پزشکی و سلامت

دمنوش بابونه را جایگزین چای کنید

 

بابونه از خانواده کاسنی است منتها خواص کاسنی رو به سردی و خواص بابونه رو به گرمی است.

دکتر حسن اکبری متخصص آسیب شناسی محقق طب اسلامی ایرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به خواص بابونه افزود: بابونه خواص شگفت‌انگیزی دارد از جمله خواص گوارشی آن می‌توان رفع سوء هاضمه، ضد اسپاسم گوارشی،‌تقویت کننده‌ی معده و اشتها بخصوص برای کودکان، درمان نفخ، رفع اسهال های عصبی کسانی که سندروم روده تحریک پذیر دارند، جلوگیری از زخم‌های معده به ویژه کسانی که سابقه‌ی خونریزی معده دارند، درمان مسمومیت‌های غذایی، درمان ورم طحال و ورم کبد برای کسانی که کبد چرب دارند را نام برد.

 

دکتر حسن اکبری اظهار داشت: خیلی از دل‌دردهایی که افراد می‌گیرند به دلیل اسپاسم گوارشی است، وقتی عضلات معده منقبض می‌شود این انقباض باعث روی هم قرار گرفتن لبه های رگ‌ها می‌شود و خون به عضو نمی‌رسد درد شدید می‌گیرد که در طب جدید برای درمان این درد باید کلی دارو استفاده شود اما در طب سنتی با دمنوش بابونه به راحتی درمان می‌شود.

 

وی در ادامه با اشاره به دمنوش بابونه تصریح کرد: درست کردن همه دمنوش‌ها مانند دم کردن چای است. روی پودر بابونه آب بریزید و بگذارید دم بکشد، بهتر این است که در حرارت ملایم ده دقیقه بجوشد تاجا بیفتد و سپس با نبات، خرما یا عسل می‌توان میل‌  کرد.

 

این متخصص آسیب شناسی و محقق طب اسلامی ایران بیان کرد:  از جمله خواص دیگر بابونه می‌توان به تقویت حافظه، تقویت اعصاب،‌ آرامش بخش و خواب‌آور، ضد تشنج، درمان اضطراب و استرس، درمان سرگیجه همچنین خواص قلب و عروقی بابونه شامل گشاد کننده عروق قلبی، پایین آورنده فشار خون، بهتر کردن خون‌رسانی به مغز و کلیه و . . .) رقیق کردن خون و کمک کننده به کم خونی اشاره کرد.

 

وی عنوان کرد: بابونه مثل کورتون روی پوست عمل می‌کند هم می‌توانید بابونه را به صورت ضماد با عسل یا با شیر درست کنید و هم دمنوش و یا عصاره بابونه را با روغن حیوانی ترکیب کنند و برای کاهش التهابات و اگزاماهای پوستی روی آن‌ها بمالید. در ترمیم زخم‌های سوختگی، تقویت کنندگی و جوانسازی پوست و کنترل جوش‌های صورت، تفاله‌های دمنوش بابونه را با کمی عسل و چند قطره سرکه ترکیب کنید و شبها به مناطقی که مستعد جوش است بمالید موثر است.

 

دکتر اکبری خاطر نشان کرد: بابونه از خانواده کاسنی است منتها خواص کاسنی رو به سردی و خواص بابونه رو به گرمی است مصرف این گیاه باید به قدر شربت باشد یعنی باید به قدری خورده شود که آسیبی به بیمار نرسد، باید یادمان باشد که داروهای گیاهی را تکراری و پشت سرهم مصرف نکنیم تا بدن بتواند از خواص آن‌ها استفاده کند چون این داروها هم می‌توانند مانند داروهای شیمیایی عارضه دار باشند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا