آرایش و زیبایی

راه های خوش اندامی از زبان دکتر پیام فرح بخش

راه های خوش اندامی از زبان دکتر پیام فرح بخش

هزارتوی رژیم‌های لاغری

برای همه ما پیش‌ آمده که مجبور شده‌ایم به دلایل مختلف برای مدتی رژیم بگیریم و تغذیه‌ خاصی داشته باشیم. پذیرش چنین مسئله‌ای شاید ابتدا برایمان جالب و قابل‌تحمل باشد، ولی بعد از مدتی خسته‌کننده به نظر می‌رسد. در این اوضاع باید ببینیم کجای کار می‌لنگد و چرا نمی‌توانیم یک رژیم را به مدت طولانی ادامه دهیم تا به نتیجه‌ دلخواه برسیم. اغلب رژیم‌ها بدن را به‌شدت با فقدان مواد غذایی مواجه و کاری می‌کنند که بالاخره مجبور شویم آن را رها کنیم. باید گفت اگر از رژیم درست و اصولی پیروی کنیم، نه‌تنها زودتر به نتیجه می‌رسیم، بلکه مدت طولانی‌تری هم می‌توانیم آن را حفظ کنیم. بنابراین به توصیه‌های دیگران یا دستورات اینترنتی اطمینان نکنیم و برای داشتن تناسب‌اندام و رعایت رژیم غذایی مناسب حتما به متخصص مراجعه کنیم؛ اما برای این انتخاب درست، ابتدا باید آشنایی کافی با بدن و نیازهای تغذیه‌ای خود داشته باشیم و فراموش نکنیم همان‌گونه که برای آرامش بهتر و بیشتر ذهن و روان خود نیاز به مراجعه به مشاور و روانشناس داریم، برای داشتن جسم سالم هم نیاز به مشاوره با کارشناس تغذیه داریم؛ اما چگونه می‌توانیم اطلاعات و آشنایی بیشتری درباره‌ جسم و تغذیه صحیح آن داشته باشیم؟ در این زمینه با دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه گفت‌وگو کرده‌ایم.
الگوی غذایی صحیح
رژیم و الگوی غذایی در واقع برنامه‌ غذایی است که ما در زندگی خود پیاده یا انتخاب می‌کنیم و اغلب شامل دریافت‌های تغذیه‌ای‌مان می‌شود؛ حال اینکه چه رژیمی را انتخاب می‌کنیم و آیا آن رژیم صحیح است یا نه، به سبک زندگی ما برمی‌گردد. بسیاری از افراد می‌خواهند سبک درستی برای زندگی خود انتخاب کنند و تحت نظر متخصص تغذیه، الگوی مناسبی داشته باشند. البته این افراد برای مراجعه به مشاور تغذیه نباید حتما  افرادی خیلی چاق یا لاغر باشند. خوشبختانه فرهنگ جامعه‌ ما هم کم‌کم به سمتی می‌رود که افراد به دنبال یافتن راهی برای رسیدن به روش‌های درست غذا خوردن هستند.
بسیاری افراد هم در زندگی پرمشغله‌ امروزی حتی وقت ندارند به غذا خوردن خود توجه کنند و به‌اصطلاح هر چیزی پیدا کنند می‌خورند، فارغ از اینکه بیش از اندازه چرب یا حاوی افزودنی‌های غیرمجاز خوراکی باشد. این افراد فقط برای رفع گرسنگی غذا می‌خورند و به نقش مهم تغذیه در سلامت جسم، روان و تأثیر آن بر میزان کارایی‌شان در محیط کاری بی‌توجه هستند. اینکه چه برنامه‌ای می‌توان برای رژیم غذایی خود تعریف کرد ،بستگی به جنسیت، سن یا مقطع خاصی از زندگیمان دارد.
کی چی بخوریم؟
ما نمی‌توانیم برای همه‌ افراد و در هر مقطع سنی یک نوع تغذیه در نظر بگیریم، بنابراین بهتر است نخست ببینیم در چه مقطع سنی یا دوره‌ حساس از زندگی خود هستیم و در کدام گروه سنی جای می‌گیریم و چه نیازهای تغذیه‌ای داریم.
نوجوانی
با توجه به اینکه نوجوانی دوره‌ خاص و حساسی از زندگی است، در انتخاب تغذیه‌  نوجوان باید بسیار دقت کرد. نوجوان علاوه بر اینکه در سن رشد و بلوغ قرار دارد، استرس و اضطراب‌های خاص سن خود را هم تجربه می‌کند؛ بنابراین توجه به چند موضوع ضروری است؛ اینکه نوجوان دوست دارد قدبلند و ظاهر خوبی داشته باشد، یعنی اگر لاغر است می‌خواهد صورتش پر نشان داده شود یا اگر اضافه‌وزن دارد، ترجیح می‌دهد وزنش را کم کند که متناسب‌تر به نظر برسد.
بنابراین برای اینکه قد نوجوان بلندتر شود باید حتما علاوه بر اینکه به متخصص تغذیه مراجعه می‌کند، از غذاهایی استفاده کند که باعث رشد بیشتر قدش می‌شود. برای این کار هم اغلب مصرف بیشتر شیر و لبنیات توصیه می‌شود تا میزان کلسیم دریافتی را افزایش دهد یا کمبود ویتامین «د» را جبران کند یا اگر در آزمایش خون کمبود روی تشخیص داده شد، با مصرف مکمل‌های غذایی آن را جبران کند.

چگونه خوش اندام شویم؟

نویسنده : یکتا فراهانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا