پزشکی و سلامت

خواص سرکه بالزامیک( Balsamic vinegar) چیست؟

سرکه بالزامیکBalsamic vinegar) که نام اختصاری آن ABT  میباشد از محصولات غذایی کشور ایتالیا بوده است  و تاریخچه بالزامیک به  دوره رم باستان بر می‌گردد . این سرکه خواص درمانی زیادی دارد.

سرکه بالزامیک چگونه است؟

سرکه بالزامیک نتیجه تقلیل انگور پخته شده میباشد. این سرکه شربت مانند ، غلیظ، و معطر است. عصاره فشرده انگور بین 3 تا 12 سال نگه داشته می‌شود. اگر بخواهیم سرکه بالزامیک تهیه کنیم باید به تپه‌های مودنا واقع در ایتالیا برویم. از  تپه‌های مودنا خوش طعم‌ترین و خوش بو ترین سرکه بالزامیک  تهیه میشود. سرکه بالزامیک ایتالیایی دارای طعم شیرین است.

خواص درمانی سرکه بالزامیک چیست؟

مصرف سرکه بالزامیک خطر حمله قلبی را کاهش میدهد.

 چربی اشباع شده  و کلسترول سرکه بالزامیک بسیارکم است ، بنابراین به سلامتی قلب  و بدن ضرری نمیرساند. بهتر است طعم‌دار کننده‌های غذایی که کلسترول بالایی دارند  با سرکه بالزامیک  جایگزین شوند تا سلامت شما  را بهبود ببخشند. داشتن  مقادیر کم سدیم  که کاهش فشار خون و سلامت قلب را افزایش می‌دهد از دیگر خواص این سرکه است.

داشتن آنتی اکسیدان

انرژی تولیدی در بدن  نتیجه فرآیند اکسیداسیون میباشد . این انرژی روند شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد در بدن را متوقف می‌سازد. این رادیکال‌ها منجر به تخریب غشای سلولی می‌شوند. همچنین سبب پیری زودرس و در نتیجه سخت شدن دیواره شریان‌ها می‌شود. سرکه بالزامیک حاوی آنتی اکسیدان است که باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد میشود و  مانع تخریب سلول‌ها میشود. همچنین استفاده از این سرکه باعث کند شدن روند پیری میشود.

بهبود و سلامت  گوارش با سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک  پلی فنول  دارد که باعث تحریک فعالیت آنزیم پپسین (Pepsin) میشود. آنزیم  پپسین  پروتئین‌ها را به آمینو اسید تبدیل می‌کند و باعث جذب سریع اسید آمینوها  توسط روده‌ها میشوند که در نتیجه فرآیند  و سلول ها  و بازسازی  آنها را آسان می‌کند.

خواص ضد سرطانی سرکه بالزامیک

وجود انگور  در سرکه بالزامیک خواص آنتی اکسیدانی و مقدار زیادی ویتامین C  به سرکه بالزامیک بخشیده است که سیستم دفاعی بدن را قوی میکند و بدن در برابر سرطان و  التهابات عفونی مقاومت میکند.

سرکه بالزامیک تسکین دهنده درد است.

افرادی که به میگرن  یا  سردرد مبتلا میشوند، مصرف کمی سرکه بالزامیک دردشان را  کم میکنند. چون این سرکه خواص  ویروسی  و ضد میکروبی دارد  برای عفونت‌های بدن و  بهبود زخم ها مفید  میباشد.

کنترل دیابت

برای کنترل دیابت 3 تا 4 قاشق سوپ‌ خوری سرکه بالزامیک میل کنید زیرا این سرکه باعث بالا رفتن حساسیت انسولینی بدن میشود و دیابت کنترل میشود.

تقویت استخوان ها با سرکه بالزامیک

پپسین و استیک (جوهر سرکه‌ای)   موجود در سرکه بالزامیک باعث جذب بهتر  مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم میشوند که در شکل‌گیری استخوان‌هایی سالم و قوی  موثرند.

کاهش وزن با سرکه بالزامیک

درسالاد میتوان سرکه بالزامیک را جایگزین سس مایونز کرد . این سرکه  در کاهش وزن موثر است زیرا ایجاد حس سیری میکند.

 سرکه بالزامیک

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا