آرایش و زیبایی

داشتن دندانهای زیبا با روش های مختلف

داشتن دندانهای زیبا با روش های مختلف

چگونه دندان های زیبا داشته باشیم؟

روش های زیبا کردن دندان

ایمپلنت دندان

اگر فردی در اثر مسائل مختلف از جمله التهاب لثه، عفونت، پوسیدگی دندان و جراحی دندانش را از دست بدهد ایمپلنت استفاده میشود. جنس ایمپلنت از تیتانیوم است. ایمپلنت به جای ریشه دندان جایگزین میشود. ایمپلنت پایه ای قوی برای دندانهای مصنوعی قابل حمل و دائمی است

گذاشتن تاج روی دندان:

کلاه دندان تاج آن است. اگر دندان به مقدار زیادی تخریب شود یا دندان ضعیف باشد برای اینکه شکل دندان را بهبود ببخشند و ظاهر دندان که شامل اندازه دندان است متناسب شود از تاج استفاده میشود. عمر بیشتر تاج ها بین 5 تا 15 سال است. جنس تاج از سرامیک ،فلز، صمغ و چینی متصل به فلز میباشد. قبل از تاج گذاشتن برای دندان مقداری دندان را میتراشند و تاج را روی دندان میچسبانند. تاج تمام دندان را پوشش میدهد.

 ( باندینگ) پیوند دندان

در روش پیوند دندان از صمغی به رنگ دندان استفاده میشود با یک نور خاص صمغ سفت میشود و به دندان میچسبد. روش باندینگ دندانهای تغییر شکل یافته و دندانهای شکسته را ترمیم میکند.

در روش پیوند دندان، دندانها با ماده پر کننده دندان که نقره ای است هم میتوانند پر بشوند.

ونیر یا روکش دندان:

ونیرها همرنگ دندان میباشند و نازکند که باعث پوشش سطح جلویی دندانها میشوند. روکش ها را نمیتوان برداشت. روکشها میتوانند شکل دندانها را تغییر دهند و رنگشان را هم متفاوت کنند. ونیرهای جنس چینی از ونیرهای جنس صمغی بهترند و در مقابل ایجاد لکه بیشتر مقاومت میکنند. بازتاب نور در ونیرهای چینی مانند این است که نور روی دندانهای طبیعی بتابد. قبل از قرار دادن  ونیرهای صمغی باید کمی از دندان را بردارند. ونیرهای صمغی نازکترند.

 ارتودنسی دندان

بوسیله ارتودنسی دندانهای کج اصلاح میشوند. با فشار آمدن روی دندان از طریق سیم های ارتودنسی دندانها ردیف میشوند. با حرکت دندان بخاطر فشار وارد شده حفره استخوان دندان هم تغییر شکل پیدا میکند.

میناکاری دندان

یک روش سریع برای زیبایی دندان میناکاری میباشد که درد هم ندارد. مینا کاری برای اصلاح عیب های کوچک دندان مناسب است. مثل دندان های ناهموار. در این روش نتیجه سریع به دست می آید و به بیهوشی نیازی نیست.

شکل دهی مجدد لثه

این روشها برای دندانهای بسیار کوچک یا خط لثه های ناهموار به کار میرود. اگر لازم باشد مقدار کمی از بافت لثه و بافت استخوانی اضافی برداشته میشود تا دندانها بیشتر نمایان شوند.

بریس دندان (سیم دندان)

اکثر افراد بریس نامرئی را انتخاب میکنند اما بریس ها فلزی هم وجود دارند. قسمتی از بریس که به دندان وصل میشود میتواند به رنگ دندان باشد یا شفاف و یا رنگی باشد. بریسهای میتوانند به پشت دندان متصل شوند تا پنهان باشند.

بریس های نامرئی از قالب های پلاستیکی شفاف درست میشوند که به آرامی دندانها را ردیف میکنند.

روش کامپوزیت

اگر دندانی خرد بشود به جایگزینی نیاز دارد. خیلی از افراد آمالگام نقره ای دندان را با کامپوزیت به رنگ دندانشان عوض میکنند. یعنی برای زیبایی بجای استفاده از آمالگام نقره ای از کامپوزیت به رنگ دندان استفاده میشود. بعضی ها هم که فکر میکنند جیوه موجود در آمالگام نقره ای خطرناک است از کامپوزیت به رنگ دندان استفاده میکنند. در پر کردگی های بزرگ با کامپوزیت دندان نسبت با پرکردگی های آمالگام زودتر فرسوده میشوند. کامپوزیت برای پر کردگی های کوچک مناسب است.

دندان مصنوعی:

اگر فردی دندان نداشته باشد و یا اطراف دندانش بافت وجود نداشته باشد دندان مصنوعی استفاده میشود. اگر هنوز تعدادی از دندانها سالم باشند دندان مصنوعی جزئی به کار برده میشود. اگر تمام دندانها ریخته باشد دندان مصنوعی کامل به کار برده میشود.

پیوند لثه

اگر لثه ای پوسیدگی داشته باشد ریشه دندان هم پوسیده میشود و استخوانهای دندان از بین میروند و درنهایت باعث از دست رفتن دندانها میشود. اگر در اثر تخریب لثه دندانها دراز به نظر برسند این روش استفاده میشود.

بریج دندان

وقتی یک دندانی از دست برود مثلا کشیده شود دو دندانی که مجاور این دندان کنده شده هستند پایه در نظر گرفته میشوند و ناحیه وسط را پر میکنند. به این روش بریج گفته میشود که بریج ها از 2 روکش برای دندانهای مجاور درست شده اند و دندان ساخته شده بین این 2 روکش قرار میگیرد. دندان ساختگی میتواند از جنس آلیاژ ، طلا، چینی یا ترکیب اینها باشد. پس بیریج برای درمان بی دندانی است.

زیبا کردن دندانها

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا