اجتماعی

روحانی:مبارزه با خشونت باید از مدارس آغاز شود

روحانی:مبارزه با خشونت باید از مدارس آغاز شود

 سوال بجای رییس جمهور
دکتر سیدرضا اسحاقی،پزشک اجتماعی در همین ارتباط به نسل فردا می‌گوید: سوال رییس جمهور با توجه به بالا بودن آمار خشونت در جامعه ما و جهان، سوال بجایی بوده است؛ در شرایطی که در جامعه فعلی ما شکل های متفاوت و متنوعی از خشونت را شاهد هستیم.طرح این موضوع خصوصا در میان دانش آموزان،می تواند موضوعیت بیشتری داشته باشد؛ چه به لحاظ جامعه پذیری که بر آنها صورت می پذیرد، چه از لحاظ فیزیولوژیکی که ترشح یک سری هورمون ها در دوران بلوغ و  نوجوانی، سبب می شود پتانسیل نوجوان برای ابراز خشونت، بیش از بقیه باشد که نیاز به آگاهی از این مقوله و راهنمایی و هدایت را در دانش آموزان بیشتر می کند. همچنین مقوله خشونت به دلیل عدم آموزش مهارت های ارتباطی میان زن و شوهر در خانواده ها، قابل انتقال به فرزندان است که باید توجه لازم در این زمینه صورت پذیرد. از سوی دیگر، زمانی که احساس شادی و نشاط در جامعه وجود ندارد و فضای مناسبی برای تخلیه هیجانات افراد وجود ندارد، طبیعی است که این هیجانات در شکل  منفی خود و به عنوان یک آسیب، نظیر پرخاشگری و خشونت خود را نشان دهد.

لزوم  واکسینه کردن فرزندان در برابر خشونت

وی در ادامه افزود: آمارها نشان می دهد فرزندان ما در دنیایی زندگی می کنند که مطابق با آمارها در این فضا در هر 40 ثانیه، یک قتل در جهان اتفاق می افتد، هر 30 ثانیه، یک نفر اقدام به خودکشی می کند، هر 20 ثانیه یک نفر به دلیل حوادث جاده ای فوت می کند و هر نیم ثانیه، یک سقط جنین اتفاق می افتد؛ طبیعی است که باید تدبیری برای واکسینه کردن فرزندان خود و آماده کردن آنها برای زندگی سالم در چنین فضایی داشته باشیم. این معضلات تنها مختص به دنیای واقعی نیست؛ بلکه از طریق فضای مجازی ، رسانه‌ها، فیلم ها و سریال ها نیز بارها منتشر می شود که همین امر، منجر به بازتولید خشونت و معضلات اجتماعی در جامعه خواهد شد. تکرار این موضوع سبب می شود فرزند ما، این شرایط را به تدریج به عنوان یک نرم و هنجار اجتماعی بپذیرد و قدرت تحلیل شرایط بیمار موجود را از دست بدهد. به نظر می رسد، طرح سوال در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد و عاملی برای تلاش در جهت آگاهی یافتن از چنین معضلاتی شود.

مدرسه، هم عامل خشونت و هم قربانی آن

اسحاقی با اشاره به پدیده های خشونت‌آمیز نو ظهوری نظیر داعش، صهیونیسم و سایر فرقه ها، افزود اگر به شکل درست، مقابله با خشونت و ریشه شکل گیری آن را به فرزندان خود نیاموزیم، به تدریج همین فرقه های غلط و شیطانی به عنوان خوراکی برای خشونت گرایی فرزندان ما بدل خواهد شد. از طرفی طرح پرسش رییس جمهور در این باب در فضای مقدسی به نام مدرسه و آموزش و پرورش صورت گرفت.محیطی که خود هم قربانی خشونت بوده و هم عامل خشونت! مدرسه به دلیل اعمال سلیقه یک پارچه ای که برای استعدادها و قابلیت های مختلف در نظر گرفته، نمی تواند پاسخگوی نیازهای تمامی 13 میلیون دانش آموز کشور باشد. به این معنا که چارچوبی را تعریف کرده و تنها کسانی که استعدادهایشان در قالب این تعریف قرار می گیرد، قابلیت ارضا شدن را دارند و بقیه دانش آموزان از این فضا طرد خواهند شد که خود مسبب ایجاد خشونت و پرخاشگری میان دانش آموزان و معلمان خواهد بود. کمااینکه در سال گذشته،همین سیستم غلط،سبب کشته شدن یکی از معلمین توسط دانش آموز شد یا مواردی که حاکی از اعمال خشونت‌های فیزیکی شدید معلم علیه دانش آموز بوده است. بنابراین به نظر می رسد مدرسه و آموزش و پرورش، باید مقابله با خشونت را از خود شروع کند. مدرسه دیگر جای تعاملات یک سویه نیست؛ بلکه تعاملات دو جانبه میان دانش آموزان و معلمان، سبب رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت افراد خواهد شد و زمینه را برای ابراز وجود و کم شدن پرخاشگری و خشونت ناشی از کمبود عزت نفس فراهم می‌آورد. اینکه مدرسه تفاوت ها و استعدادهای مختلف را در دانش آموزان نادیده می گیرد، اینکه مدرسه از دانش آموز انتظار عالی بودن و کسب نمره صرفا بیست را دارد، اینکه مدرسه هوش را تنها به یک نوع خاص تقلیل می دهد و تنها کسی را که هوش ریاضی بالایی دارد، مورد توجه قرار می دهد، اینکه دانش آموز مدام مورد مقایسه و تبعیض قرار می گیرد و … اینها تماما نمونه هایی از نادیده گرفتن دانش آموز و اعمال خشونت نرم علیه او است که در وهله نخست، با توجه به طرح پرسش رییس جمهور، باید در خود مدرسه این خشونت ها برطرف شود و معنای جدیدی از موفقیت، توانایی، استعداد و خود ابرازی به دانش آموزان داده شود.

طرح سوال،امکانی برای بارش ذهن

این پزشک اجتماعی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید طرح چنین پرسش هایی از جانب رییس جمهور تا چه اندازه می تواند منجر به کم شدن خشونت در سطح جامعه شود؟به نسل فردا می  گوید:طرح پرسش، اگر چه برابر با حل مشکل نیست،اما سرآغاز مهم شناخت و آگاهی نسبت به یک معضل و مشکل است. گام اول حل یک مشکل، شناخت آن است و شاید هدف رییس جمهور از طرح چنین سوالاتی، سوق دادن دانش آموزان و مردم به سمت آگاهی از معضلات و پدیده های اجتماعی است. طرح چنین سوالاتی در واقع فضایی برای بارش فکری مردم ایجاد می کند و زمینه را برای حل مشکلات جامعه، با حضور و مشارکت مردم فراهم می آورد و بر اهمیت حضور مردم در حل این مشکلات صحه می‌گذارد.در واقع این سوالات، جلب سرمایه اجتماعی برای حل یک مشکل است.

مبارزه با خشونت در مدارس

نگار احمدی – روزنامه نسل فردا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا