آرایش و زیبایی

درمان ریزش مو در مردان

نکاتی در مورد ریزش مو در مردان و روشهای درمان

دکتر محمدرفیع منزلت: دلیل طاسی بیشتر مردان مبتلا به ریزش مو، آندروژنتیک ارثی است که با عنوان «طاسی الگوی مردانه» شناخته می‌شود. هورمون دی هیدروتستوسترون، در مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند برای بروز طاسی ضروری است.

بیماری تیروئید، کمبود آهن، تب بالا، جراحی با بیهوشی عمومی، رژیم‌های غذایی شدید، زایمان و برخی داروها، علل کم‌تر شایع ریزش مو هستند که گاه با درمان اختصاصی، برگشت‌پذیرند.

برخی ازبیماری‌های پوست سر، ازجمله لوپوس، لیکن پلان و طاسی منطقه‌ «آلوپسی آره آتا» می‌توانند منجر به ریزش مو به‌طور موقت یا دائم شوند.

به‌نظر می‌رسد، استرس یکی دیگر از عوامل موثر ریزش مو است که می‌تواند موجب تسریع سیر ریزش موی ژنتیکی شود؛ ولی بااین‌حال بدون وجود ژن و هورمون‌های دخیل، استرس به تنهایی نمی‌تواند موجب ریزش مو شود.

درمان‌های جراحی پیوند مو:

پیوند مو به روش گرفت فولیکولار و مولتی فولیکولار:

دراین روش، پوست مودار از محل دهنده در ناحیه پشت یا طرفین پوست برداشته می‌شود؛ سپس با استفاده از میکروسکوپ به گرفت‌های حاوی ۱ تا ۴مو یا گرفت‌های مولتی فولیکولار ۳ تا۶ تایی تقسیم می‌شود؛ سپس این گرفت‌ها به نواحی بدون مو یا نواحی نازک پیوند زده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که به فولیکول‌هایی که در آن ناحیه وجود دارند، آسیب زده نشود. با استفاده از گرفت‌های فولیکولار کوچک، این امکان برقرار می‌شود تا ظاهری طبیعی ایجاد شود.

امروزه جراحی پیوند مو به این روش، به‌خوبی تحمل می‌شود. طی ۲۴ ساعت، پوسته‌هایی در سطح هر گرفت ایجاد می‌شود که طی ۴تا ۱۴ روز می‌ریزند. موهای کاشته‌شده طی ۱۰ تا ۱۶ هفته شروع به رشد می‌کنند که بیشتر آن‌ها در طول زندگی فرد به رشد خود ادامه می‌دهند.

بعد از کاشت مو چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از اسپری آب و خوابیدن در حالت نیمه‌نشست تا دو یا سه روز بعد از کاشت مو، به بیماران توصیه می‌شود.

دلمه‌های کوچکی ممکن است دور هر گرافت تشکیل شود. این دلمه‌ها، طی پنج تا چهارده روز بعد از جراحی می‌ریزند؛ دلمه‌های موهای کوچک‌تر زودتر (چهار تا پنج روزه) و دلمه‌های موهای بزرگ‌تر، در مدت زمان طولانی‌تری جدا می‌شوند. ممکن است اوایل، موهای کاشته شده که از سطح پوست سر بیرون آمده‌اند ریزش پیدا کنند؛ در صورتی‌که ریشه مو باقی مانده و برای ده تا چهارده هفته، به حالت خفته باقی می‌ماند و سپس موها دوباره شروع به رشد می‌کنند. احساس کرخی که ممکن است در ناحیه دهنده و گیرنده کاشت مو ایجاد شود، طی دو تا هشت ماه بعد از جراحی از بین می‌رود.

از چه زمانی باید درمان ریزش مو را شروع کرد؟

درمان‌های دارویی می‌تواند باعث کندی روند ریزش مو در آینده یا جلوگیری از ریزش مو شود.

بیمارانی که برای اولین‌بار تحت جراحی کاشت مو قرار می‌گیرند، به‌طورکامل طاس نیستند؛ طوری‌که می‌توانند از موهای موجود برای کمک به استتار نواحی کم مو کمک کنند؛ بااین‌حال، به‌دلیل اینکه ریزش مو روندی تدریجی و پیش‌رونده است، شروع درمان جراحی در یک بیمار بسیار جوان اغلب غیرعاقلانه به نظر می‌رسد.

درمان‌های پزشکی از قبیل فیناستراید و مینوکسیدیل، برای مردان مبتلا به ریزش مو توصیه می‌شود. این درمان‌ها می‌تواند برای حفظ موها کمک‌کننده باشد یا تا حدودی روند نازک‌شدن مو در ناحیه مرکزی و بالای سر را کندتر کند؛ همچنین درمان‌های دارویی را می‌توان برای حفظ موهای کاشته‌شده به دنبال پیوند و جهت افزایش نتایج طولانی مدت کاشت مو، مورد استفاده قرار داد.

چگونه یک جراح‌ترمیم مو واجد شرایط را پیدا کنم؟

انجمن بین‌المللی جراحی پیوند مو یا «ISHRS» بزرگ‌ترین جامعه در نوع خود است که فعالیتش را به پیشرفت دانش و تکنیک‌های مربوط به عمل جراحی‌ترمیم مو اختصاص داده است.

مجله اینترنتی زندگی سالم
وب‌سایت رسمی انجمن بین‌المللی جراحی‌ ترمیم مو WWW.ISHRS.org

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا