پزشکی و سلامت

زیاد چرت می‌زنید؟ دیابت می‌گیرید

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خواب آلودگی‌های زیاد در طول روز با دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

به گزارش خبرنگار كلينيك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خواب آلودگی طولانی مدت در طی روز می‌تواند نشانه‌هایی از اختلال خواب و یا کار کردن‌های طولانی مدت در شب باشد.

بر اساس مطالعات جدید خواب آلودگی‌های طول روز و چرت زدن‌های کوتاه مدت هر دو می‌تواند با دیابت نوع 2 در ارتباط باشد.

این موضوع در نشست سالانه انجمن اروپایی در استکهلم سوئد ارائه گردیده است.

خواب کافی یک بخش کلیدی از یک زندگی سالم به شمار می‌رود و در حفظ سلامت جسمی و روانی افراد نقش بسیار مهمی دارد نداشتن خواب کافی باعث خواب‌های کوتاه و طولانی مدت در طول روز می‌گردد و برای فرد ایجاد عادت می‌کند.

بر اساس بنیاد ملی خواب یک چرت زدن کوتاه مدت 20 تا 30 دقیقه‌ای می‌تواند به بهبود خلق و خو، هوشیاری و عملکرد بدن کمک کند.

همچنین خواب طولانی‌تر در 10 تا 20 دقیقه باعث تمایل هر چه بیشتر خواب شده که بالطبع آن اثرات منفی را بر روی کیفیت و کمیت خواب شب می‌شود.

در مطالعه جدید دکتر Tomohide و همکارانش از دانشگاه توکیو به بررسی ارتباط بین خواب آلودگی روزانه و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پرداختند.

گفتنی است: بسیاری از فاکتورهای خطرناک دیابت نوع 2 با سبک زندگی نظیر فعالیت های بدنی، رژیم‌های ضعیف و اضافه وزنی در ارتباط است.

بر اساس آزمایشاتی خطر ابتلا به این نوع دیابت در افراد شرکت کننده که خواب روز مفرط داشته‌اند، تا 56 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است، در افرادی که در طول روز پیش از 60 دقیقه خواب داشته‌اند تا 46 درصد افزایش داشته است که این میزان اثر کمتری از دیابت نوع داشته است.

با توجه به این یافته‌ها مکانیسم‌های موجود در خواب‌های کوتاه به راحتی قابل بیان است.

محققان همچنین اشاره دارند که چرت زدن‌های در طول روز می‌تواند اختلال خوب در شب را با بار آورده و همچنین با بیماری‌های ایسکمی، سکته مغزی، قلب و عروق و مرگ و میر همراه باشد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا