پزشکی و سلامت

خواص تخم شترمرغ، غاز، اردک و بلدرچين

 

سلامت نیوز:غير از تخم‌مرغ، تخم ساير پرنده‌ها مانند بلدرچين، کبک، شترمرغ، غاز يا اردک هم خوراکي است و مصرف هر کدام از آنها مي‌تواند فوايدي براي بدن داشته باشد.
به گزارش سلامت نیوز، دکتر غلامرضا کردافشاري-استاد دانشکده طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي تهران در هفته نامه سلامت نوشت: غير از تخم‌مرغ، تخم ساير پرنده‌ها مانند بلدرچين، کبک، شترمرغ، غاز يا اردک هم خوراکي است و مصرف هر کدام از آنها مي‌تواند فوايدي براي بدن داشته باشد. مثلا تخم اردک، از نظر طب سنتي، با اينکه ديرهضم‌تر و غليظ‌تر از تخم‌مرغ است، مي‌تواند براي رفع لاغري مفيد باشد. بهترين حالت مصرف تخم‌ اردک هم اين است که آن را با چربي خودش سرخ کنيد.مصرف تخم اردک مي‌تواند باعث رفع تنگي سينه و سرفه شود. اين تخم، سرشار از امگا3 و ويتامين D است.

تخم غاز هم جزو ديگر تخم‌هاي خوراکي است که حجم مناسبي از ويتامين B12، فولات و پروتئين را در خود جاي داده است. ميزان پروتئين تخم غاز، حدود 5/3 برابر بيشتر از تخم‌مرغ است اما چربي و کلسترول آن هم بسيار بالاست.

تخم شترمرغ هم جزو مواد غذايي‌اي است که مصرفش به خانم‌هاي باردار يا افراد مبتلا به کم‌خوني توصيه مي‌شود. تخم شترمرغ، آهن، اسيدفوليک و کالري بالايي دارد اما ميزان روي آن کمتر از تخم‌مرغ است.

مصرف تخم بلدرچين هم براي فصاحت کلام در کودکاني که دير به حرف افتاده يا درست حرف نمي‌زنند، توصيه مي‌شود. هر 100 گرم تخم بلدرچين، حدود 158 کيلوکالري انرژي دارد و ميزان ويتامين‌هاي A
B12 و B6 آن هم تقريبا به اندازه تخم‌مرغ است. درنهايت، اشاره‌اي هم به تخم کبک مي‌کنيم که داراي پروتئين بالا و چربي پاييني است. تخم کبک، سريع هضم مي‌شود و براي تقويت سيستم گوارشي يا قواي جنسي هم مناسب است. ويتامين‌هاي گروه B و آهن، جزو مواد مغذي تخم کبک است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا