دسته بندی نشده

خطر پرفشاری خون در سالمندان

 پرفشاری خون در افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند مشکل شایعی است.

در افرادی هم که فشار خون آنها طبیعی است احتمال بالا رفتن آن با گذشت زمان وجود دارد. متاسفانه در این گروه سنی کنترل  مناسب فشار خون بالا کمتر صورت می گیرد.

با افزایش سن فشار خون سیستولی افزایش می یابد و فشار خون دیاستولی کم می شود. به این سبب احتمال افزایش فشار خون سیستولی در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر است تا حدی که ۸۰-۶۰ درصد پرفشاری خون در این گروه سنی از این نوع است. در این افراد پرفشاری سیستولی با بروز بیماری عروق قلبی،سکته مغزی و اختلال کار کلیه مرتبط است.

دربرخی مطالعات، کنترل مناسب فشارخون ازاحتمال بروز فراموشی سالمندی می کاهد. جهت کنترل مناسب پرفشاری خون لازم است تغییراتی در شیوه زندگی صورت گیرد و داروهای مناسب مصرف شود. مصرف کمتر نمک و کاهش وزن در افراد چاق به کنترل پرفشاری خون کمک می کند.

نکشیدن سیگار و فعالیت بدنی ۳۰ دقیقه در روز در اکثر روزهای هفته و مصرف بیشتر میوه،سبزیجات، ماهی و فیبر در غذا نیز کمک کننده خواهد بود.

جهت کم کردن مصرف نمک از مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده و نیز غذاهای رستورانها بپرهیزید. نمک پاش را از میز غذا بردارید و به هنگام پختن غذا نمک کمتری استفاده کنید. مزه غذا رابا ادویه های دیگر بهبود ببخشید. برخی دستگاه های تصفیه آب به جای برخی املاح،نمک را به آب می افزایند. از مصرف جایگزین های نمک بدون اطلاع پزشک خود بپرهیزید.

نقش دارو در کنترل فشارخون

 داروهای متعددی برای کنترل فشار خون بالا وجود دارد.اثرات داروهای مختلف در همه یکسان نیست. بعضی از افراد به یک دارو بهتر از دیگران جواب می دهند و ممکن است مدتی طول بکشد تا داروی مناسب برای کنترل فشار خون شما به حد کافی اثر کند. برخی نیز به بیش از یک دارو برای کنترل فشارخونشان احتیاج دارند. داروهای کنترل کننده فشار خون مثل سایر داروها ممکن است سبب بروز عوارضی شوند.

اگر دچار عارضه ای شدید با پزشک خود مشورت کنید و از قطع ناگهانی دارو بپرهیزید. قطع ناگهانی برخی از داروهای فشارخون ممکن است فشار خون را در حد بسیار شدید افزایش دهد.

اگر پس از مصرف داروی فشارخون احساس سرگیجه  یا سبکی سر یا خستگی می کنید، نگران نباشید این علایم معمولا بعد از چند هفته، وقتی اندامهای بدن به سطوح کمتر فشار خون عادت کردند کمتر خواهند شد. در هر حال توصیه کلی آن است که هر علامت ناراحت کننده ای را به پزشک خود اطلاع دهید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا