جعفری گیاه قاعده‌ آوری است. مقادیر زیادش، بیش از ۲۰۰ گرم در روز برای زنان باردار خطر سقط را به همراه دارد. ضمن این‌که بعضی افراد به گیاهان خانواده جعفری حساسیت دارند، به‌ این‌ ترتیب که اگر جعفری مصرف کنند و در معرض نور آفتاب قرار گیرند، روی پوستشان تاول و بثورات پوستی ظاهر می‌شود. به این عارضه، حساسیت نوری می‌گویند و کسانی که این علائم را داشته باشند نباید گیاهان خانواده جعفری را مصرف کنند.

* نعنا

مهم‌ترین خاصیت درمانی نعنا، اثربخشی آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است. برای این منظور کافی است ۱۰ گرم از نعنا خشک‌شده را در یک لیتر آب دم‌کرده یا از عرق نعنا استفاده کنید.

نعنا علاوه بر مورد فوق، اشتها برانگیز و نشاط‌آور بوده و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا، سرفه، ناراحتی‌های روحی و عصبی، بواسیر، تپش قلب و سکسکه نیز مفید است.

* پیازچه

پیازچه فواید زیادی دارد که بیشتر آن‌ها مانند پیاز است. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کاهش قند خون

– کاهش کلسترول خون بالا

– کاهش فشارخون بالا

– کاهش خطر پیشرفت سرطان کولون و دیگر سرطان‌ها

– کاهش التهاب

آلیل پروپیل دی سولفاید موجود در پیازچه دارای فواید ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است.

پیازچه غنی از کروم است. کروم نوعی ماده معدنی ضروری است که بدن از آن برای تنظیم گلوکز، سوخت و ساز بدن و ذخیره‌سازی ماکرونوترینت ها استفاده می‌کند. درواقع کروم جزئی از فاکتور تحمل گلوکز است. همچنین کروم باعث کاهش کلسترول تام همراه با افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش تری گلیسیرید می‌شود.

پیازچه غنی از این ویتامین است. ویتامین C به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از بدن در برابر بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری‌های چشمی و چین‌وچروک‌های پوستی محافظت می‌نماید.

از مواد مغذی دیگری که در پیازچه موجود است می‌توان به فیبر، منیزیم، ویتامین B6، پتاسیم و مس اشاره کرد.

*مرزه

مرزه سبزی است از خانواده نعناع که بوی خیلی نافذی دارد و به دلیل تندوتیزی مزه‌اش، کمتر به شکل تازه استفاده می‌شود ولی برخی خانواده‌ها در سبزی‌خوردنشان مقادیری مرزه می‌گذارند. مرزه خاصیت ضد میکروب بالایی دارد، تعریق را کنترل می‌کند و به همین دلیل به‌عنوان گیاه ضد تشنگی برای افراد مبتلا به مرض قند تجویز می‌شود. این گیاه ضدویروس تب‌خال، ضدانگل، خلط‌آور، محرک و تقویت‌کننده‌ معده است. مرزه برای انسان مسمومیت یا عوارضی ندارد اما مصرف بیش‌ازاندازه‌ اش، به دلیل تندوتیزی‌ای که دارد، ممکن است التهاباتی را در مخاط دهان ایجاد کند.

*ترخون

ترخون از دیگر سبزی‌های معطر سفره سنتی ایرانی است که خصوصیاتی کمی ‌متفاوت از بقیه سبزی‌ها دارد. این سبزی، گیاهی از خانواده کاسنی و منبع مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. این ماده غذایی هم علاوه بر خصوصیات کلی گیاهان معطر یعنی ضد اسپاسم، ضد درد، ضد نفخ و ضد میکروب بودن، خواب‌آور، ضدالتهاب و آماس و مسکن درد دندان نیز هست.

در کتاب قانون ابن‌سینا ذکرشده که ترخون دارای نیروی مخدر ضعیف است؛ شاید مسکن بودن ‌اش هم به همین دلیل باشد. خوردن ترخون برای درمان زخم‌ها و جوش‌های دهان و دندان نیز مفید شناخته‌ شده است ازاین‌رو، به شما توصیه می‌کنیم حتماً آن را در میان اجزای سبزی‌خوردنتان بگنجانید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا