پزشکی و سلامت

سابقه فامیلی موجب بروز زودتر بیماری ویتیلیگو می شود

یک متخصص پوست گفت:

50 درصدبیماران ضایعات بیماری ویتیلیگو قبل از 20 سالگی بروز می کند و سابقه فامیلی باعث می شود که بیماری زودتر بروز نماید.

دکتر گلناز مهران متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ویتیلیگو بیماری اکتسالی از بین رفتن ملانوسیت های بدن با علت ناشناخته است که به صورت لکه های سفید در پوست نمایان می شود، گفت : شیوع آن حتی به 8/8 درصد نیز می رسد .

وی با اشاره به اینکه این بیماری در زن و مرد به طور یکسان دیده می شود و در 20 درصد موارد سابقه فامیلی دارد ادامه داد : پنجاه درصد بیماران ضایعات را قبل از 20 سالگی نشان میدهند و سابقه فامیلی باعث می شود که بیماری زودتر بروز نماید .

این متخصص پوست اظهار کرد :

علت این بیماری ناشناخته است ولی ارث ، عوامل خود ایمنی و تخریب ملانوسیت به وسیله متابولیت های سنتر ملانین و ایجاد اکسیژن آزاد در پوست و کاهش عمر ملانوسیت ها را در ایجاد این بیماری موثر میدانند .

وی با بیان اینکه ضایعات پوست به صورت لکه های پوستی کمرنگ و یا بدون رنگ در نواحی انتهایی و نواحی از پوست که بیشترین رنگدانه را دارا هستند ایجاد می شود تصریح کرد : در مواردی ضایعات بدون رنگ در یکطرف بدنبه صورت خطی و یکطرفه بروز میکند و ممکن است حتی 80 درصد بدن گرفتار شود.

دکتر مهران یادآور شد :

این بیماری می تواند با بیماریهای خود ایمن دیگر مثل بیماریهای اتوایمیون تیروئید ، دیابت و آنمی پرنسیوز و پسوریازیس همراه داشته باشد .

وی با تاکید به اینکه در 20 درصدبیماران کاهش شنوایی و در 40 درصد درگیری چشمی دیده می شود گفت : در بعضی از سندرم های اتوایمیون که گرفتاری چند سیستم غددی دیده می شود بروز میکند.

دکتر مهران ادامه داد :

درمان به موقع این بیماران سبب کاهش وسعت ضایعات و برگشت رنگدانه به پوست می شود و ظاهر بیمار را می توان از لحاظ زیبایی در سطح قابل قبولی درمان نمود .

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در درمان این بیماران افزایش کیفیت زندگی است افزود : این بیماری از لحاظ روانی مسائل زیادی را برای بیمار برحسب فرهنگ جامعه ایجاد می کند .

این متخصص پوست و مو تصریح کرد :

درمانهای این ضایعات بصورت درمان موضعی با استروئید موضعی یا مهارکننده های کلسی نورین یا استفاده آنالوگ های ویتامین D3 با استروئید موضعی است ولی درمان انتخابی موضعی همان استروئید موضعی است و درمان سیستمیک با استروئید جزو درمانهای معمول این بیماری نبوده و فقط در مواردی که بیماری با سرعت زیاد یشرفت میکند ، جهت کاهش سرعت بیماری میتوان توصیه نمود.

وی اظهار کرد :

درمان مناسب دیگر اشعه درمانی و فتوکموتراپی است که امروزه از درمان با اشعه UVB  با بند باریک به عنوان یک درمان مناسب استفاده می شود که دارای عوارض کمتر نسبت به درمانهای دیگر اشعه درمانی و در بچه ها و خانمهای باردار و شیرده هم قابل استفاده است.

دکتر مهران با اشاره به اینکه از لیزرها هم در درمان این بیماری استفاده می شود یادآور شد : لیزر اگزایمر درمان بسیار مناسبی است و حتی ایندرمان با درمانهای موضعی استروئید موضعی و مهارکننده کلسینورین میتواند همراه شود که نتایج بسیار عالی داشته است .

وی با اشاره به اینکه هلیوم نئون لیزر را در فرمهای یکطرفه که به درمان بخوبی جواب نمی دهند استفاده می کنند گفت : استفاده از ویتامین  E  و  C  و جینکوبیلوبا و بعضی از ترکیبات آنتی اکسیدان در بهبود نسبی ضایعات توصیه میکنند .

این متخصص پوست ادامه داد : در نهایت چنانچه بیماران به درمانهای موضعی و اشعه درمانی پاسخ ندهند که معمولا بعد از 6 ماه توصیه می شود در سنین بالای 12 سال می توان از روشهای جراحی که به صورت پانچ گرافت و گرافت از تاول و پیوند ملانوسیت است استفاده نمود که روشهای پرهزینه ای است و احتیاج به کادر متخصص دارد .

وی در پایان خاطرنشان کرد : در صورتی که بیماری بیش از 50 درصد از سطح بدن را گرفه باشد می توان با موادبی رنگ کننده بقیه پوست بیمار را سفید کرد و ساتفاده از پوشاننده ها در موارد ضایعات کم نیز توصیه می شود و حتی خال کوبی را برای ضایعات لب می توان استفاده نمود .

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا