اجتماعی

خیریه ای به نام زیبای حضرت زینب (س)

خیریه یاوران  معلولین ذهنی حضرت زینب (س)، در سال 1375 با همفکری خانواده های دارای فرزند کم توان ذهنی با هدف فرهنگ سازی لازم برای درمان معلولین از راه توانبخشی و آموزش کودکان کم توان ، آموزش خانواده آنها و آموزش آحاد جامعه تأسیس شد . این خیریه بیشتر با این هدف که مددجو بتواند با کسب روحیه و اعتماد به نفس لازم بصورت یک فرد عادی در جامعه حضور داشته باشد فعالیت می کند .

در این مرکز بیماران مبتلا به اوتیسم شناسایی    می شوند .همچنین مربیان در این خیریه آموزش های خاص رفتار با بیماران اوتیسم را می بینند و  به آموزش مدد جوها می پردازند و در نهایت تیمی از کارشناسان گفتار درمان ، کار درمان و موسیقی درمانی کودک را همراهی می کنند که نتیجه آن تشخیص پیشرفت کودک می باشد.
حتی گاهی در بعضی موارد کودک به مدارس عادی ارجاع داده می شود و سایرین به مدارس سازمان استثنایی و مراکز بهزیستی منتقل می شوند .
در این شماره پای صحبت های یکی از همکاران خیریه حضرت زینب (س) که خود از هنرمندان خوب اصفهانی نیز هست نشستیم.
شیرین خیام، بیشترین لذت هنر را در بخش آموزش نقاشی به کودکان کم توان و جسمی می داند . بیشتر این فرشتگان کوچک حتی کنترل انگشت خود را ندارند و نمی توانند با رنگ تصویر ذهنشان را بر روی کاغذ بیاورند.از دیگرسوابق هنری  این هنرمند    می توان به تاسیس نگارخانه سایه در سال 1383 اشاره کرد.همچنین وی از بنیان گذاران انجمن موزه داران اصفهان در سال 1386 بوده است .

چه شد که به فکر آموزش نقاشی به کودکان مبتلا به اوتیسم افتادید؟
همیشه معتقد هستم نقاشی عشق است و نقاشی با چنین کودکان کم توانی عشقی مضاعف دارد .   خود من کودکی را با رنگ و نور در کنار پدری متدین و هنرمند که از نقاشان با ذوق اصفهانی بود آموختم و تصمیم گرفتم من نیز به کودکان نقاشی را بیاموزم.
متأسفانه در 14 سالگی پدر هنرمندم را از دست دادم ولی هر آنچه می بایست در این مدت کوتاه از وی آموختم چرا که بهترین را ه ارتباط با خالق طبیعت را یافتم و هر آنچه دیدم به تصویرکشیدم که نتیجه همین نگرش منجر به سبک های هنری دیگری نظیر نقاشی روی پارچه ، چوپ ، دیوار ، سفالگری وگچبری شد.

عامه مردم بیشتر فکر می کنند هنرمندان گوشه گیر و منزوی هستند؛ چطور است که شما اینقدر درامور خیریه فعال هستید؟
اصلا این دو امر از هم جدا نیستند وخوشبختانه  این روزها هنرمندان در امور خیریه بسیار فعال شده اند.من حتی با خیریه های دیگری از جمله خیریه  نور احسان جهت پرداخت هزینه های تحصیل دانشگاهی فرزندان معتادین و زندانی همکاری دارم و خوشبختانه همیشه سعی کرده ام با برنامه ریزی زمانی مناسب در حالیکه مسئولیتهای  هنری زیادی داشتم به نیازهای کودکان  نیز بی توجه نباشم.
خیریه ها بیشتر با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
مشکلات موجود در رابطه با فعالیت خیریه ها بیشتر معضلات مادی است؛ چرا که چنین خیریه های که حالت خصوصی دارند از حمایت های دولتی بی بهره هستند . البته من فکر می کنم دلیل اصلی مشکلات مادی خیریه های خصوصی زیاد شدن تعداد این خیریه ها است. متأسفانه با گذشت زمان تعداد خیرین افزایش نیافته و همچنان خیرینی که از ابتدا با خیریه ها همکاری داشته اند هنوز هم فعالیت می کنند .

خیریه حضرت زینب

گردآورنده : مرجان حسینی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا