پزشکی و سلامت

خطر ابتلا به سرطان با مصرف شیر حاوی M1

 

معاون فنی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی خبر داد

 

معاون فنی اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی گفت: در صورت مصرف دام‌ها از جیره‌ی ناسالم ممکن است M1 در شیر آن‌ها بوجود آید که خطر ابتلا به سرطان را در پی دارد‌.

سهیل اسکندری معاون فنی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران  راجع به طرح ارزیابی خطر M1 بیان کرد: ممکن است دام‌ها به دلیل مصرف جیره‌ی ناسالم آفلاتوکسین B1 را وارد بدن خود کنند و طی متابولیسمی که در شکم دام رخ می‌دهد به آفلاتوکسین M1 تبدیل شود که خطرات بیشتری را با خود به همراه دارد.

 

وی در ادامه افزود: M1 ممکن است مصرف کنندگان را با آسیب‌های فراوانی از جمله سرطان مواجه کند.

 

سهیل اسکندری ضمن اشاره به دیدگاه وزارت بهداشت مبنی بر افزایش سرانه مصرف لبنیات عنوان کرد: دیدگاه وزارت بهداشت به گونه‌ای است که مواد اولیه را به دقت مورد بررسی قرار دهد مسئولان فنی، مدیر کنترل کیفیت و مسئول آزمایشگاه از شیر خامی که به عنوان ماده‌ی اولیه وارد کارخانه می‌شود نمونه برداری می‌کنند تا پس از انجام آزمایش‌های فیزیک و شیمی میکروبی تائید یا عدم تائید سلامت مواد اولیه را گزارش دهند.

 

وی افزود: ممکن است برخی آزمایش‌ها به زمان زیادی نیاز داشته باشند به همین دلیل شیر را نگهداری می‌کنند تا نتایج حاضر شود.

 

معاون فنی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی و آشامیدنی اظهار کرد: طرح ارزیابیM1 در شیر حدود 10 سال است که در حال اجراست. با توجه به طرح پایش در سطح عرضه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با توجه به پروتکل‌های ابلاغ شده به آنان، با مراجعه به بازار از شیر مصرفی به طور غیر دولتی نمونه برداری می‌کنند تا پس از انجام بررسی‌ در صورت مشاهده‌ی مشکل به سرعت به واحدهای تولیدی و نظارتی ارجاع و برخورد قانونی صورت پذیرد.

 

وی تصریح کرد: مهر 93 طرح تشدید نظارت بر واحدهای لبنی را اجرا کردیم تا مطابق با آن معاونت های غذا و دارو گزارش‌های هفتگی خود را اعلام کنند این افراد موظفند تا نتایج بازرسی‌های مستمر و فهرستی از محصولات نامطبق را اطلاع دهند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

 

اسکندری در پایان خاطر نشان کرد: سازمان جهانی بهداشت ضمن همفکری‌های علمی، در بحث‌های مالی نیز کمک می‌کند، ماه گذشته نیز کارگاه‌هایی در خصوص ارزیابی خطر m1 با همکاری این سازمان برگزار شد.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا