پزشکی و سلامت

ریفلاکس معده، دلیل و درمان آن چیست؟

ریفلاکس معده ،به برگشت غیرعادی اسید معده داخل مری و نارحتی مری در اثر این برگشت، گفته میشود.از شایع ترین بیماریهای گوارش همین ریفکلاس معده است. طبق آمار جهانی تقریبا 43 درصد مردم جهان حداقل یک بار در ماه به ریفلاکس معده دچار میشوند.

ریفلاکس معده چگونه اتفاق می افتد؟

غذاها از طریق مری به معده وارد میشوند. برای هضم غذا نیاز به اسید و شیره معده داریم. به علت تماس مکرر  با اسید معده، دیواره معده  مقاوم شده است، اما باید دانست دیواره مری در برابر این سایش دفاع مناسبی ندارد.بین مری و معده دریچه ی«کاردیا» وجود دارد که مانع از بازگشت غذا و شیره معده به مری میشود. اگر دریچه ی«کاردیا» کارش را درست انجام ندهد یعنی بی موقع باز شود یا خوب بسته نشود باعث بازگشت شیره و اسید معده به داخل مری میشود.

عواملی که باعث بروز ریفلاکس معده میشوند چیست؟

همه مرکبات، غذاهای دارای اسیدسیتریک، ادویه های تند مثل فلفل، مواد غذایی که دارای کافئین هستند مثل قهوه و نسکافه ،نوشابه های گازدار و ترشی ها  باعث تحریک مخاط میشوند و باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری میشوند.

 پس تغذیه نادرست ، مهم ترین عامل ریفلاکس میباشد. خوب نجویدن غذا ، غذاخوردن با عجله، خوردن مایعات زیاد بین غذا خوردن و صحبت کردن زمان غذاخوردن باعث ورود هوای زیاد به معده میشود. این هوا به صورت باد گلو یا همان آروغ  از معده خارج میشود و باعث ورود اسید معده به مری میشود.

بعد از خوردن غذا انجام فعالیت بدنی سنگین و خوابیدن باعث تشدید ریفلاکس میشود. سیگار کشیدن هم خود تشدید کننده ریفلاکس است. عامل دیگری که باعث  پس زدن اسید به بالا به دلیل اختلال در عملکرد دریچه کاردیا میشود فتق مری است.

 

ریفلاکس را با حمله قلبی اشتباه  نگیرید.

 

میزان پ هاش PH داخل مری افرادی که ریفلاکس دارند اصولا از 4 کمتر است. این اسید باعث میشود فرد همیشه و به خصوص بعد از خوردن غذا احساس ترش کردن داشته باشد. در افراد مبتلا به ریفلاکس ممکن است  در ناحیه پشت جناغ یا زیر جناغ فرد احساس سوزش و درد کند.  در ناحیه سینه سوزش ممکن است به قدری زیاد شود که فرد حس میکند سکته قلبی  کرده اما نهایتا میفهمد مشکل قلبی ندارد.

 

نشانه های رفلاکس معده چیست؟

ترشح خیلی زیاد بزاق خصوصا زمان خوابیدن

داشتن حالت تهوع به خصوص صبحها

احساس گیر کردن لقمه در گلو

برگشت آب و مواد غذایی به دهان و تلخ شدن دهان

آروغ زدن های پی در پی

باید دانست تمام بیماران ریفلاکسی حس سوزش زیر جناغ سینه و ترش کردن ندارند و بعضی علائم را دارند.

درد بین دو کتف یا همان درد قلنج میتواند یکی از نشانه های ریفلاکس باشد زیرا مری در میان سینه قرار گرفته و درد آن میتواند به پشت منتقل شود.

تنگی نفس ،خشونت و گرفتگی صدا، سرفه های تحریکی و سرفه های خشک از نشانه های دیگر ریفلاکس است. یکی از علائم تشدیدکننده علائم تنفسی ریفلاکس  است. ریفلاکس میتواند خود را به صورت پوسیدگی دندان نشان دهد زیرا پس زدن اسید معده پوسیدگی دندان را افزایش میدهد.

چگونه از رفلاکس معده جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از رفلاکس معده بین غذا و خواب باید 3 ساعت حداقل فاصله باشد. باید تعداد وعده های غذایی را زیاد کرد اما حجم آن را کم کرد. از خوردن مایعات وسط غذا باید اجتناب کرد. از خوردن سرخ کردنی ها ، فست فود ها و به طورکلی از خوردن غذاهای چرب و سنگین باید خوددداری کرد.

ریفلاکس معده چیست؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا