پزشکی و سلامت

خوردن این دسته از مواد غذایی موجب بیش فعالی کودکان می‌شود

 

خوردن مواد غذایی که حاوی رنگ‌های خوراکی هستند می‌تواند موجب اختلالات در کارکرد مغز کودک و بیش فعالی گردد.

دکتر پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص رنگ‌های خوراکی موجود در برخی مواد غذایی گفت: رنگ‌های خوراکی جزو جدایی‌ناپذیر مواد غذایی صنعتی امروز به شمار می‌روند و وجود آنها در مقام غذاهایی که به صورت کارخانه‌ای تولید می‌شوند مشهود است. بنابراین نمی‌توانیم آن را از زندگی خود حذف کنیم بنابراین اگر مجبور به استفاده از این غذاها هستیم سعی کنیم از مواد غذایی استاندارد استفاده کنیم که رنگ‌های خوراکی به کار رفته، رنگ‌های خوراکی مجاز باشد.

وی در خصوص تأثیر رنگ‌های خوراکی بر سلامتی عنوان کرد: رنگ‌های خوراکی غیرمجاز می‌تواند موجب آسیب به مغز و بیماری‌های کلیوی در فرد گردد که متأسفانه می‌بینیم در برخی مواد غذایی مجاز گاه‌گاهی ردپایی از مسمومیت‌ها و آسیب‌ها دیده می‌شود. همچنین دوز مجاز و موثر این رنگ‌ها در مواد خوراکی بسیار حائز اهمیت است که نباید از درصد مجاز تجاوز کند.

وی افزود: می‌توان به این رنگ‌های خوراکی با دید ماده غذایی غیرمقوی و فاقد ویتامین و املاح نگاه کنیم. رنگ‌های خوراکی می‌تواند موجب اختلالات بی‌قراری، تپش قلب، عدم تمرکز و توجه و بیش فعالی در کودکان گردد. بنابراین توصیه می‌شود کودکان تا حد امکان از مواد غذایی حاوی رنگ‌های خوراکی استفاده نکنند.

فرح‌بخش در خصوص آسیبی که رنگ‌های خوراکی می‌تواند بر روی اشتهای کودکان بگذارد، بیان کرد: رنگ‌های خوراکی در کودکان می‌تواند موجب عدم تمرکز و بیش فعالی و در نتیجه کاهش تغذیه و به عبارتی سوء‌تغذیه در آنها می‌شود که این خود می‌تواند باعث کاهش رشد وی شود. پس تا حد امکان از تغذیه بیسکویت‌ها، کیک‌ها، چیپس و بسیاری تنقلات که حاوی رنگ‌های خورکی هستند اجتناب کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا