پزشکی و سلامت

درمانهای خانگی و ساده برای گرفتگی بینی!

اگر گرفتگی بینی اذیتتان می‌کند، سعی کنید غذاهای ادویه‌دار و سرشار از فلفل هندی بخورید

درمان خانگی گرفتگی بینی

تعجب نکنید! در جمجمه انسان، ۴ جفت مجرای سینوسی وجود دارد که تمامشان روزنه‌ای به بینی دارند. وقتی یک یا چند تا از این مجرا‌ها می‌گیرد، گرفتگی بینی رخ می‌دهد. از طرفی گوجه فرنگی خواص و فوایدی دارد که برای معالجه و درمان گرفتگی به کار می‌آید. با دستوری که در ادامه آمده، می‌توانید در خانه هم چای گوجه تهیه کنید هم از شر گرفتگی بینی رها شوید.

بینی و مجراهای سینوسی با یک غشای مخاطی یکسره پوشیده شده و وقتی بافت‌های موجود در آن غشا متورم یا عفونی می‌شوند، مجرا‌ها مسدود می‌شوند. دکتر مایکل مورای، متخصص درمان خانگی چند درمان برای گرفتگی بینی پیشنهاد کرده است:

تمیز کردن با آب

این روشی بسیار قدیمی است که برای شستن حفره‌های بینی استفاده می‌شود. نیم لیتر آب بردارید و یک قاشق نمک در آن حل کنید. حالا آن را در ظرفی بریزید و بعد قیف مخصوص بینی را روی سوراخ راست بینی خود بگذارید و آب را به داخل آن بالا بکشید. بعد سرتان را به پهلو خم کنید طوری که آب از سوراخ سمت چپ بینی خارج شود. همین کار را با سوراخ سمت چپ انجام دهید.

مرطوب‌کننده بینی

مرطوب‌کننده بینی گرفتگی سینه را از بین برده و مجراهای گرفتهٔ بینی را باز می‌کند، از جمع‌شدن مخاط جلوگیری کرده و باعث روان ماندن آن در مجراهای بینی می‌شود. دستگاه مرطوب کننده هوا را در فضای محصور و پوشیده‌ای قرار داده و بخار تسکین‌دهندهٔ آن را استنشاق کنید.

چای گوجه‌فرنگی

در کتاب «دایره المعارف درمان خانگی» نوشته دکتر مایکل مورای آمده است که گوجه سرشار از مواد آنتی‌اکسیدانی بوده، یک ضد باکتری خوب محسوب می‌شود و در درمان سرماخوردگی و برطرف شدن گرفتگی بینی بسیار مفید است. دو گوجهٔ تازه را در دو لیوان آب بجوشانید. دو حبه سیر خرد‌شده و ۶ یا ۷ دانهٔ خرد‌شدهٔ فلفل به آن اضافه کنید و بگذارید تا ۱۰ دقیقه بجوشد. گوجه را در آب، کاملا له کنید و بعد آبش را بگیرید. سعی کنید آن را داغاداغ بخورید (البته نه آن‌قدر که به خودتان صدمه و آسیب برسانید) و پیش از قورت دادن بگذارید چند دقیقه در گلویتان بماند.

غذاهای تند

اگر گرفتگی بینی اذیتتان می‌کند، سعی کنید غذاهای ادویه‌دار و سرشار از فلفل هندی بخورید. ادویه‌ها باعث باز شدن مجراهای مسدود می‌شوند، مخاط را رقیق کرده و آن را روان می‌کنند.

راستینه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا