پزشکی و سلامت

راهکارهای طب سنتی برای سیاه شدن موی سفید

 

از ديدگاه درمانگران طب سنتی، كمبود ويتامينB12، اختلال در عملكرد تيروئيد، سيگار كشيدن و كم‌خوني از جمله عواملي است كه مي‌تواند سفيد شدن موها را به همراه داشته باشد.

از نظر درمانگران طب سنتی، سفيدي موها تنها نشانه بالا رفتن تعداد روزهاي زندگي نيست و اين سفيدي مي‌تواند نتيجه عوامل ديگري نيز باشد.

از ديدگاه اين درمانگران كمبود ويتامينB12، اختلال در عملكرد تيروئيد، سيگار كشيدن و كم‌خوني از جمله عواملي است كه مي‌تواند سفيد شدن موها را به همراه داشته باشد. اگر مطمئن‌ هستيد كه سفيد شدن موهاي‌تان قبل از30 سالگي به دليل وراثت و فاكتورهاي ژنتيك نيست مي‌توانيد به نسخه درمانگران طب سنتي عمل كنيد و با ساده‌ترين شيوه‌ها با سفيدي تارهاي موي خود مبارزه كنيد.

1-هر روز با وعده‌هاي غذايي سفيدشدن موها را متوقف كنيد

عوامل مختلفي براي سفيدي مو در سنين پيش از ميان‌سالي وجود دارد. گاهي تنش‌هاي عصبي، اختلال در عملكرد تيروئيد، رژيم نادرست يا كمبود منگنز در مواد غذايي از جمله مهم‌ترين عواملي است كه منجر به سفيد شدن موها مي‌شود.از ديدگاه درمانگران طب سنتي اصلاح هر يك از اين اختلال‌ها مي‌تواند به كاهش روند سفيدي مو و در نهايت پيشگيري از سفيد شدن موها منجر شود.

گنجاندن سير در وعده‌هاي غذايي يكي از ساده‌ترين راه‌هايي است كه كمك زيادي به جبران كمبود منگنز در بدن مي‌كند. اگر بتوانيد سير را به عنوان چاشني اصلي به وعده‌هاي غذاي اصلي خود اضافه كنيد تاثير مستقيمي بر كاهش روند سفيدي موها خواهيد گذاشت. چه بهتر كه بتوانيد از سيري كه با پودر منگنز تغذيه شده باشد مصرف كنيد. اين سير مي‌تواند هم جبران كمبود منگنز بدن‌تان را بكند و هم در آن واحد عوامل سفيدي مو را در بدن‌تان كاهش دهد.

2-هر روز شست‌وشوي مو‌ها با لوسیون چای سیاه و تنباکو

يكي از شيوه‌هاي طبيعي و بي‌دردسر براي از بين بردن سفيدي موها ماساژ موها با لوسيون گياهي چاي سياه است. براي تهيه اين لوسيون گياهي لازم نيست از اين داروخانه گياهي به آن عطاري برويد. مي‌توانيد به راحتي اين لوسيون را در آشپزخانه منزل‌تان تهيه كنيد.

براي تهيه اين لوسيون كافي است يك قاشق غذاخوري چاي سياه را با يك قاشق غذاخوري گياه مريم‌گلي خشك شده با 2 ليوان آب روي حرارت بگذاريد تا آرام آرام بجوشد و يك ليوان از اين جوشانده باقي بماند. سپس اين جوشانده را از روي حرارت برداريد و آن را صاف كنيد. اجازه دهيد لوسيون به خوبي سرد شود. اين لوسيون را هر هفته تهيه كنيد و از آن براي ماساژ موهاي‌تان استفاده كنيد.

بهترين روش براي سياه‌كردن تارهاي سفيد مو اين است كه آنها را با اين لوسيون گياهي 5 دفعه در هفته ماساژ دهيد. بهترين حالت آن است كه براي شست‌و شوي موهاي‌تان ازيك شامپوي گياهي سبك استفاده كنيد و پس از آن موهاي‌تان را با اين لوسيون ماساژ دهيد.

يكي ديگر از لوسيون‌هاي گياهي و طبيعي كه مي‌تواند به تيره‌ شدن موهاي سفيدتان كمك كند جوشانده گياه تنباكو است كه به روش جوشانده چاي سياه آماده مي‌شود. ماساژ اين جوشانده نيز مي‌تواند روند تيره شدن موها را تسريع كند.

3-هفته‌اي دو دفعه، 30 دقيقه اين روغن مو را تجربه كنيد

اگر ترجيح مي‌دهيد علاوه بر درمان سفيدي موها به جوان‌شدن ساقه موهاي‌تان كمك كنيد، توصيه مي‌كنيم تركيب روغن حنا و نارگيل را تجربه كنيد. براي تهيه اين روغن كه مي‌تواند با يكي 2مرتبه استفاده موهاي سفيدتان را تيره كنيد.

كافي است مقداري روغن نارگيل خالص از نزديك‌ترين عطاري محل زندگي‌تان تهيه كنيد و به اندازه يك استكان از آن را درون ظرفي بريزيد و آن را به شيوه غيرمستقيم روي حرارت قرار دهيد تا به جوش آيد. وقتي روغن به جوش آمد آن را از روي حرارت برداريد و برگ‌هاي خشك شده گياه حنا را داخل آن بيندازيد. بعد از مدتي خواهيد ديد كه رنگ روغن به قهوه‌اي متمايل مي‌شود.

براي استفاده از اين روغن كافي است اجازه دهيد به طور كامل سرد شود. سپس با كمك يك قاشق چاي خوري چند قطره از آن را روي موهاي‌تان بريزيد و با كمك بند دوم‌ انگشتان دست به آرامي موها را ماساژ دهيد. اين شيوه ماساژ مانع از آسيب رسيدن به ريشه مو و كنده‌شدن آنها مي‌شود. اين روغن را هفته‌اي 2 بار روي موهاي‌تان ماساژ دهيد و اجازه دهيد به مدت 30 دقيقه روي موهاي‌تان بماند.

4-هفته‌اي سه مرتبه با غذا، سفيدي‌ موها را سياه كنيد

اگر موهاي‌تان خيلي زودتر از آنچه كه بايد سفيد شده و به دنبال راهي براي پوشاندن آنها هستيد، اگر انواع و اقسام رنگ‌هاي گياهي و شيميايي را تجربه كرديد و باز هم شاهد رويش موهاي سفيد هستيد، بهتر است به توصيه درمانگران طب سنتي عمل كنيد و با كمك طبيعي‌ترين نسخه‌ها براي هميشه از شر موهاي سفيد خلاص شويد. درمانگران طب سنتي اصلاح رژيم غذايي را بهترين شيوه درمان و از بين بردن سفيدي موها مي‌دانند.

آنها به مراجعان خود توصيه مي‌كنند براي از بين رفتن سپيدي موها و سياه‌شدن آنها گياهاني مانند پياز، سير، شاهي، هليله سياه و برنج سبوس‌دار را در وعده‌هاي غذايي‌شان بگنجانند. مصرف برنج سبوس‌دار و هليله سياه در وعده‌ها و ميان‌وعده‌هاي غذايي و جايگزيني آن به جاي برنج معمولي در كنار مصرف گياهاني مانند پياز و سير و شاهي تاثير زيادي در برطرف شدن سفيدي موها و سياه‌شدن آنها دارد. تنها بايد كمي صبر داشته باشيد تا ببينيد اين خوراكي‌ها چطور جوان‌تان مي‌كند.

5-اين توصيه‌ها را جدي بگيريد:

براي پيشگيري از سفيد شدن و خاكستري شدن‌ موها نه تنها استفاده از ماسك‌ گياهي توصيه مي‌شود بلكه اصلاح رژيم غذايي و گنجاندن مواد طبيعي نيز به سبد غذايي افراد مي‌تواند تاثير مستقيمي بر پيشگيري از سفيدشدن موها داشته باشد.

به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف تركيب يك حب زنجبيل رنده شده با يك قاشق غذاخوري عسل يكي از بهترين تركيب‌هاي خوراكي است كه مي‌تواند به پيشگيري از سفيدشدن تارهاي مو كمك كند.

براي درمان سفيدي تارهاي مو و براق شدن موها يكي از بهترين لوسيون‌ها استفاده از تركيبي از روغن نارگيل با آب ليموي تازه است. ماسكي كه از تركيب 2 قاشق پودر حنا، يك قاشق ماست، يك قاشق برگ خشك شده ريحان و 3 قاشق قهوه نيز به دست آمده باشد علاوه بر آنكه به تيره شدن تارهاي موي سفيد و خاكستري كمك مي‌كند، مي‌تواند به تقويت تارهاي مو و ريشه موها نيز كمك ‌كند.

تهيه لوسيون پياز و ماساژ آن بر تارهاي مو يكي ديگر از شيوه‌هايي است که توصیه میشود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا