پزشکی و سلامت

راه تشخیص جوهر قند در نان

 

جوهر قند یک ترکیب گوگردی است که به مراتب از جوش شیرین قوی‌تر و می‌تواند مضرتر باشد.

محمد حسین عزیزی متخصص صنایع غذایی و رئیس انجمن صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به مضر بودن جوهر قند بر سلامتی بدن گفت: جوهر قند ماده شیمیایی است که به دلیل استفاده از آن در قند سازی به نام جوهر قند معروف است و برای بیرنگ شدن شربت قند مورد استفاده قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: این ماده شیمیایی بافت گلوتن (پروتئین آرد گندم) را شل نموده و باعث می‌شود که پهن کردن خمیر نان آسان شده و نان بدون لبه و سفید تر شود.

 

دکتر عزیزی ادامه داد: استفاده از این ماده شیمیایی که به مراتب نسبت به موادی همچون جوش شیرین قوی‌تر و مضرتر است به تازگی در نانوایی‌ها مرسوم شده است به خصوص در پخت نان‌هایی مانند نان لواش بیشتر استفاده می‌شود.

 

این متخصص غذایی در تشریح مشخصه تشخیص جوهر قند گفت: از آنجایی که جوهر قند یک ترکیب گوگردی است، چنانچه بیش از حد در نان استفاده شود، نان بوی گوگرد خواهد گرفت و از این طریق می‌توان آنرا در نان تشخیص داد که البته سازمان غذا و دارو نیز نان‌های نانوایی‌ها را نمونه گیری و بررسی کرده و در صورت مشخص شدن وجود جوهر قند در نان، نانوا جریمه زیادی خواهد شد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا