آرایش و زیبایی

درمان جوش صورت به سبک قدیمی ها!

برای از بیـن بردن جوش های معمولی صـورت و کورک چند راه وجود دارد که قدیمیها این روشـها را بـه کار برده نتیجه مطلوب میگرفتند :

مداوا با روغن کرچک

لانولین، گلیسیرین و روغن کرچک را به مقدار مساوی با یکدیگر مخلوط کنید.روی شعله کم ذوب کرده خوب به هم بزنید. سپس بگذارید خنک شود. درون شیشه دهان گشادی بریزید و مرتب روی جوش ها بمالید تا آن که التیام یابند.

دو نکته قابل توجه

در بیشتر نسخه ها که حرارت کم مورد نیاز است. برای ذوب کردن موادی از قبیل لانولین،موم و نظایر آن باید شعله آتش کم باشد. برای این منظور بهتر است از ظرفهای دو جداره بخارپز استفاده کنید. اگر چنین ظرفی در اختیار ندارید می توانید مواد مورد نظر را در ظرف نشکن مانند پیرکس ریخته آن ظرف را درون قابلمه حاوی آب قرار داده روی چراغ بگذارید. تا آب داخل قابلمه داغ شود و حرارت ان باعث ذوب شدن مواد گردد. این روش را بن ماری (بخار پز) می نامند.

هیچگاه مواد نامبرده در نسخه های زیبایی را در ظروف فلزی مخلوط نکنید. برای این منظور می توانید ظروف لعابی، چینی، بلورین و سفالین به کار ببرید.

مداوا با پیاز

یک نسخه قدیمی برای درمان جوش صورت که یکی از دوستانم از مادربزگش گرفته است به شرح زیر است :

دو یا سه عدد پیاز متوسط را پوست کنده خرد کنید آن ا در مقدار کمی روغن حیوانی بپزید تا شفاف و پشت نما شود. بگذارید خنک شود سپس لای تنزیب قرار داده مانند ضماد روی جوش ها بگذارید.

مداوا  با صابون

طریقه دیگر که در قدیم برای درمان جوش به کار می رفت. آن است که صابون قهوه ای یا زرد رنگ را که مخصوص شستن لباس است روی جوشها قرار داده بگذارید بماند. با این کار جوشها یا سرباز می کنند و یا خشک می شود. این درمان به راستی عالی است. ( از این روش قدیمی می توان برای درمان کورک و دمل نیز استفاده کرد.)

درمان با گوجه فرنگی

چند ورقه گوجه فرنگی خام را روی صورت قرار داده بگذارید مدت 10 یا 15 دقیقه بماند. برای انجام این کار ناگزیر باید روی زمین دراز بکشید یک حوله بی مصرف را زیر سر و اطراف گردن خود پهن کنید تا اگر ورقه های گوجه فرنگی لغزید و پایین افتاد روی حوله فرود آید و فرش را آلوده نسازد. بهتر است گوجه فرنگی را کمی له کنید زیرا رمز کار در گوشت گوجه فرنگی نهفته است. گوجه فرنگی له شده را در ناحیه ای از صورت که منافذ پوست گشاد شده اند بگذارید و دعا کنید که تلفن زنگ نزند چون همه برنامه شما خراب خواهد شد.

هر چند این کار قدری مضحک می نماید و هنگام اجرای این روش قیافه شما عجیب و غریب به نظر خواهد رسید اما هیچ نکته خنده داری در آن وجود ندارد. گوجه فرنگی به واسطه داشتن مقادیری املاح معدنی و همچنین دارا بودن ویتامین و اسید در تنگ کردن منافذ باز پوست بسیار موثر است. تنها ایرادش آن است که نامش گوجه فرنگی است و مردم آن را جدی نمی گیرند . اما شرطی می بندم اگر همین گوجه فرنگی یا یکی دیگر از مواد خوراکی را درون شیشه فریبنده ای می ریختند ونام خیال انگیزی برایش انتخاب می کردند و به بهای گزاف عرضه  می داشتند هیچ کس آن را دست کم نمی گرفت!

کارشناسان زیبایی و بهداشت پوست بر این باورند که گذاشتن ورقه های گوجه فرنگی بر روی پوست یکی از اسرار زیبایی قدیم است و حاوی اسید آمینه ای است که پوست را شفاف و درخشان می سازد.

درمان با لوسیون خانگی

یکی از لوسیون هایی که در آغاز قرن بیستم برای تنگ کردن منافذ پوست صورت به کار می رفت در اینجا برایتان شرح می دهم اما چون خودم آن را آزمایش نکرده ام نمی توانم درباره اش نظری ابراز دارم. طرز تهیه این لوسیون به شرح زیر است :

28 گرم آب خیار را در یک بطری کوچک (به اندازه 0.5 لیتر) بریزید. بطری را تا نیمه از عرق گل آقطی پر کنید و دو قاشق غذاخوری نیز گلاب به آن اضافه کنید. بطری را خوب تکان بدهید سپس 14 گرم تنتور بنزوئن ساده را خیلی به آرامی به آن اضافه کنید و محلول را هر از چندگاه تکان دهید بقیه بطری را با مقدار بیشتری عرق گل آقطی پر کنید. از این محلول به صورت بمالید.

درمان با شیر

زنان رومی برای تنگ کردن منافذ پوست صورت از ضماد نان و شیر الاغ استفاده می کردند. نمی دانم آیا نان و شیر گاو نیز از یک چنین خاصیتی برخوردار است یا الزاماً باید شیر الاغ باشد؟ به  هر حال در روایات و افسانه ها آمده است که استحمام با شیر معمولی برای پوست صورت نافع است.

اگر مایلید از شیر ساده بدون نان استفاده کنید آن را حرارت دهید –ولی نجوشانید فقط گرم کنید –و سپس با یک تکه پنبه بهداشتی به صورت بزنید. بگذارید مدت یک ساعت یا بیشتر روی صورت بماند. آن گاه با آب سرد بشویید.

درمان با پنبه مرطوب

مطالب نوشته شده در کتابهای زیبایی قدیمی نشان می دهد که زنان از دیرباز با مشکل منافذ باز رو به رو بوده اند. در یک کتاب قدیمی که در سال 1875 میلادی، به رشته نگارش درآمده این اشکال پوستی چنین توصیف شده است :

«وقتی به بینی و گونه ها نگاه می کنی درست مانند یک جاسنجاقی به نظر می رسد که سنجاقهایش بیرون کشیده شده باشد ! »

نویسنده این کتاب برای درمان منافذ باز ماسک پنبه یا گاز بهداشتی مرطوب را پیشنهاد می کند و می نویسد :

«پنبه یا تنزیب را با آب مقطر خیس کرده صورت خود را با آن بپوشانید» اما هشدار می دهد که این ماسک را باید هر شب به مدت تقریباً 6 هفته به کار برد تا تاثیر واقعی آن آشکار گردد. معلوم نیست با گذاشتن این همه پنبه و پارچه بر روی صورت آن هم به مدت یک ماه و نیم، چه گونه می توان تمام شب خوابید و نفس کشید! یکی از دلایلی که ترجیح می دهم ماسک را در طول روز به کار ببرم همین موضوع است. راستش درباره این روش قدیمی اندک تردید دارم. بنابراین توصیه نمی کنم.

درمان با شیره کاهو

در همان کتاب روش درمانی دیگری برای تنگ کردن منافذ باز ارایه  گردیده است و چنین نوشته شده است :

«مایع شیر مانندی را که از مغز و ساقه شکسته کاهو خارج می شود به پوست بمالید.» من تا به حال کاهویی که این همه شیر داشته باشد ندیده ام. نمی دانم شاید در گذشته یعنی در زمان انتشار آن کتاب نوع دیگری از کاهو کشت می شده است. که امروزه –دست کم در زادگاه من –وجود ندارد زیرا نویسنده آن کتاب درباره این نوع کاهو اطلاعات دیگری در اختیار خواننده می گذارد و می نویسد :

« … تصور می رود در کاهو ماده ای شبیه افیون وجود داشته باشد که استعمال خارجی آن برای تنگ کردن مسامات صورت نافع است و کشیدن و دود کردنش مضر و اعتیاد آور است!»

سرخاب سفیداب

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا